جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 122372 |
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴ |
85 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر، ازسرگیری روابط ایران و عربستان که در دو ماه آینده منجر به بازگشایی سفارتخانه‌ها خواهد شد، با استقبال کشورهایی نظیر عراق، عمان، قطر، ترکیه، چین، یمن و.. رو‌به‌رو شد. وزارت خارجه عراق در واکنش به ازسرگیری روابط ایران و عربستان اعلام کرد: ما از توافق میان عربستان و ایران برای گشودن […]

به گزارش ادراک خبر، ازسرگیری روابط ایران و عربستان که در دو ماه آینده منجر به بازگشایی سفارتخانه‌ها خواهد شد، با استقبال کشورهایی نظیر عراق، عمان، قطر، ترکیه، چین، یمن و.. رو‌به‌رو شد.
وزارت خارجه عراق در واکنش به ازسرگیری روابط ایران و عربستان اعلام کرد: ما از توافق میان عربستان و ایران برای گشودن صفحه جدید از روابط دیپلماتیک استقبال می‌کنیم. در این بیانیه به تلاش‌های بغداد در این زمینه و میزبانی از مذاکرات تهران و ریاض اشاره شده است. در این راستا، «حسین امیرعبداللهیان» و «فؤاد حسین» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق عصر دیروز (جمعه) ۱۹ اسفندماه تلفنی گفت‌وگو کردند. وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو از تلاش‌های دولت عراق به‌عنوان آغازگر گفت‌وگوهای امنیتی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان تشکر و قدردانی کرد. فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تبریک به مناسبت توافق حاصل‌شده بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، از انتشار قریب‌الوقوع بیانیه رسمی دولت عراق در این زمینه خبر داد. وزارت امور خارجه ترکیه نیز عصر دیروز جمعه به توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور واکنش نشان داده و از آن استقبال کرد. وزارت امور خارجه ترکیه دراین‌باره همچنین تأکید کرد که توافق میان ایران و عربستان باعث تقویت امنیت و ثبات در منطقه خواهد شد.
همچنین وزیر خارجه عمان در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان از توافق شکل‌گرفته بین ایران و عربستان ابراز خرسندی کرد. بدر السید البوسعیدی وزیر خارجه عمان ضمن ابراز خرسندی از توافق شکل‌گرفته بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، از طرف خود و دولت عمان به وزیر امور خارجه کشورمان تبریک گفت. امیرعبداللهیان نیز از تلاش‌های قبلی عمان در زمینه حصول توافق بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی تشکر و قدردانی کرد.
وزارت خارجه عمان هم در بیانیه‌ای در واکنش به ازسرگیری روابط ایران و عربستان اعلام کرد: امیدواریم که ازسرگیری روابط میان عربستان و ایران در تقویت ارکان امنیت و ثبات منطقه سهیم باشد.
«شیخ محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی» نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان شکل‌گیری تحول جدید در روابط بین ایران و عربستان سعودی را تبریک گفت.
«چین»: توافق ایران و عربستان پیروزی برای صلح است وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای تصریح کرد توافق ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط «یک پیروزی برای صلح» است.
«نصرالله»: ازسرگیری روابط ایران و عربستان به زیان محور مقاومت نخواهد بود. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان هم دیروز جمعه در سخنانی درباره توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه تأکید کرد: تحول به وجود آمده درخصوص روابط ایران و عربستان خوب است به ضرر ملت‌های منطقه نخواهد بود بلکه به سود آنان است. وی تأکید کرد که نزدیکی روابط تهران و ریاض اگر مسیر طبیعی خود را طی کند، می‌تواند افق‌های جدیدی در منطقه و لبنان ایجاد کند.
«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن هم در پیامی با استقبال از توافق ایران و عربستان گفت که منطقه نیازمند بازگشت روابط عادی میان کشورهای خود است. وی گفت: منطقه به بازگشت روابط طبیعی میان کشورهایش نیاز دارد به‌گونه‌ای که امت اسلامی امنیت مفقودشده‌اش به سبب دخالت‌های خارجی و در رأس آن دخالت‌های صهیونیستی آمریکایی را پس بگیرد. عبدالسلام بیان کرد، امنیت منطقه در نتیجه مداخلات خارجی به سرکردگی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها که برای سرمایه‌گذاری در مناقشات منطقه‌ای تلاش کردند و می‌خواستند با ایران هراسی به اهداف خود ازجمله در یمن رسند، تخریب شده بود که امیدواریم با این توافق، امنیت به منطقه بازگردد.
نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه عربستان، از صدور بیانیه مشترک سه جانبه پادشاهی عربستان، جمهوری اسلامی ایران و چین مبنی بر از سرگیری روابط دیپلماتیک بین عربستان سعودی، استقبال کرد.  شیخ محمد بن‌عبدالرحمن بن‌جاسم آل‌ثانی همچنین گفت: دولت قطر امیدوار است این توافق گامی در جهت ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و تامین چشم‌انداز مثبت برای دو کشور و متضمن دستاوردهای خوبی برای دو ملت ایران و عربستان باشد.
 انور قرقاش مشاوردیپلماتیک دولت امارات نیز در توئیتر نوشت: امارات به اهمیت ارتباط و گفت‌وگوی مثبت بین کشورهای منطقه در راستای تحکیم مفاهیم حُسن همجواری و رسیدن به یک نقطه مشترک جهت ساختن آینده باثبات‌تر برای همه کشورهای منطقه، آگاهی و اطمینان کامل دارد. ما از توافق عربستان و ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور استقبال می‌کنیم و از نقش چین در این زمینه قدردانی می‌کنیم.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید