پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 122938 |
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷ |
162 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

طی آزمایشات بالینی اخیر مشخص شد پیشگیری و کاهش نرخ حملات قلبی و مرگ‌های زودرس در افرادی که رژیم‌های غذایی کم‌چرب دارند، مشهودتر است. گفته می‌شود این مزایا در میان افرادی که تابع رژیم غذایی مدیترانه‌ای هستند، بیشتر است. به گزارش ادارک خبر، طی ۴۰ کارآزمایی بالینی که نتایج آنها به تازگی منتشر شد، رژیم […]

طی آزمایشات بالینی اخیر مشخص شد پیشگیری و کاهش نرخ حملات قلبی و مرگ‌های زودرس در افرادی که رژیم‌های غذایی کم‌چرب دارند، مشهودتر است. گفته می‌شود این مزایا در میان افرادی که تابع رژیم غذایی مدیترانه‌ای هستند، بیشتر است.

به گزارش ادارک خبر، طی ۴۰ کارآزمایی بالینی که نتایج آنها به تازگی منتشر شد، رژیم غذایی کم‌چرب به پیشگیری از حملات قلبی و مرگ‌های زودرس در میان افرادی که در معرض خطر هستند، کمک شایانی می‌کند. این موضوع برای افرادی که که قبلاً دچار حمله قلبی یا سکته مغزی شده‌اند و کسانی که دارای شرایطی مانند فشار خون بالا، دیابت و چاقی هستند، بسیار حائز اهمیت است.

بر اساس یک تحلیل جدید از رژیم‌های غذایی رایج، افرادی که در معرض خطر بیماری قلبی قرار دارند، می‌توانند با رعایت رژیم غذایی کم‌چرب، سلامت و عمر خود را افزایش دهند. با این وجود، این مزایا در افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کردند، بیشتر بود. ماهی، سبزیجات، روغن زیتون و حتی یک مشت آجیل در این رژیم نقش اساسی در تأمین سلامت افراد دارد و نه تنها خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می‌دهد، بلکه به افراد کمک می‌کند تا از بیماری‌ها دور بمانند و عمر طولانی‌تری داشته باشند.

این یافته‌ها اخیراً به صورت آنلاین در مجله پزشکی BMJ منتشر شده و کارشناسان در این باره می‌گویند که افزایش مصرف ماهی و غذاهای گیاهی و کاهش مصرف گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده تضمین‌کننده سلامت است و به نظر می‌رسد یک الگوی غذایی مانند رژیم مدیترانه‌ای، که بر روی مصرف غذاهای گیاهی بیشتر و چربی حیوانی کمتر تمرکز دارد، به پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند.

این رژیم غذایی عمرتان را زیاد می‌کند

افزون بر این، شواهد دیگر نشان می‌دهد که امروزه منبع چربی در رژیم غذایی اهمیت زیادی دارد. چربی ناشی از منابع گیاهی، مانند روغن‌های گیاهی و آجیل، که از نوع غیراشباع است، سلامت قلب را تأمین می‌کند. طبق مطالعات، ماهی‌های چرب مانند سالمون و ماهی تن که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند نیز می‌توانند خطر مرگ زودهنگام را در میان افراد مبتلا به بیماری قلبی کاهش دهند.

در مقابل این طیف چربی مفید، چربی‌های ترانس مصنوعی قرار دارند که در بسیاری از غذاهای کنسروی و فرآوری‌شده یافت می‌شوند و می‌توانند کلسترول بد (LDL) را افزایش و در عین حال کلسترول خوب (HDL) را کاهش دهند و احتمال بیماری‌های قلبی را بالا ببرند.

این یافته‌ها بر اساس ۴۰ کارآزمایی بالینی با بیش از ۳۵۰۰۰ شرکت کننده حاصل شد که طی این آزمایش‌ها اثرات ۷ رژیم غذایی مختلف مورد بررسی قرار گرفت و متغییرهایی نظیر ورزش و ترک سیگار هم در آن مؤثر بودند. به طور کلی، تنها رژیم مدیترانه‌ای و رژیم‌های کم‌چرب در کاهش خطر ابتلا به عوارض قلبی یا مرگ مؤثر بوده‌اند. در میان شرکت‌کنندگانی که رژیم مدیترانه‌ای داشتند، به ازای هر ۱۰۰۰ نفر در طی یک دوره پنج‌ساله، ۱۷ مرگ کمتر (در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که یک رژیم غذایی معمولی داشتند)، رخ داد.

همچنین شرکت‌کنندگانی که مصرف چربی خود را به ۲۰ تا ۳۰ درصد کالری روزانه محدود کردند، در طی پنج سال (در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که هیچ تغییری در رژیم غذایی خود نداشتند)، به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، ۹ مرگ کمتر و ۷ حمله قلبی کمتر در آنها دیده شد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید