پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-25
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 12288 |
تاریخ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۳ |
96 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

پیامد‌های پیروزی حزب شین فن در ایرلند شمالی پیروزی حزب جمهوری خواه شین فن در انتخابات محلی ایرلند شمالی، احتمال جدا شدن ایرلند شمالی از بریتانیا و الحاق به جمهوری ایرلند را افزایش می‌دهد. به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از لندن، پیروزی حزب جمهوری خواه شین فن (Sinn Féin) در انتخابات محلی ایرلند شمالی، احتمال […]

پیامد‌های پیروزی حزب شین فن در ایرلند شمالی پیروزی حزب جمهوری خواه شین فن در انتخابات محلی ایرلند شمالی، احتمال جدا شدن ایرلند شمالی از بریتانیا و الحاق به جمهوری ایرلند را افزایش می‌دهد. به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از لندن، پیروزی حزب جمهوری خواه شین فن (Sinn Féin) در انتخابات محلی ایرلند شمالی، احتمال جدا شدن ایرلند شمالی از بریتانیا و الحاق به جمهوری ایرلند را افزایش می‌دهد.پیروزی تاریخی حزب جمهوری خواه در ایرلند شمالی پس از یک قرن که برخی تحلیل گران در انگلیس از آن به عنون زلزله‌ای سیاسی در این کشور یاد کردند بازتاب گسترده‌ای نیز در محافل سیاسی و رسانه‌ای انگلیس داشته است. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس پس از پیروزی تاریخی شاخه سیاسی ارتش جمهوری خواه ایرلند در انتخابات مجمع قانونگذاری این کشور در توئیتی نوشت: “اجازه دهید این موضوع را تاکید کنم که در حال حاضر و در آینده، موقعیت ایرلند شمالی در بریتانیا، محفوظ خواهد ماند و تقویت خواهد شد.”
روزنامه گاردین در واکنش به توئیت جانسون نوشت: همین تاکید موجب نگرانی هواداران ادامه اتحاد با انگلیس در ایرلند شمالی شد که برخلاف حزب پیروز انتخابات می‌خواهند این منطقه همچنان، جزئی از بریتانیا باقی بماند. این روزنامه افزود: نتیجه انتخابات محلی اخیر ایرلند شمالی، ۱۰۱ سال پس از خلق این منطقه به دست دولت بریتانیا، شرایط جاری همچون اتاق شماره ۱۰۱ در رمان جورج اورول (George Orwell) شده است که فرد باید در آن، با بدترین کابوس‌های خود روبرو شود و شکنجه ببیند. روزنامه گاردین نوشت در پی کسب بیش‌ترین کرسی‌ها در انتخابات ایرلند شمالی، اکنون دولت بریتانیا شاهد است که خانم میشل اونیل (Michelle O’Neill)، معاون حزب شین فن، وزیر اول منطقه ایرلند شمالی خواهد شد و باید دولت محلی را تشکیل دهد. بدین ترتیب، ملی گرایی کاتولیک، بر اتحادگرایی پروتستان در ایرلند شمالی، برتری یافته است و حزب شیفن فن توانست از حزب اتحادگرای دموکراتیک که متحد حزب حاکم محافظه کار است، پیشی گیرد.حزب شین فن اعلام کرده است در صدد جدا ساختن ایرلند شمالی از انگلیس و تشکیل دولت متحد با جمهوری ایرلند در جزیره ایرلند است، اما در این انتخابات، بیش‌تر بر موضوعات مورد نظر رای دهندگان، همچون گرانی هزینه‌های زندگی و بهبود خدمات عمومی متمرکز شد. روزنامه گاردین نوشت اگر چه شمار کرسی‌های حزب شین فن در انتخابات هفته گذشته اندکی بیش‌تر شد، نزول فراوان حزب اتحادگرای دموکراتیک، بیش‌تر بر روی کار آمدن شین فن اثر گذارد که یکی از عوامل اصلی در این نزول، جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، مووسم به برگزیت (Brexit) بود. در انتخابات محلی ماه می‌ سال ۲۰۱۶، یک ماه پیش از برگزاری همه پرسی برگزیت، حزب اتحادگرای دموکراتیک ۲۹ درصد از کرسی‌ها را به دست آورد، اما هفته گذشته، به ۲۱ درصد از کرسی‌ها دست یافت. در همه پرسی بر سر برگزیت در سوم تیره ماه سال ۱۳۹۵ مردم ایرلند شمالی ۵۵.۸ درصدشان به ماندن در اتحادیه اروپا و ۴۴.۲ درصد به خروج از اتحادیه اروپا و برگزیت رای داده بودند.نتیجه انتخابات اخیر مجمع قانونگذاری ایرلند شمالی موضع هواداران ماندن در اتحادیه اروپا و همچنین جدایی این منطقه از انگلیس و پیوستن به جمهوری ایرلند را تقویت کرده است. در حال حاضر پس از حزب ملی اسکاتلند که سالهاست برای جدایی از انگلیس و استقلال تلاش می‌کند و اکنون نیز قدرت را در این منطقه در دست دارد، شین فن دومین حزب سیاسی در مناطق انگلیس با خواسته استقلال از انگلیس است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!