پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 12001 |
تاریخ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲ |
99 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار ایرنا ، این روزها بازار میوه کشور با آخرین ته مانده های میوه های پاییزی مثل سیب ، پرتقال و کیوی روزگارش را سپری می کند. اگر چه نوبرانه هایی مانند گوجه سبز و ازگیل هم در کنار توت فرنگی تا حدودی  قدرت انتخاب مشتریان را نسبت به فروردین ماه بیشتر کرده […]

به گزارش خبرنگار ایرنا ، این روزها بازار میوه کشور با آخرین ته مانده های میوه های پاییزی مثل سیب ، پرتقال و کیوی روزگارش را سپری می کند. اگر چه نوبرانه هایی مانند گوجه سبز و ازگیل هم در کنار توت فرنگی تا حدودی  قدرت انتخاب مشتریان را نسبت به فروردین ماه بیشتر کرده ، ولی همچنان جای میوه ای که بتواند به صورت جدی رنگ و روی بهاری به میوه فروشی ها بدهد خالی بوده است.
شلیل و هلوی زودرس باغ های مازندران در چنین شرایطی طی هفته جاری وارد بازار شده و به همین دلیل هم بع قیمت شیرین ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم چوب خورده است تا کام باغداران استان را شیرین کند.
سابقه باغداری فراگیر با این دو میوه بهاری در مازندران بر خلاف مرکبات چندان طولانی نیست ولی در همین مدت فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است تا اکنون به مرحله ای رسیده است که بتواند بازار میوه کشور را حتی با برداشت نوبرانه اش به صورت انبوه تحت تاثیر قرار دهد.
باغداران مازندران طی پنج سال گذشته با تجربه ای که از بازار میوه کشور کسب کرده بودند به کاشت ارقام زودرس شلیل و هلو روی آوردند و به همین دلیل هم موفق شدند نقش اثرگذاری در بازار برای خودشان دست و پا کنند.
بررسی های خبرنگار ایرنا و اظهارات معاونت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران نشان می دهد که باغداران بویژه در شرق استان برای رساندن محصولشان به بازار با قیمت مناسب و نوبرانه طی سه سال اخیر به صورت جدی به کشت ارقام زودرس هلو و شلیل توجه بیشتری کردند تا جایی که طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی امسال شاهد عرضه بیشتر این میوه های بهاری در بازار استان و صادرات آن به دیگر استان های کشور هستیم.
اگر چه قیمت نوبرانه هلو و شلیل اکنون در بازار مصرف مازندران ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تومان است ، ولی به مرور با افزایش عرضه، قیمت آن نیز می شکند ، همان گونه که قیمت نوبرانه توت فرنگی مازندران از ۷۰ هزار تومان اواخر فروردین اکنون به ۳۵هزار تومان رسیده است.

۲۰ روز زمان طلایی انحصار عرضه 
مازندران نخستین استان در کشور است که به خاطر شرایط آب و هوایی ، کار برداشت هلو و شیل را حدود ۲۰ روز زودتر از سایر مناطق کشور آغاز می کند و به همین دلیل هم بازار میوه کشور با این دو میوه باغ های مازندران به استقبال میوه های بهاری و تابستانی می رود.
معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با تایید این نکته که باغداران مازندران با پشت سر گذاشتن فراز و فرود زیاد در باغداری هلو و شلیل اکنون به فرصت طلایی ۲۰ روزه عرضه انحصاری این میوه در کشور دست یافته اند ، به خبنرگار ایرنا گفت : برداشت هلو و شلیل زودرس از باغ های شرق استان بویژه شهرستان نکا و میاندرود که بیشترین سطح باغ این دو میوه را دارند ، شروع شده است و پیش بینی می شود که امسال حدود ۳۰۰ هزار تن محصول از باغ های این منطقه برداشت و به بازار عرضه شود.
حسین مولایی وضعیت تولید امسال میوه های هلو و شلیل را مناسب توصیف کرد و افزود : شهرستان نکاء با سطح  حدود ۶ هزار هکتار بیشترین تولید کننده هلو و شلیل استان مازندران است و نخستین برداشت این میوه نیز از باغ های روستای « اومال » این شهرستان آغاز شد.
وی با اظهار این که سطح زیر کشت ارقام زودرس هلو و شلیل امسال نسبت به سال گذشته پنج درصد بیشتر شده است، گفت : یعنی از ۱۳ هزار هکتار باغ هلو و شلیل استان ،حدود چهار هزار هکتار آن امسال از ارقام زودرس است که پنج درصد بیشتر از سال گذشته را شامل می شود.
مولایی افزود : به طور کلی حدود ۲۵ درصد از مجموع باغ های شلیل و هلوی مازندران از ارقام زودرس « اودی » و  « حسن پوری » است که تا ۲۰ روز زودتر نسبت به تمامی ارقامی که در استان های مختلف کشور از جمله تهران ، کرج ، خراسان و اصفهان وجود دارد به مرحله برداشت می رسد و به همین دلیل هم با قیمت بسیار رضایتبخش برای تولید کنندگان وارد بازار مصرف می شود.
معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با توضیح این نکته که با فنی تر شدن فعالیت های باغداری بویژه در زمینه مقابله بموقع با آفات ، باغداران استان شاهد افزایش تولید در واحد سطح و کیفی تر شدن میوه ها هستند ، گفت : متوسط تولید هلو و شلیل طی پنج سال گذشته  با ۲ تا سه تن افزایش به ۲۰ تا ۲۱ تن در هکتار رسیده است.
وی با بیان این که قیمت مناسب و صادرات هلو و شلیل سبب شد تا کشاورزان اصلاح باغ را به صورت یکپارچه به سمت ارقام زودرس مورد توجه قرار بدهند، افزود : در سال های گذشته کاشت این نوع درختان فقط به صورت مخلوط و در بین درختان باغ مرکبات با هدف جبران رسیدن به درآمد تا به بار رسیدن مرکبات بوده است ، اما طی پنج سال اخیر هر ساله شاهد یکپارچه شدن این نوع باغ در مناطق شرقی استان هستیم.
مولایی میانگین عمر درختان هلو و شلیل را ۱۲ سال عنوان کرد و گفت : هلو و شیلیل برخلاف درختان مرکبات  پس از ۲ تا سه سال به باروری مناسب و در واقع به مرحله اقتصادی می رسند.
این کارشناس باغداری بر لزوم ایجاد صنایع تبدیلی هلو و شلیل در مازندران تاکید کرد و گفت : تنها واحد صنایع تبدیلی این دو میوه بهاری که در دهه ۸۰ در ساری فعالیت داشت ، به دلایل مختلفی تعطیل شد.
وی افزود : با توجه به برنامه های ساماندهی باغ های سیاه ریشه در جهاد کشاورزی مازندران مبنی بر توسعه کشت یکپارچه و البته ارقام زودرس ،توجه همزمان به بازار مصرف به ویژه نحوه عرضه با بسته بندی مناسب و استاندارد  و همچنین ایجاد صنایع تبدیلی برای  صادرات با هدف رضایتمندی تولید کنندگان ضروری است.
مازندران ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که ۲۳۰ هزار هکتار آن زمین شالیزاری با تولید سالانه حدود یک میلیون تن برنج سفید برابر با ۴۲درصد نیاز کشور و ۱۶۰ هزار هکتار باغ که ۱۱۵هزار هکتار آن مرکبات با تولید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تا سه میلیون تن است.
مازندران با تولید سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰هزار  تن در ۷۲ نوع محصولات کشاورزی ، حدود ۱۱درصد ارزش افزوده اقتصادی این بخش کشور را به خود اختصاص داده است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!