چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-24
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 11270 |
تاریخ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱:۰۸ |
91 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

شهلا خسروی مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی در آیین گرامیداشت روز جهانی مامایی، گفت: بعداز حرفه پزشکی، مامایی در کشور ما از جمله رشته‌هایی است که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد. مامایی، در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های ما آموزش داده می‌شود. خسروی گفت: درحال حاضر از ۶۵ هزار دانش […]

شهلا خسروی مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی در آیین گرامیداشت روز جهانی مامایی، گفت: بعداز حرفه پزشکی، مامایی در کشور ما از جمله رشته‌هایی است که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد. مامایی، در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های ما آموزش داده می‌شود.

خسروی گفت: درحال حاضر از ۶۵ هزار دانش آموخته مامایی، حدود ۵۵ هزار نفر در بخش دولتی و خصوصی مشغول به کار هستند. از این تعداد، ۱۸۵۰۰ ماما در بخش دولتی و در حوزه بهداشت خدمت می‌کنند که فعالیت‌های زیادی از جمله آموزش مادران باردار را انجام می‌دهند. ماما‌ها در آموزش و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر نیز نقش دارند.

حدود ۱۳ هزار ماما نیز در بخش درمان در بیمارستان‌های دولتی مشغول به خدمت هستند و ۷۰۰ نفر از همکارانمان نیز در گروه‌های مامایی در دانشگاه‌های دولتی به عنوان هیات علمی حضور دارند.

معضل مهاجرت ماما‌ها

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی یادآور شد: در همه جای دنیا، مامایی جزو حرفه‌هایی است که برای نظام سلامت بسیار اهمیت داشته و تقاضای زیادی دارد. اما متاسفانه در کشور ما به این موضوع توجه نشده و از ماما‌ها حمایت نمی‌شود که منجر شده تعداد زیادی از فارغ التحصیلان مامایی که در کشور ما تحصیل کرده و نظام سلامت ما برای آن‌ها هزینه کرده است، مهاجرت کنند و در کشور‌های دیگر به خدمت ادامه دهند.

او گفت: مامایی تنها رشته‌ای است که یک نفر، از دو نفر مراقبت می‌کند که هر دو نفر در وضعیت حساسی قرار دارند؛ لذا ماما باید برای این امر خطیر، آمادگی کامل و انگیزه کافی داشته باشد و نظام سلامت نیز از آن‌ها حمایت کافی داشته باشد.

دکتر خسروی گفت: در بیمارستان‌های دولتی کمبود شدید ماما داریم و این موضوع باعث شده ماما‌ها نتوانند توانمندی‌های خود را به صورت کامل و شایسته بروز دهند. به قول ارسطو: یک ماما، به “دست یک زن، یک چشم شاهین و یک قلب شیر” نیاز دارد.

وی درخصوص اهمیت فرزندآوری و موضوع افزایش جمعیت، گفت: موضوع جمعیت برای آینده کشورمان بسیار مهم است و ماما‌ها باید در این مورد بیش از پیش تلاش کنند. اگر زمانی در مبحث تنظیم خانواده تلاش کردید، اکنون در مبحث فرزندآوری باید تلاش تان را مضاعف کنید. موضوع جمعیت برای کشورمان حیاتی است و ماما‌ها می‌توانند در زمینه‌هایی همچون فرزندآوری، عدم سقط، خطرات افزایش سن ازدواج و تاثیر آن در باروری و … فرهنگسازی کرده و مادران را تشویق به فرزندآوری کنند.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی در پایان گفت: فرزندآوری وظیفه اصلی ما است، در قوانین مصوب مجلس نیز به صراحت به نقش ماما‌ها در فرزندآوری اشاره شده است. ماماییِ امروز، فقط مسئول سلامت مادر و نوزاد نیست، بلکه مسئول سلامت و آینده خانواده، جامعه و کشور است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!