جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 124096 |
تاریخ انتشار : ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸ |
82 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

در روزها اخیر اخبار ضد و نقیضی درباره افزایش نرخ بنزین در شبکه های اجتماعی و رسانه ها دست به دست می شود. فارق از اینکه مسئولین دولتی به تایید یا تکذیب این موضوع پرداخته باشند، از نگاه اقتصادی می توان از زوایای مختلف به بررسی احتمال وقوع این اتفاق پرداخت. آنچه مسلم است اقتصاد […]

در روزها اخیر اخبار ضد و نقیضی درباره افزایش نرخ بنزین در شبکه های اجتماعی و رسانه ها دست به دست می شود. فارق از اینکه مسئولین دولتی به تایید یا تکذیب این موضوع پرداخته باشند، از نگاه اقتصادی می توان از زوایای مختلف به بررسی احتمال وقوع این اتفاق پرداخت.

آنچه مسلم است اقتصاد ایران و قدرت خرید و شرایط اجتماعی به گونه ای نیست که بتوان برای واقعی کردن قیمت بنزین تصمیم گرفت اما طبق تحقیقات انجام شده، در شرایط فعلی تولید هر لیتر بنزین ۱۸ هزار تومان هزینه برای دولت در بر دارد و این رقم برای هر لیتر نفت گاز برابر ۲۰ هزار تومان است.

کارشناسان انرژی درباره اعداد و ارقام اعلامی معتقدند که این رقم بدون احتساب هزینه استخراج نفت خام است و اگر بخواهیم قیمت نفت خام را نیز در این پروسه در نظر بگیریم، بهای تولید هر لیتر بنزین برای دولت بیشتر از ۲۵ هزار تومان خواهد بود.

تصمیم گیری در مورد قیمت بنزین تنها به فاکتورهای اقتصادی مربوط نیست و نمی توان به این نکته استناد کرد که چون بنزین در ترکیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از ایران گرانتر است پس باید در ایران نیز قیمت بنزین را به میزان کشورهای همسایه افزایش داد بلکه شرایط اقتصادی ایران هیچ شباهتی به این کشورها نداشته و این نکته بسیار مهمی در تصمیم گیری پیرامون این موضوع مهم است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید