جمعه, ۱۸ آذر ۱۴۰۱ / بعد از ظهر / | 2022-12-09
کد خبر: 12577 |
تاریخ انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۹:۴۹ |
28 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر به نقل از تسنیم؛ جذب فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها به عنوان معلم و ارائه دوره یک یا دو ساله آموزش فنون معلمی از سوی دانشگاه فرهنگیان، مدت‌هاست در پیچ و خم اختلاف نظرات باقی مانده است آن هم در شرایطی که در کیفیت تربیت معلم توسط دانشگاه فرهنگیان اما و اگرهایی وجود […]

به گزارش ادراک خبر به نقل از تسنیم؛ جذب فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها به عنوان معلم و ارائه دوره یک یا دو ساله آموزش فنون معلمی از سوی دانشگاه فرهنگیان، مدت‌هاست در پیچ و خم اختلاف نظرات باقی مانده است آن هم در شرایطی که در کیفیت تربیت معلم توسط دانشگاه فرهنگیان اما و اگرهایی وجود دارد تا جایی که محسن حاجی میرزایی وزیر سابق آموزش و پرورش در نشست با اعضای هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان صراحتاً اذعان کرده است: خوشبختانه گزارش‌های ارائه شده به همراه آمار و ارقام به دست آمده، نشان‌دهنده حرکت به سمت جلو است ولی نمی‌توانیم این آمار را ملاکی برای دسترسی به معلمان توانمند و باکیفیت قرار دهیم و به صورت قاطع بیان کنیم که در این شرایط معلمانی باکیفیت را تربیت کرده‌ایم.۱۵ تیر سال ۱۴۰۰ اعلام شد که شورای عالی آموزش و پرورش مطابق ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش » «آیین‌نامه نحوه مشارکت دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و حوزه‌های علمیه در تربیت منابع انسانی آموزش و پرورش» را تدوین و تصویب و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرده است، اما سرنوشت این آیین‌نامه مشخص نیست و متأسفانه دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش پاسخگوی رسانه‌ها نیست.هم‌اکنون فارغ از جهت‌گیری‌های سیاسی و در یک روند تخصصی، موضوعی که نیازمند بررسی دقیق کارشناسی است، ضرورت استفاده نظام آموزش و پرورش کشور از فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها (البته با گذراندن یک سال آموزش مهارت معلمی در دانشگاه فرهنگیان) به عنوان معلم و پاسخ به این پرسش است که آیا چنین اقدامی به معنای تضعیف دانشگاه فرهنگیان خواهد بود؟پیش از این سید منصور واعظ‌پور رئیس انجمن ریاضی، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره ضرورت جذب فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها به عنوان معلم به تسنیم گفته بود: تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان خوب دانشگاه‌های دولتی به شغل معلمی علاقه‌مند هستند. از زمانی که آموزش و پرورش اعلام کرد تعدادی را از طریق استخدام جذب می‌کند، فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد و دکترا متقاضی معلمی شدند در حالی که از نظر تخصصی مهارت بالاتری دارند و دانشگاه فرهنگیان می‌تواند در دوره یک‌ساله مهارت‌های معلمی را به آنها آموزش دهد.وی با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان به شدت با کمبود هیئت علمی مواجه است، متذکر شد: در گذشته طرح ۲+۲ برای کمک به این دانشگاه مطرح شد که در هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان نیز مصوب شد، طبق این طرح افراد دو سال در دانشگاه‌های دولتی دروس عمومی و تخصصی را گذرانده و دو سال در دانشگاه فرهنگیان نیز مهارت‌های معلمی را فرا می‌گیرند یا طرح ۱+۳ پیشنهاد شد تا افراد سه سال در دانشگاه‌های دولتی دروس عمومی و تخصصی را بگذرانند و یک سال در دانشگاه فرهنگیان دروس مهارتی را طی کنند اما متاسفانه مسئولان دانشگاه فرهنگیان اعتقادی به اجرای آن ندارند.حسین خنیفر رئیس سابق دانشگاه فرهنگیان درباره جذب فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها به عنوان معلم به تسنیم گفت: طبق ماده یک و دو اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، تربیت و توانمندسازی مدیران، معلمان و کارکنان آموزش و پرورش باید توسط دانشگاه فرهنگیان انجام شود همچنین طی ۴ سال گذشته سالانه ۲۵ هزار دانشجو معلم از طریق کنکور جذب کردیم و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان تکمیل است و دیگر جای سوزن انداختن نیست!وی افزود: طبق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، تأمین بخشی از نیازهای آموزش و پرورش در رشته‌هایی که امکان تأمین آن از طریق دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد از میان فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه انجام می‌شود البته به شرط گذراندن دوره یک ساله مهارت‌آموزی در دانشگاه فرهنگیان.سال ۱۴۰۳ پایان نیاز به تربیت معلمرئیس سابق دانشگاه فرهنگیان گفت: از سال ۱۳۹۷ تا کنون ۷۰ هزار معلم از این طریق دانشگاه فرهنگیان جذب شدند و برای امسال نیز قرار است ۳۴هزار و ۸۳۱ نفر از طریق آزمون استخدامی جذب شوند، مهر امسال حدود ۱۰۰ هزار نفر به عنوان معلم وارد مدارس می‌شوند و اگر این مسیر ادامه یابد سال ۱۴۰۳ پایان نیاز به تربیت معلم است و فقط برای جبران بازنشستگی معلمان به جذب دانشجو معلم از طریق کنکور اقدام می‌کنیم.خنیفر در پاسخ به این پرسش که آیا قرار نیست معلمان سه سال توسط سایر دانشگاه‌ها آموزش ببینند و یک سال دوره تخصصی را در دانشگاه فرهنگیان طی کنند، عنوان کرد: وضعیت استرالیا، روسیه و کانادا را مطالعه کردیم که آنها دوره‌های تربیت معلم ۴ ساله را به صورت تخصصی دنبال می‌کنند؛ به عنوان مثال در رشته فیزیک، فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها فیزیک محض را فرا می‌گیرند در حالی که آموزش و پرورش فردی را نیاز دارد که معلمی بداند، بسیاری از فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در آزمون استخدامی شرکت می‌کنند اما حدنصاب نمره لازم را کسب نمی‌کنند.وی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش نیز اعتقاد دارد که برای تربیت معلم بر روی یک گزینه متوقف نباشیم بنابراین می‌توانیم به سراغ سناریوهای مختلف برای تربیت معلم برویم به عنوان مثال معلم مقطع ابتدایی را فقط در دانشگاه فرهنگیان آموزش دهیم و برای سایر مقاطع تحصیلی طی همکاری مشترک با سایر دانشگاه‌ها به جذب معلم اقدام کنیم.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!