جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 10022 |
تاریخ انتشار : ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۹:۰۷ |
93 بازدید
۰
6
ارسال به دوستان
پ

اخترشناسان اخیرا موفق به شناسایی ۱۷۰۱ دنباله سیارک جدید در تصاویر تلسکوپ فضایی هابل شده‌اند. به گزارش ادراک خبر و به نقل از تی ای، اخترشناسان با ترکیب هوش مصنوعی و رصدهای خود موفق به شناسایی ۱۷۰۱ دنباله سیارکی در تصاویر هابل که شامل بیش از ۳۷ تصویر ثبت شده طی دو دهه است، شده‌اند. […]

اخترشناسان اخیرا موفق به شناسایی ۱۷۰۱ دنباله سیارک جدید در تصاویر تلسکوپ فضایی هابل شده‌اند.

به گزارش ادراک خبر و به نقل از تی ای، اخترشناسان با ترکیب هوش مصنوعی و رصدهای خود موفق به شناسایی ۱۷۰۱ دنباله سیارکی در تصاویر هابل که شامل بیش از ۳۷ تصویر ثبت شده طی دو دهه است، شده‌اند.

در روز جهانی سیارک‌ در ماه ژوئن ۲۰۱۹، یک گروه بین‌المللی از ستاره شناسان پروژه “شکارچی سیارک هابل” را آغاز کردند. شکارچی سیارک هابل یک پروژه علمی شهروندی برای شناسایی سیارک‌ها از داده‌های آرشیوی هابل است.

ایده ایجاد این طرح توسط محققان و مهندسان “مرکز علم و فناوری اروپا” و “مرکز داده‌های علمی مرکز نجوم فضایی اروپا” و پلتفرم “زونیورس”(بزرگترین پلتفرم علمی جهان) و گوگل ایجاد شد.

اخترشناسان مجموعا بیش از ۳۷ هزار تصویر ترکیبی را که بین آوریل ۲۰۰۲ و مارس ۲۰۲۱ با دو ابزار هابل به نام دوربین پیشرفته نقشه‌برداری(ACS) و دوربین میدان باز ۳(WFC۳)گرفته شده بودند را شناسایی و بررسی کردند. دنباله‌های سیارکی به صورت خطوط منحنی یا رگه‌هایی رنگی در این تصاویر نمایان هستند.

بیش از ۱۱۴۰۰ نفر از شهروندان این تصاویر را طبقه‌بندی و تجزیه و تحلیل کردند. بیش از ۱۰۰۰ دنباله سیارکی شناسایی شد. با ترکیب رصدهای انجام شده و هوش مصنوعی محققان موفق به شناسایی ۱۷۰۱ دنباله سیارکی شدند. شرکت کنندگان پروژه همچنین اجرام مختلف نجومی دیگر مانند همگرایی گرانشی، کهکشان‌ها و سحابی‌ها را نیز نشانه‌گذاری کردند.

شناسایی ۱۷۰۱ دنباله سیارکی

تقریبا یک سوم از دنباله‌های سیارکی مشاهده شده را می‌توان شناسایی و در گروه سیارک‌های شناخته شده در مرکز سیاره کوچک اتحادیه بین‌المللی نجوم، (بزرگترین پایگاه داده اجرام منظومه شمسی) طبقه‌بندی کرد.

“هابل” قوی‌ترین تلسکوپ جهان است و در سه دهه مشاهدات فضا، این تلسکوپ نگاه ما را به جهان تغییر داده است. این تلسکوپ یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های کیهانی ناسا تاکنون بوده که به مدت ۳۲ سال در حال فعالیت است و ناسا امیدوار است سال‌های بیشتری نیز فعالیت کند. این تلسکوپ سیارات فراخورشیدی، کهکشان‌های دور و ماده‌ تاریک را مورد مطالعه قرار داد.

انتهای پیام

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!