جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-19
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 10933 |
تاریخ انتشار : ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹ |
95 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

سید حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره ضرورت اصلاح یارانه کالاهای اساسی، گفت: تصمیم دولت در رابطه با اصلاح یارانه کالاهای اساسی قطعا کار درست و ضروری است اما نحوه برنامه‌ریزی، اطلاع‌رسانی و قانع‌کردن افکار عمومی مبنی بر اینکه این کار به نفع مردم است دارای اهمیت است که متاسفانه در […]

سید حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره ضرورت اصلاح یارانه کالاهای اساسی، گفت: تصمیم دولت در رابطه با اصلاح یارانه کالاهای اساسی قطعا کار درست و ضروری است اما نحوه برنامه‌ریزی، اطلاع‌رسانی و قانع‌کردن افکار عمومی مبنی بر اینکه این کار به نفع مردم است دارای اهمیت است که متاسفانه در این زمینه انسجام و هماهنگی لازم ایجاد نشده که می‌تواند برای کشور بحران ایجاد کند. 

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: درباره اصلاح یارانه‌ها نمایندگان مجلس و وزاری مختلف هر کدام به شیوه‌های مختلف صحبت می‌کنند بنابراین وقتی نحوه بیان و ارائه مطلب درست نباشد انجام کار سخت می‌شود. 

وی با بیان اینکه دولت تا وقتی مجبور نباشد تن به اصلاح نمی‌دهد، اظهار داشت: در دوران کرونا اقتصاد کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه بود. در حالی که قبل از کرونا هر چقدر کارشناسان نسبت به حذف یارانه اقشار بادرآمد بالا تاکید می‌کردند اما دولت اقدامی برای حذف یارانه این اقشار جامعه انجام نمی‌داد. 

حسینی افزود: همواره این موضوع بیان می‌شد که لزومی ندارد ۷۵ میلیون نفر جامعه که برخی از آنها از جمله پزشکان، استادان دانشگاه‌‌، ایرانیان خارج از کشور و … هستند و جزو دهک‌های بالای جامعه محسوب می‌شوند یارانه ۴۵ هزار تومانی دریافت کنند اما دولت هیچ توجهی به این موضوع نداشت تا اینکه با شیوع کرونا در کشور و بروز مشکلات عدیده اقتصادی دولت بالاخره مجبور شد تا یارانه ۶ میلیون نفر از این اقشار را قطع کند و بجای آن مبلغی بیشتری را به عنوان کمک معیشتی به اقشار پایین درآمدی پرداخت کند. 

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اینکه در سال گذشته دولت بیش از ۱۵ میلیارد دلار کالای یارانه‌ای داده است و امسال برای همان کالاها باید ارز بیشتری بپردازد، گفت: بنابراین اکنون دولت به این نتیجه رسیده است که ادامه این روال یعنی اختصاص یارانه برای واردات کالاهای اساسی امکان پذیر نیست و از طرفی منافع دادن یارانه و به عبارتی ارز ۴۲۰۰ تومان برای واردات این کالا‌ها، منافع اقشار کم درآمد جامعه را تامین نمی کند و بخشی از این پول‌ها در جاهای دیگر مصرف و بخشی از کالاها نیز قاچاق می‌شود. 

وی اظهار داشت: ایران کشوری وسیع با ۱۵ همسایه است که کنترل کامل مرزهای آن برای جلوگیری از قاچاق به هیچ وجه امکان پذیر نیست و لذا شاهد این هستیم که کالاهای ایرانی از جمله کالاهای اساسی و دارو که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات یا تولید آن صرف شده است به وفور در کشورهای همسایه وجود دارد. 

وی افزود: انواع محصولات از جمله محصولات پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی،  برنج و گندم از ایران به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود لذا قطعا در چنین شرایطی برای جلوگیری از هدررفت منابع ارزی کشور دولت مجبور است که نسبت به اصلاح یارانه‌ها اقدام کند و این اقدام دولت کار شجاعانه‌ای است. 

حسینی اظهار داشت:  بنابراین در راستای اصلاح یارانه‌ها و تصمیمی که دولت گرفته است دولت را حمایت، تشویق و کمک کرد تا این سیاست اجرا شود. 

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق در رابطه با نحوه حمایت از اقشار کم درآمد در صورت اصلاح یارانه‌ها گفت: دولت یا باید با یارانه جبرانی از مردم و اقشار کم درآمد حمایت یکند یا کالا برگ توزیع کند.

وی با بیان اینکه نمی‌دانم چرا برخی فکر می‌کنند که کالا برگ یا کوپن چیز بدی است، افزود: در حال حاضر بنزین سهمیه‌بندی است و اصلا بد نیست بنابراین در صورت حذف یارانه کالاهای اساسی می‌توان در قالب کالا برگ برای مردم سهمیه‌در نظر گرفت تا از کالابرگ الکترونیکی بتوانند به تعداد جمعیت خانوار کالاهای اساسی را با قیمت یارانه‌ای دریافت کنند. 

حسینی اظهار داشت: به نظرم توزیع کالابرگ به جای توزیع نقدینگی برای حمایت مردم ارجح‌تر است و دولت با استفاده از روش‌های جدید و ابزارهای دیجیتالی می‌تواند کالا را به صورت هدفمند توزیع کند. 

وی با بیان اینکه تا چند سال پیش واردات برنج با ارز ترجیحی انجام می‌شد، گفت: در آن زمان برنج هندی وارداتی به ایران با ارز ترجیحی به وفور در کشور عراق موجود بود و اتفاقا آن نوع برنج در بین مردم از محبوبیت خاصی برخوردار بود در حالی که طی بررسی‌هایی که انجام دادیم آن نوع برنج هندی اصلا از هند به عراق صادر نمی‌شود و آن برنج کالای صادراتی به ایران بود. 

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به قاچاق کالاهای اساسی به کشورهای همسایه گفت: برای جلوگیری از قاچاق کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی به ایران وارد شده است باید سیاست‌ها اختصاص ارز را اصلاح کرد زیرا با ابزارهای پلیسی اصلا موضوع قاچاق قابل کنترل نیست. 

 

 


لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!