شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 10987 |
تاریخ انتشار : ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰ |
94 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش سرویس اقتصادی ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، تکمیل تعمیرات نیروگاهی در راستای استفاده ۱۰۰ درصدی از ظرفیت تولید برق موجود در کشور یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های دولت به منظور تامین پایدار انرژی در فصل تابستان به حساب می‌آید. در این راستا نیروگاه‌های حرارتی صنعت برق که طبق برنامه زمان‌بندی دقیق به […]

به گزارش سرویس اقتصادی ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، تکمیل تعمیرات نیروگاهی در راستای استفاده ۱۰۰ درصدی از ظرفیت تولید برق موجود در کشور یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های دولت به منظور تامین پایدار انرژی در فصل تابستان به حساب می‌آید.

در این راستا نیروگاه‌های حرارتی صنعت برق که طبق برنامه زمان‌بندی دقیق به منظور تعمیرات توقف پیدا کرده بودند، یکی یکی وارد مدار شده و نسبت به از سرگیری تولید برق اقدام می‌کنند.

واحد ۴ نیروگاه طوس، واحد شماره ۲۰ نیروگاه ری، واحد شماره ۳ نیروگاه شهید مفتح، واحد شماره ۳ نیروگاه نکا، واحد ۳ و ۴ نیروگاه طرشت، واحد ۲ نیروگاه تبریز، واحد بخار نیروگاه شهید مفتح و واحد ۴ نیروگاه شهید رجایی قزوین تنها بخشی از نیروگاه‌هایی هستند که از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ بر اساس اخبار شرکت مادر تخصصی برق حرارتی به مدار تولید برق آمده‌اند.

تجربه تلخ خارج شدن واحدهای نیروگاهی در اوج بار به دلیل تعمیرات نیروگاهی، مسئله‌ای است که صنعت برق در شرایط کنونی توجه ویژه‌ای به آن داشته و همه تلاش خود را به کار بسته است تا هیچ واحد خارج از مداری در تابستان ۱۴۰۱ وجود نداشته باشد و صنعت برق همه ابزارهای خود را به‌منظور استفاده در اوج بار سال آتی در اختیار داشته باشد.

*جزئیات تعمیرات نیروگاهی واحدهای برقابی

در این شرایط استفاده کامل از ظرفیت واحدهای نیروگاهی برقابی که بعضا بیش از ۸ سال از مدار تولید برق خارج شده بودند، علاوه بر نیروگاه‌های حرارتی در دستور کار ویژه وزارت نیرو قرار گرفت.

بر همین اساس، تمرکز ویژه بر تکمیل تعمیرات ۵ واحد نیروگاهی شامل واحد ۳ نیروگاه سد گتوند، واحدهای شماره ۳ و ۴ نیروگاه سد دز، واحد شماره ۳ نیروگاه شهید عباسپور و واحد شماره ۲ نیروگاه سد رودبار قرار گرفته و مقرر شد تکمیل این واحدها قرار گرفت.

به استناد جزئیات برنامه ارائه شد، تعمیرات واحدهای نیروگاهی برقابی ذکر شده به ظرفیت مجموع ۸۰۰ مگاوات در تاریخ ۴ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ به اتمام رسیده و این نیروگاه‌ها با شبکه برق کشور سنکرون شده‌اند.

به استناد جزئیات ارائه شده توسط شرکت مدیریت منابع آب ایران، با تکمیل تعمیرات نیروگاهی واحدهای برقابی برای اولین بار در ۸ سال گذشته تمامی توان تولید برقابی کشور در قالب ۱۳۳ واحد نیروگاهی به ظرفیت ۱۲ هزار ۱۶۱ مگاوات معادل ۱۴.۳ درصد از ظرفیت شبکه برق ایران آماده تامین انرژی اوج بار تابستان سال ۱۴۰۱ هستند.

این مسئله در کنار برنامه خروجی سخت‌گیرانه آب از سدهای کشور به منظور حفظ آب در شرایط کم بارش کنونی، می‌تواند پتانسیل تولید حداکثری برق توسط نیروگاه‌های برقابی با اولیت تامین منابع آب را به بهترین شکل مهیا کند.

*گام بلند دولت در جهت تامین برق تابستان سال ۱۴۰۱

با توجه به برنامه تکمیل تعمیرات همه واحدهای نیروگاهی اعم از نیروگاه‌های حرارتی و نیروگاه‌های برقابی تا پیش از فصل تابستان سال ۱۴۰۱ برای اولین بار همه تعمیرات نیروگاهی کشور پیش از ورود به اوج مصرف برق به اتمام می‌رسد. این گزاره به معنای آن است که برای نخستین بار در سال‌های اخیر صنعت برق با همه توان و بدون واحد خارج از مدار به مصاف تامین نیاز در اوج بار تابستان ۱۴۰۱ می‌رود.

در همین راستا، محمد پورحمید کارشناس حوزه انرژی معتقد است: «‌با توجه به در نظر گرفتن توان عملیاتی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی شاهد اختلاف ۹ هزار و ۲۹ مگاواتی بین ظرفیت عملی ساخت نیروگاه و همچنین توان تولید برق فعلی کشور در سال گذشته بودیم.»

این کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد: «‌با تکمیل تعمیرات نیروگاهی گام موثری در جهت تامین پایدار برق در سال ۱۴۰۱ برداشته شده است و می‌تواند به توقف روند قطعی برق در فصل تابستان امیدوار بود.»

با توجه به برنامه وزارت نیرو به‌منظور تامین برق در اوج بار سال ۱۴۰۱، تعمیرات نیروگاهی بخش قابل توجهی از این برنامه‌ را به خود اختصاص می‌دهد. بر این اساس به نظر می‌رسد، برخلاف دو سال گذشته صنعت برق با همه ابزارهای خود می‌تواند به مصاف بخش خانگی رفته و در صورت همراهی مردم به منظور صرفه‌جویی می‌توانیم شاهد عبور بدون خاموشی از تابستان سال ۱۴۰۰ باشیم.

انتهای پیام/


لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!