شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-20
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 12178 |
تاریخ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۰ |
88 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

دکتر «ابراهیم شکیبا» روز دوشنبه به ایرنا افزود: یکی از مهمترین ویژگی های سازمان های مردم نهاد چابکی و سرعت عمل در گسیل به منطقه تحت تاثیر حوادث و مخاطرات و همچنین ارزیابی های اولیه است.  وی اظهار داشت: توسعه پایدار بدون در نظر گرفتن رویکرد کاهش خطر و بلایا امکان پذیر نیست و در این میان […]

دکتر «ابراهیم شکیبا» روز دوشنبه به ایرنا افزود: یکی از مهمترین ویژگی های سازمان های مردم نهاد چابکی و سرعت عمل در گسیل به منطقه تحت تاثیر حوادث و مخاطرات و همچنین ارزیابی های اولیه است.
 وی اظهار داشت: توسعه پایدار بدون در نظر گرفتن رویکرد کاهش خطر و بلایا امکان پذیر نیست و در این میان این سازمان ها هستند که می توانند نقش هماهنگی و پل واسط بین دولت و مردم را به خوبی بازی کرده و امور مربوطه را تسهیل کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: سمن ها در این زمان گروه هدف ویژه و پرخطری را مدنظر قرار داده و با ارایه خدمات مشخص به آنان می توانند در کاهش آسیب موثر باشند.
وی افزود: ارتقاء آگاهی در خصوص پیشگیری از مخاطرات، اقدامات کاهش آسیب، حمایت های روانی و هماهنگی جامعه محلی با سازمان های مسوول نیز از جمله ظرفیت های آنان است.
دکتر شکیبا عنوان کرد: سمن ها همچنین با سازماندهی تیم های امدادی محلی که علاوه بر شناخت منطقه به آداب و سنن، زبان و فرهنگ منطقه نیز آشنایی دارند در ارایه خدمات به مناطق حاشیه ای و محروم منطقه تحت تاثیر مخاطره، بسیار کارآمد عمل می کنند.  
وی اظهار داشت: در سومین کنفرانس جهانی سازمان ملل متحد در شهر سندای ژاپن ۱۸ مارس ۲۰۱۵، راهبرد بین المللی کاهش خطر و بلایا تحت عنوان ـ «سند سندای» به تصویب رسید که خروجی مورد انتظار این سند پس اجرا تا سال ۲۰۳۰، کاهش اساسی خطر، تلفات جانی و خسارت ناشی از بلایا به معیشت، سلامت، سرمایه های اقتصادی، فیزیکی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و کسب و کار در جوامع و کشورها تعیین شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه  در ادامه گفت: برای تحقق این هدف باید اقداماتی مانند پیشگیری از خطرات جدید و کاهش خطر و بلایا از طریق اجرای یکپارچه و فراگیر اقتصادی، ساختاری، قانونی، اجتماعی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و تربیتی، زیست محیطی، فناوری، سیاسی و نهادی که مواجهه با مخاطرات و آسیب پذیری در برابر بلایا را کاهش داده و آمادگی برای پاسخ و بازتوانی پس از حوادث و تاب آوری در برابر بلایا را افزایش داد.  
وی تاکید کرد: بدون شک برنامه ریزی در جهت ارتقا ظرفیت های جامعه می تواند به کاهش خطر و توانمندی افراد، سازمان ها و جوامع در جهت مدیریت خطر بلایا منجر شود.
شکیبا اضافه کرد: از جمله این اقدامات می توان به لحاظ کردن این اسناد در سیاست ها، برنامه ها، طرح ها، تخصیص بودجه پایدار در تمام سطوح سیاستگذاری، آموزش عمومی، تخصصی و فنی اشاره کرد زیرا دولت ها مسوولیت حفاظت از شهروندان و دارایی های ملی را بر عهده دارند.  
وی عنوان کرد: در مدیریت جامعه محور مشارکت، توانمندسازی و حس مالکیت و تعلق به برنامه ها از ویژگی های اصلی می باشد و مردم محلی باید از مخاطرات منطقه خود اطلاع داشته باشند، از پیامدهای احتمالی که خانواده و جامعه آنها را تهدید می کند، آگاه باشند و به هشدارهای مخاطرات در منطقه آشنایی داشته و نسبت به آن اقدامات مناسب انجام دهند.  
گزارش مرکز مطالعات اپیدمیولوژیک بلایا نشان می دهد، سالیانه به طور میانگین ۳۸۴ بلای طبیعی در جهان رخ می دهد. مخاطراتی مانند سیل، زلزله، سونامی و گردباد سالانه حدود ۲۵۰ تا ۳۳۰ میلیارد دلار خسارت اقتصادی به دنبال داشته که تا سال ۲۰۳۰ این خسارت حدود ۴۱۵ میلیارد دلار تخمین زده می شود.  
در فاصله سال های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۶، پایگاه داده های حوادث، وقوع ۶۸۷۳ مخاطره طبیعی در سراسر جهان به ثبت رسانده است، این مخاطرات حدود ۶۸ هزار مورد مرگ و ۲۱۸ میلیون نفر جمعیت تحت تاثیر برجای گذاشته است، که میزان مرگ و میر در کشورهای با درآمد پایین سه برابر سایر کشورها بوده است.
بررسی آمار وقوع مخاطرات در ایران نیز نشان دهنده میزان بالای وقوع مخاطرات طبیعی و انسان ساخت می باشد. این موضوع به علت موقعیت جغرافیایی و خصوصیات توپوگرافی ایران و آسیب پذیری بالای سازه ای و غیرسازه ای در ساختمان ها می باشد که منجر به مرگ، صدمات بی شمار و پیامدهای سوء سلامتی می شود.  

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!