پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 13018 |
تاریخ انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵ |
85 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش سرویس اقتصادی ادارک خبر به نقل از (سنا) و به نقل از فرابورس ایران، میثم فدایی مدیرعامل فرابورس ایران با حضور در لایو اینستاگرامی در خصوص نمادهای متوقف و دلایل توقف‌ها شفاف‌سازی کرد و درباره طولانی‌مدت بودن توقف نمادهای فرابورسی اعم از سه نماد گروه محصولات شیمیایی و تمهیدات فرابورس برای رفع این […]

به گزارش سرویس اقتصادی ادارک خبر به نقل از (سنا) و به نقل از فرابورس ایران، میثم فدایی مدیرعامل فرابورس ایران با حضور در لایو اینستاگرامی در خصوص نمادهای متوقف و دلایل توقف‌ها شفاف‌سازی کرد و درباره طولانی‌مدت بودن توقف نمادهای فرابورسی اعم از سه نماد گروه محصولات شیمیایی و تمهیدات فرابورس برای رفع این چالش صحبت کرد.

مدیرعامل فرابورس ایران با تاکید بر اینکه اکثر توقف‌ها، توقف ناشرانی است و به دلایل شرایط مربوط به شرکت انجام می‌شود عنوان کرد: دسته‌ای از توقف‌ها هم به دلایل معمول مثل توقف برای مجامع فوق‌العاده یا عمومی صورت می‌گیرد که سازمان بورس قرار است قانونی تصویب کند تا زمان توقف برای مجامع را کاهش دهند.

فدایی با اشاره به اینکه دسته دوم توقف نمادها که به دلایل معاملاتی است، تعداد کمتری دارد اظهار داشت: امسال در این زمینه گام جدیدی برداشته شده و توقف نمادها در صورت نوسان ۲۰ درصدی در کمتر از ۵ روز معاملاتی، حذف شد و با حذف این نوع از توقف نماد، بخش عمده‌ای از مشکلات برطرف و باعث شد توقف معاملات با کاهش روبه‌رو شود اما با قانون محدودیت نوسان ۵۰ درصدی مشکل چندانی نداشتیم.

وی با بیان اینکه دلیل دیگر توقف‌ها، ابهام در شرایط شرکت است که اثر زیادی روی صورت سود و زیان شرکت دارد، عنوان کرد: در همین زمینه سه شرکت پتروشیمی کازرون، ممسنی و دهدشت، مالک پتروشیمی گچساران بودند و به دلیل اختلاف در افزایش سرمایه این پتروشیمی، دو سال این نماد متوقف بود.

فدایی در ادامه در مورد جزئیات مربوط به سه نماد پتروشیمی کازرون، ممسنی و دهدشت و بازگشایی آن‌ها، گفت: از ابتدای سال در حال تعامل با سازمان بورس هستیم، بحث افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران منتفی شد؛ این سه شرکت نیز در خصوص موضوع افزایش سرمایه شکایت داشتند که در حال پیگیری است.

به گفته او برای بازگشایی این سه نماد مدل جدیدی طراحی شده که سه مرحله دارد؛ موضوع اول الزام بازارگردان است که هم‌اکنون با بازارگردان نمادها در حال تعامل هستیم. دوم بحث فرم ریسک در بازار پایه است که سهامداران باید با پذیرش ریسک اقدام به معامله این سهام کنند. فرایند سوم نیز تعامل با دستگاه قضایی بود که انجام شده و یک مرحله به شفاف‌سازی این موضوع نزدیک شده‌ایم، شفاف‌سازی قضایی این نمادها اواخر هفته آینده دریافت و اعلام خواهد شد.

مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه بازگشایی نماد پس از توقف‌های طولانی‌مدت کار راحتی نیست، ادامه داد: سهامدارانی که دو سال سهامداری کردند و شرایط سخت بازار را شاهد بودند، باید با حداکثر حمایت همراه شوند، به همین دلیل بیشترین تلاش برای شفافیت و نقدشوندگی این نمادها در دستور کار است.

مدیرعامل فرابورس در خصوص اینکه سه نماد پتروشیمی مذکور چگونه بازگشایی خواهند شد، توضیح داد: درباره نمادهای شرکت‌های کازرون، ممسنی و دهدشت هنوز به طور دقیق مشخص نیست که با دامنه یا بدون دامنه نوسان بازگشایی می‌شوند اما احتمالا بدون دامنه نوسان خواهد بود.

وی درباره اینکه چرا چنین نمادهای پر ابهامی به بازار سرمایه وارد شده‌اند، نیز این گونه پاسخ داد: این سه پتروشیمی در زمان دولت‌های گذشته وارد بازار پایه شدند و قرار بود شرکت پروژه باشند.

مدیرعامل فرابورس ایران با تاکید بر شعار فرابورس ایران مبنی بر افزایش شفافیت و نقدشوندگی گفت: توقف نمادها هر دو این شعارها را تهدید می‌کند و تجربه نشان داده است که توقف صرف نماد نمی‌تواند شفافیت لازم را ایجاد کند.

او اضافه کرد: توقف نماد بیشتر تنبیه سهامدار است، در همین راستا از ناشران درخواست کردیم که توقف‌ها به دلایل ناشرانی را کاهش دهند.

به گفته او برخی از توقف‌ نمادها نیز دلیل افشای اطلاعات بود و ناشر هم اطلاعات را منتشر نمی‌کرد، تصمیم بر این شد که نمادهای موردنظر بازگشایی شود که بازگشایی نمادهای «خصدرا» و «وملل» طی روزهای اخیر در این زمره است.

در ادامه فدایی به نماد بانک دی نیز اشاره کرد و گفت: همچنین در خصوص توقف نماد بانک دی دو موضوع اصلی وجود دارد؛ اول زیان‌ده بودن بانک است. این بانک در بازار دوم فرابورس پذیرش شده اما به دلیل زیان‌دهی شرایط پذیرش را از دست داده و در فرصت هیات پذیرش هم نتوانست شرایط را احراز کند. سپس سازمان بورس فرصت جدید تا پایان سال ۱۴۰۰ برای احراز شرایط به این بانک داد که البته مشروط به توقف نماد بود تا در این فرصت بانک بتواند زیان انباشته را از بین ببرد با این همه همچنان بانک دی بر اساس آخرین صورت مالی شرایط حضور در بازار دوم را ندارد.

موضوع دوم نیز مربوط به تصمیم بانک مرکزی درخصوص صورت‌های مالی این بانک است. در این رابطه طی روزهای گذشته جلساتی را با مدیرعامل بانک دی برگزار کردیم. سازمان بورس هم همزمان در حال تصمیم‌گیری است، اینکه صورت مالی این بانک از ماده ۱۴۱ خارج می‌شود یا خیر باید توسط بانک مرکزی تعیین تکلیف شود. تقریبا تصمیم‌سازی در بانک مرکزی انجام شده و از بانک دی برنامه خروج از ماده ۱۴۱ را دریافت کردند، بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود سازمان بورس طی یک الی دو هفته آینده تصمیم نهایی را اعلام و به فرابورس ابلاغ کند.

از نماد بانک آینده چه خبر؟

در بخش دیگری از این برنامه زنده، مدیرعامل فرابورس ایران درخصوص بسته شدن نماد آینده به دلیل موضوع برگزاری مجمع و لغو مجمع صحبت کرد که در صورت به حد نصاب رسیدن، مجمع این شرکت مجددا برگزار خواهد شد

وی همچنین با تاکید بر اینکه درخصوص نماد بانک آینده باید ابهامات مربوط به ایران مال توسط این بانک آینده برطرف شود، گفت: بحث دیگر درباره برخی سهامداران بانک آینده است که قابل حل‌وفصل است به طوری که سهامداران ناقض قوانین، امکان معامله نداشته باشند.

باران چرا متوقف است؟

نماد دیگری که میثم فدایی درباره آن شفاف‌سازی کرد باران بود و گفت: بیمه زندگی باران با نماد باران در بازار پایه زرد پذیره‌نویسی شده و مشکلی در حق تقدم استفاده‌نشده دارد که در حال پیگیری برای رفع مشکل و بازگشایی است.

در ادامه این لایو حسین مریدالسادات کارشناس بازار سرمایه به گفت‌وگو اضافه شد و پرسش‌هایی را از سوی فعالان بازار مطرح کرد.

مدیرعامل فرابورس در این برنامه در پاسخ به سوالات مطرح‌شده درباره توقف‌های طولانی‌مدت نمادها اظهار کرد: سازمان بورس، بورس و فرابورس به این نتیجه رسیده‌اند که توقف نماد مشکلی را حل نخواهد کرد و در خصوص نمادهای متوقف و مشکل‌دار رویکرد به گونه‌ای خواهد بود که از این به بعد کمترین زیان به سهامداران خرد برسد و همه تلاش‌ها در راستای شفاف‌سازی نمادهاست.

به گفته او به تبع شرایط بازار در سال ۹۹ بسیاری از شرکت‌ها تمایل به حضور در بازار سرمایه را داشتند و در فرابورس به طور متوسط طی آن سال هفته‌ای دو عرضه اولیه انجام شد، با توجه به تعداد بالای درج‌ نمادها در فرابورس طی سال ۹۹ باید پذیرش و عرضه اولیه آن‌ها در موعد قانونی انجام شود؛ یعنی از زمان پذیرش تا زمان عرضه حدود یک الی دو سال طول می‌کشد؛ یکی از دغدغه‌ها این است که شرکت‌ها گاها در مرحله درج شرایط پذیرش را از دست می‌دهند.

چه عرضه‌هایی به صندوق‌ها تخصیص داده می‌شود؟

به گفته مدیرعامل فرابورس ایران در حال حاضر حداقل در فرابورس با تعداد زیادی از شرکت‌ها مواجهیم که ۱۸ ماه با بازار خوبی مواجه نبودند و عرضه نشدند. در حال حاضر این شرکت‌ها اگر عرضه نشوند لغو پذیرش خواهند شد و به

همین دلیل باید سهام برخی شرکت‌ها را به صندوق‌ها عرضه کنیم تا روند بازار مختل نشود، از دیگر دلایل عرضه سهام به صندوق‌ها این است که برخی شرکت‌ها بسیار کوچک هستند و اگر عرضه عمومی شود رقم بسیار ناچیز خواهد بود.

او تاکید کرد: عرضه‌های بزرگ‌تر که حداقل به کدها ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان تعلق بگیرد، قطعا به صورت عمومی انجام خواهد شد

زمان بازگشایی تفارس

مدیرعامل فرابورس در پاسخ به پرسش‌های خبرنگار تلویزیون اینترنتی واچار نیز درخصوص زمان بازگشایی نماد «تفارس» و دلایل عدم بازگشایی این نماد تاکنون گفت: در خصوص تفارس و شرکت‌هایی که پذیره‌نویسی می‌شوند موضوع به سال ۹۹ بازمی‌گردد که سال خاصی بود و لطمه‌هایی را به بازار زد. در خصوص بحث تفارس نه شرکت مقصر است نه فرابورس یا سازمان بورس.

او ادامه داد: پیش از عید تلاش کردیم نماد را باز کنیم، مجوز فعالیت تفارس قبل از پایان سال ۱۴۰۰ داده شد و اما توافقی بین سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر با تفارس به عنوان ناشر رقم خورد تا فرصتی به این شرکت داده شود که فعالیتی را به معنای واقعی شروع کند و پس از آن نماد بازگشایی شود

از استقلال و پرسپولیس چه خبر؟

مدیرعامل فرابورس ایران در پاسخ به یکی دیگر از پرسش‌های مخاطبان درباره بازگشایی نمادهای استقلال و پرسپولیس نیز این‌گونه توضیح داد: اتمام پذیره‌نویسی این دو نماد در روز پایانی سال ۱۴۰۰ بود و به دلیل تعطیلات آغاز سال جدید، کارهای اداره ثبت با وقفه مواجه شد.

موضوع دوم هم این است که پذیره‌نویسی این دو نماد به دلیل ذات مدل عرضه این دو باشگاه به روش خاصی بود. باشگاه استقلال ثبت افزایش سرمایه را انجام داده اما باشگاه پرسپولیس در فرایند ثبت است و اگر امکان آن وجود داشته باشد در تلاش هستیم که گشایش نمادها هم در یک روز باشد. استقلال در حال رجیستری سپرده‌گذاری است اما پرسپولیس هنوز ثبت را انجام نداده است. فرابورس به طور جدی پیگیر گشایش این نمادهاست.

گفتنی است در این لایو اینستاگرامی میثم فدایی مدیرعامل فرابورس ایران به تمامی سوالات مخاطبان پاسخ داد و درباره ابهامات مطرح‌شده نیز شفاف‌سازی کرد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!