شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 122543 |
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷ |
89 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

نقش پکن در ترمیم مناسبات ایران و  عربستان سعودی، فصل تازه ای را نه تنها بین تهران و ریاض بلکه برای چین در خلیج فارس هم باز کرده و می تواند آغازی بر شکل و شمایل جدیدی از روابط بین دولت های این منطقه و همچنین با قدرت های بزرگ باشد.           […]

نقش پکن در ترمیم مناسبات ایران و  عربستان سعودی، فصل تازه ای را نه تنها بین تهران و ریاض بلکه برای چین در خلیج فارس هم باز کرده و می تواند آغازی بر شکل و شمایل جدیدی از روابط بین دولت های این منطقه و همچنین با قدرت های بزرگ باشد.          توافق ایران و عربستان نشانه عصر پساآمریکایی در خلیج فارس است؟

به گزارش ادراک خبر، عربستان سعودی و ایران روز جمعه اعلام کردند که پس از هفت سال خصومت، توافق کرده‌اند روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.در بیانیه‌ مشترک روز جمعه در پکن، ریاض و تهران اعلام کردند که قصد دارند طی دو ماه آینده سفارت‌های خود را بازگشایی کنند.در بیانیه مشترک آمده است: وزرای خارجه دو کشور برای اجرای این تصمیم و اتخاذ تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر دیدار خواهند کرد. دو طرف توافق کردند که به حاکمیت و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر احترام بگذارند. همچنین ریاض، تهران و پکن تمایل خود را برای به کارگیری تمام تلاش ها در جهت تقویت صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی ابراز کردند.گفته می شود مذاکرات از ۶ مارس در پکن بین علی شمخانی، رئیس شورای امنیت ملی ایران، مساعد بن محمد العیبان مشاور شورای امنیت ملی عربستان و وانگ یی، دیپلمات ارشد چین در جریان بود.

شمخانی گفت: رفع سوء تفاهم‌ها و نگاه‌های آینده‌نگر در روابط تهران و ریاض قطعاً منجر به ارتقای ثبات و امنیت منطقه و افزایش همکاری‌های کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و جهان اسلام برای مدیریت چالش‌های کنونی خواهد شد.همچنین العیبان در سخنرانی پیش از امضای توافقنامه با همتای ایرانی خود، عدم مداخله در حاکمیت کشورها را به عنوان رکنی اساسی برای توسعه روابط خواند. وی همچنین گفت: ما برای آنچه به دست آورده‌ایم ارزش قائلیم و امیدواریم که گفت‌وگوهای سازنده را بر اساس ارکان و پایه‌های موجود در توافق ادامه دهیم.

وانگ نیز با بیان اینکه شی جینپینگ، رئیس جمهور چین از همان ابتدا از این توافق حمایت کرده است، گفت: ما به ایفای نقش سازنده در رسیدگی صحیح به مسائل کانونی در جهان امروز مطابق با خواست همه کشورها و نشان دادن مسئولیت خود به عنوان یک کشور بزرگ ادامه خواهیم داد. او گفت که چین به عنوان یک میانجی خوش نیت و قابل اعتماد صادقانه وظایف خود را به عنوان میزبان گفتگو انجام داده است.

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید