جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 12511 |
تاریخ انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۸:۱۱ |
87 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

حجت الاسلام  اکبر احمد پور فدکی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مجتمع سنگ آهن سنگان خواف به نمایندگی از سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و به نیابت از دولت، بر فعالیتهای شرکتهای سرمایه گذار معدنی بخش خصوصی در زمینه انجام تعهدها، ساخت کارخانه و مسوولیتهای اجتماعی […]

حجت الاسلام  اکبر احمد پور فدکی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مجتمع سنگ آهن سنگان خواف به نمایندگی از سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و به نیابت از دولت، بر فعالیتهای شرکتهای سرمایه گذار معدنی بخش خصوصی در زمینه انجام تعهدها، ساخت کارخانه و مسوولیتهای اجتماعی و زیرساختی معدنی نظارت دارد.
وی ادامه داد: مجتمع سنگ آهن سنگان خواف نقش راهبری را در توسعه اکتشاف و استخراج سنگ آهن در این منطقه دارد که در صورت واگذاری اش به بخش خصوصی از انجام ماموریت‌های محوله خود باز می ماند.
نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: باید فعالیت این معادن به عنوان یک وظیفه حاکمیتی و نظارتی همچنان توسط ایمیدرو و به نیابت از آن توسط مجتمع سنگ آهن سنگان خواف نظارت شود تا علاوه بر تکمیل برنامه های توسعه ای و شناسایی ذخایر جدید مواد معدنی بتوان گامهای موثری در توسعه منطقه برداشت.
احمد پور افزود: هم اکنون با راه اندازی بیشتر کارخانه‌های کنسانتره در منطقه سنگان و بعد از چند دهه فعالیت و صرف میلیاردها تومان هزینه از محل بودجه دولت و بیت المال شاهد شکوفایی و توسعه کیفی فعالیتهای این بخش هستیم و تنها در سال گذشته ۱۸ میلیون تن سنگ آهن و افزون بر ۲۵ میلیون تن باطله برداری متناسب با نیاز واحدهای تولیدی کنسانتره و تولید سنگ آهن و دانه بندی این منطقه تولید شد و مجتمع سنگ آهن سنگان در بهترین شرایط تولید سنگ آهن قرار دارد و از ثبات کامل برای انجام تعهدات ایمیدرو برای تامین خوراک کارخانه‌های پنج شرکت سرمایه گذاری برخوردار است 
وی اضافه کرد: از آنجا که هدف از ایجاد بنگاههای اقتصادی و از جمله دولتی رسیدن به اهداف کلان، تولید به همراه بهره وری حداکثری در کنار وظایف زیست محیطی و  مسوولیت اجتماعی است با واگذاری مجتمع سنگ آهن سنگان خواف به شرکت خصوصی این مهم به نحو مطلوب فراهم نمی شود.
نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در نامگذاری امسال به عنوان “تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین” گفت: باید با توسعه و رونق تولید سنگ آهن در منطقه سنگان بستر تحقق شعار سال را در منطقه بیش از پیش فراهم کرد.
زمزمه های واگذاری مجتمع سنگ آهن سنگان خواف به عنوان تنها معدن دولتی و تحت پوشش سازمان گسترش معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به بخش خصوصی (شرکت تهیه تولید مواد معدنی ایران) واکنشهایی در بین مسوولان شهرستان خواف به دنبال داشت و نماینده مردم خواف و رشتخوار و مسوولان این شهرستان مخالفت خود را نسبت به این مساله اعلام کردند.
مجتمع سنگ آهن سنگان خواف به عنوان یک معدن دولتی به همراه پنج شرکت معدنی بخش خصوصی در این منطقه فعالیت دارند.
مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف با یک میلیارد تن ذخیره یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌ آهن در ایران است.
مجموعه کانسارهای سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد. 
بارزترین ویژگی‌های این معادن سنگ‌آهن امکان فعالیت‌های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه‌های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش‌ دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان و تعدادی دیگر از شرکت‌های بزرگ معدنی ایران الگوی موفق سرمایه‌گذاری و نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور است.
دسترسی به محل کانسارهای سنگ‌آهن سنگان از ۲ مسیر آسفالته مشهد، تربت‌حیدریه، خواف، سنگان و مشهد، فریمان، تربت‌جام، تایباد و سنگان امکان پذیر است و معادن سنگ آهن در ۱۸ کیلومتری سنگان از طریق جاده اختصاصی آسفالته با سنگان، خواف و تایباد در ارتباط است و خط آهن سراسری که از تربت‌حیدریه به سوی هرات در افغانستان در حال احداث است از جنوب سایت معدن سنگان عبور می‌کند.
مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف با چهار بخش مرکزی، سنگان، جلگه زوزن، و سلامی و ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!