سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / بعد از ظهر / | 2024-03-19
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 102906 |
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۹ |
111 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، پیمان مولوی، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه عدم رشد اقتصادی از سال‌های گذشته تاکنون در کشور مشکلات بسیاری را برای بخش‌های مختلف به وجود آورده است، گفت: زمانی که اقتصاد رشد کافی نداشته باشد و موضوع تحریم هم به آن افزوده شود، مسائلی چون کمبود […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، پیمان مولوی، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه عدم رشد اقتصادی از سال‌های گذشته تاکنون در کشور مشکلات بسیاری را برای بخش‌های مختلف به وجود آورده است، گفت: زمانی که اقتصاد رشد کافی نداشته باشد و موضوع تحریم هم به آن افزوده شود، مسائلی چون کمبود درآمد، فشار نقدینگی و رشد ۱۴ تا ۱۵ برابری تورم، دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه تورم بزرگترین و حادترین مشکل اقتصاد کشور است، افزود: زمانی که اقتصاد اولویت اول کشور نباشد، پیدا کردن راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات از سوی کارشناسان و فعالان بازار، کاری بیهوده است. بنابراین، برای رشد اقتصادی باید سیاست‌های اقتصادی مبتنی بر رشد اقتصادی اتخاذ شود.

مولوی ادامه داد: زمانی که در یک چارچوب بسته به دنبال راه حل می‌گردیم واقعیت این است که امکان پیدا کردن راه حل اساسی و بنیادی برای نجات اقتصاد کشور وجود نخواهد داشت. در اقتصاد هر کشوری دو نوع رقابت منطقه‌ای و کشوری وجود دارد، اگر از فرصت‌های موجود در کشور استفاده نشود، به طور حتم دیگران از آن استفاده خواهند کرد.

این کارشناس تاکید کرد: ارائه برخی راهکارها به منظور خروج کشور از فضای بسته و چارچوب بندی شده کارشناسی نیست و تنها از دست دادن فرصت‌ها است.

وی با اشاره به اینکه کشور نزدیک به ۳۰ سال با کسری بودجه بسیاری مواجه است، عنوان کرد: طی ۱۰ سال اخیر میزان کسری بودجه بیشتر شده است و این موضوع نشان دهنده این است که اقتصاد در اولویت نیست و کشور همچنان درگیر مسائلی چون قیمت‌گذاری دستوری و مسائل دیگر است.

مولوی یادآور شد؛ هرگونه فاصله گرفتن ارز بازار آزاد از ارز نیما باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد که طی سال‌های گذشته وجود داشته است.

وی با تاکید به اینکه تورم نابودکننده تار و پود اقتصاد است، تصریح کرد: در اقتصاد ذی‌نفعانه، بسیاری از افراد به دنبال فاصله ارز نیمایی با ارز بازار آزاد هستند.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: با توجه به رشد نقدینگی و رشد پایه پولی در کشور به نظر می‌رسد کنترل تورم در کشور دور از انتظار باشد و حتی شرایط را بحرانی کند.

مولوی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت حامل‌های انرژی می‌تواند کسری بودجه را پوشش دهد؟ اظهار کرد: افزایش حامل‌های انرژی می‌تواند بخشی از کسری بودجه را جبران کند اما ریسک بسیار زیادی را بر اقتصاد ایران که تاکنون با آن روبرو نبوده است، تحمیل خواهد کرد.

وی گفت: تا زمانی که اقتصاد اولویت سیاست‌گذاران و مدیران ارشد کشور نباشد، کسری بودجه همچنان وجود دارد چرا که اقتصاد بسیار پیچیده است و تبدیل به اقتصاد ذی‌نفعانه شده است.

مولوی افزود: اقتصاد کشور نیازمند دگرگونی در تفکر اقتصادی است به طوری که از یک تفکر ذی‌نفعانه به یک تفکر رقابتی برسیم تا از منابع اقتصادی در جهت منافع اقتصادی استفاده کنیم.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!