پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 12333 |
تاریخ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵ |
76 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

دبیرکل شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی علوم پزشکی به ادغام شورای صنفی دستیاران و دانشجویان ph.d در طرح پیش نویس آیین نامه انتقاد کرد و گفت: ماهیت اصلی این دو شورا با یکدیگر متفاوت است و از این رو بازنگری و اصلاح آیین نامه در این موارد ضروری است. به گزارش ادراک خبر، دکتر […]

دبیرکل شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی علوم پزشکی به ادغام شورای صنفی دستیاران و دانشجویان ph.d در طرح پیش نویس آیین نامه انتقاد کرد و گفت: ماهیت اصلی این دو شورا با یکدیگر متفاوت است و از این رو بازنگری و اصلاح آیین نامه در این موارد ضروری است.

به گزارش ادراک خبر، دکتر هومان پارسایی در نشست هم اندیشی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با فعالان و نمایندگان شوراهای صنفی دانشجویی، دستیاران، دانشجویان ph.d و فوق تخصص خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین ایرادی که در آیین نامه پیش فرض و اولیه ارائه شده برای شورای صنفی وجود دارد، ادغام شورای صنفی مقطع دستیاران و Ph.d با شورای صنفی دانشجویی بود. ماهیت اصلی این دو شورا با یکدیگر متفاوت است و از این رو بازنگری و اصلاح آیین نامه در این موارد ضروری است.

وی افزود: مشکلات و مطالبات یک دانشجوی دستیار با یک دانشجوی کارشناسی یا پزشک عمومی متفاوت است. اکثر مطالبات و نیازهای صنفی و رفاهی رزیدنت‌ها و دانشجویان PHD مربوط به حوزه آموزشی و پژوهشی و مسائل حقوقی است. دانشجویان Ph.d در زمینه مقالات و مسائل بودجه مرتبط با طرح ها و پایان نامه ها و شرایط دفاع دغدغه، مطالبات و نیازهای صنفی دارند و رزیدنت‌ها با مسائل مربوط به کشیک، کوریکولوم آموزشی، کارانه، حق کرونا و… مواجه هستند و رفع این مطالبات از جمله دغدغه‌های آنان است.

دکتر پارسایی با اشاره به  تجربیات موفق شورای صنفی مقطع دستیاری و ph.d از حدود ۴ سال گذشته، اظهار کرد: در این چهار سال تحولات و اتفاقات مثبت و خوبی در سطح ستاد و دانشگاه‌های علوم پزشکی در مسیر رفع مشکلات و مطالبات دانشجویان و دستیاران صورت گرفته است. از زمانی که شورای صنفی مقطع دستیاری و Ph.d شکل گرفت موضوع بیمه سلامت، بیمه تامین اجتماعی (سابقه و درمان)، بیمه تکمیلی دستیاران، مسائل و مشکلات مربوط به وام ها از جمله وام دستیاری مرتفع شد. البته ما نمی‌خواهیم بگوییم به صورت کامل در این مسیر تعیین کننده بوده‌ایم اما بازوی مشورتی در کنار مسوولان ستادی بوده‌ایم.

وی اظهار کرد: در حوزه آموزشی، سامانه ادب در دبیرخانه شورای تخصصی دستیاری شکل گرفت که بدون شک یک سامانه جامع برای ارزیابی دانشگاه‌های علوم پزشکی است. ضمن اینکه سقف کشیک برای دوره رزیدنتی طی این مدت شکل گرفت. همچنین برای دانشجویان مقطع دکترای تخصصی، سنوات تحصیلی به خاطر شیوع کرونا افزایش پیدا کرد واین موارد نشان می‌دهد نقش شورای صنفی می تواند به عنوان یک بازوی مشورتی کمک کننده باشد و مشکلات و مطالبات دانشجویان و دستیاران را به مسوولان ستادی انتقال دهد تا آنها تصمیمات بهتری بتوانند اتخاذ کنند. کما اینکه شورای صنفی مقطع دستیاری و Ph.d در خیلی از مصوبات در دوران پیک کرونا، نقش تعیین کننده ای در مراکز درمانی و بالینی داشت و در بحث درمان، آموزش و پژوهش مرتبط با فعالیتهای مبارزه با بیماری کرونا، از هیچ تلاشی دریغ نکردند و بیشترین میزان همکاری با دانشگاه‌های علوم پزشکی در این ایام، برعهده شورای صنفی دستیاری بود.

پارسایی اظهار کرد: به هر حال خواسته اصلی دانشجویان دستیاری و مقطع ph.d و ماهیت آن با ماهیت شورای صنفی عمومی جداست چرا که نوع نیاز و مطالبات این دو شورای صنفی کاملا مجزا و متفاوت است. ۸۰ درصد از دستیاران و دانشجویان مقطع Ph.d متاهل هستند و در سنی هستند که دارای فرزند می باشند و در عین حال در بیمارستان ها و مراکز آموزشی در حال خدمت رسانی هستند از این رو باید در مسیر تحقق مطالبات آنها  به صورت جدی گام برداشت و این مهم صرفا با وجود شورایی تخصصی چه در سطح دانشگاهی و چه در سطح وزارتخانه محقق می‌شود.

وی افزود: لذا خواسته ما از معاونت دانشجویی و فرهنگی ادامه فعالیت شورای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی و شورای مرکزی و مجمع کشوری این شورا است.

همچنین در این نشست دکتر الماسی دبیر دفتر دستیاری نظام پزشکی و عضو شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه اصل و ماهیت وجود تشکل های صنفی رسیدگی به مشکلات یک صنف است، بیان کرد: مشکلات صنف دستیاری محدود به مسائل رفاهی نیست و زندگی دستیاری با تمام جوانب آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و حقوقی آمیخته شده است، لذا محدود کردن فعالیت شورای صنفی به مسائل رفاهی مخصوصا در حوزه دستیاری و دانشجویان دکتری یک تصمیم اشتباه و رو به عقب است. لذا با توجه به گسترش دوره‌های دستیاری و دکتری تخصصی در کشور و اهمیت شورای صنفی در راستای پیگیری حل مشکلات این دانشجویان انتظار می‌رود تصمیمات در جهت حرکت روبه‌جلو و مطابق با نیازهای امروز در راستای رشد و تعالی دانشجویان باشد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی می توان انتظار داشت که تشکل‌های دانشجویی شاداب و پر انرژی و فعال باشند که به آنها اختیار عمل بیشتری داده شود. در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بند یا تبصره‌ای مبنی بر عدم وجود شورای مرکزی در سطح وزاتخانه ذکر نشده است و هیچ منع قانونی مبنی بر تشکیل این شورا در سطح وزارتخانه وجود ندارد کما اینکه پیگیری برخی از مشکلات دستیاران نیاز به هماهنگی مناسب بین شوراهای صنفی دانشگاهی و از طریق معاونت‌های مربوطه در سطح وزارتخانه و صندوق رفاه دانشجویی دارد و تجربیات موفق ذکر شده توسط دکتر پارسایی گوشه‌ای از نکات مثبت وجود شورای مرکزی و مجمع دبیران شوراهای صنفی در سطح کشور است.

به گزارش مفدا، همچنین در این نشست دکتر سلحشور دبیر سابق شورای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی مازندران و دبیر کارگروه پزشکان طرحی دفتر دستیاری  که از طریق مجازی جلسه را پیگیری می کرد، با ارتباط با سالن جلسه ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جهت اعتلای مطالبه گری دانشجویان تصریح کرد: اگر مصوبات بالادستی مطابق با نیاز های روز جامعه نیست، این وظیفه ما و مسوولان محترم وزارتخانه است که باید در جهت بهبود و به روز رسانی این مصوبات با شورای عالی انقلاب فرهنگی مکاتبه کنند. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مطابق با نیازهای فعلی باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!