سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-16
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 13081 |
تاریخ انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴ |
109 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در پیام تبریک خود به «صادیر جاپاروف» رئیس جمهور قرقیزستان به مناسبت سی‌امین سال برقراری روابط دیپلماتیک آورده است: اعلام استقلال جمهوری قرقیزستان موجب شد مناسبات دیرینه مردم دو کشور که ریشه در تاریخ و فرهنگ کهن این منطقه دارد، وارد مرحله نوینی […]

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در پیام تبریک خود به «صادیر جاپاروف» رئیس جمهور قرقیزستان به مناسبت سی‌امین سال برقراری روابط دیپلماتیک آورده است: اعلام استقلال جمهوری قرقیزستان موجب شد مناسبات دیرینه مردم دو کشور که ریشه در تاریخ و فرهنگ کهن این منطقه دارد، وارد مرحله نوینی شده و بیش از هر زمان دیگری به هم نزدیک‌تر شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اشتراکات فرهنگی – تمدنی و سنت‌های مشترک ملی و دینی، سرمایه‌های عظیمی است که مبانی روابط فی‌مابین را تشکیل می‌دهد، تصریح کرده است: جمهوری اسلامی ایران در طول سی سال روابط دیپلماتیک، اهتمام جدی در جهت گسترش مناسبات میان دو کشور داشته و روابط میان دو کشور و دو ملت، طیف وسیعی از موضوعات را در برمی‌گیرد که حاصل آن، امضای بیش از حدود ۱۲۰ سند همکاری در سطوح مختلف کشوری، استانی، بین نهادی، دولتی و خصوصی است.

* پیام تبریک رئیسی به رئیس جمهور و مردم ازبکستان

رئیس جمهور همچنین در پیام دیگری با تبریک فرارسیدن سی‌امین سال برقراری روابط دیپلماتیک به رئیس جمهور و مردم ازبکستان، استقلال این کشور در سال ۱۳۷۱ و برقراری مناسبات را فرصتی برای بازآفرینی و گسترش پیوند‌های دیرینه دو کشور توصیف کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در پیام تبریک خود به «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور و مردم ازبکستان، با بیان اینکه استقلال این کشور و برقراری مناسبات دیپلماتیک بین دو کشور در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۷۱ فرصتی را برای بازآفرینی و گسترش پیوندهای دیرینه، فراهم آورد، اظهار داشته است: مردمان دو سرزمین کهن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان را تاریخ، فرهنگ، خاطرت و باورهای مشترک بی‌شماری به هم پیوند زده است.

رئیس جمهور تصریح کرده است: خوشبختانه از زمان برقراری روابط دو کشور، کوشش طرفین منجر به انجام مراودات سیاسی در عالی‌ترین سطوح و گسترش مناسبات بازرگانی و اقتصادی و تقویت ارتباطات انسانی و فرهنگی دو کشور دوست و برادر شده است. با این حال ظرفیت‌های بالقوه بسیاری وجود دارد و مسیری طولانی در پیش داریم که همت عالی همه مسئولین دو کشور را می‌طلبد.

رئیسی در ادامه آورده است: بر این باورم که دو کشور می‌بایست با نگاهی نتیجه‌گرا، ضمن فراهم‌سازی زیرساخت‌های حقوقی و ساختار‌های لازم نسبت به رفع موانع در روابط دو کشور به ویژه در حوزه‌های تجاری، اقتصادی و گردشگری کوشش نمایند. خوشبختانه، توانمندی‌های اقتصادی، ترانزیتی و گردشگری دو کشور مکمل یکدیگر هستند و تنوع ظرفیت‌های موجود در ایران و ازبکستان فرصتی ممتاز برای بازرگانان دو کشور برای نیل به منافع متقابل است.

رئیس جمهور اقداماتی مانند برگزاری منظم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری، برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی، تنظیم موافقت‌نامه همکاری‌های بازرگانی بر اساس رفتار دول کامله‌الوداد، نهایی نمودن سند تعرفه‌های ترجیحی، پیوند بیشتر بخش‌های خصوصی، لغو روادید و رفت و آمد آسان اتباع دو کشور، گسترش همکاری‌های علمی و دانشگاهی، توسعه روش‌های ترکیبی حمل و نقل و حرکت به سمت تجارت آزاد بر پایه منافع و رفاه دو ملت را در زمینه گسترش بیش از پیش روابط دو کشور راهگشا توصیف کرده است


لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!