پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 13149 |
تاریخ انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸ |
105 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، در شرایطی که اظهارات اخیر مارک اسپر وزیر دفاع دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا خبرساز شده، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» بخشی جنجالی از کتاب او درباره ایران را منتشر کرد. کتاب «سوگند مقدس: خاطرات یک وزیر دفاع در دوران فوق العاده» نوشته مارک اسپر وزیر دفاع […]

به گزارش ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، در شرایطی که اظهارات اخیر مارک اسپر وزیر دفاع دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا خبرساز شده، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» بخشی جنجالی از کتاب او درباره ایران را منتشر کرد.

کتاب «سوگند مقدس: خاطرات یک وزیر دفاع در دوران فوق العاده» نوشته مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا از ژوئن ۲۰۱۹ تا نوامبر ۲۰۲۰ طبق برنامه قرار است دهم ماه می (امروز سه شنبه ۲۰ اردیبهشت) علنا روانه بازار شود.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» گزارشی درباره این کتاب منتشر کرده و از فشارهای بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر سابق این رژیم به دونالد ترامپ در زمان ریاست جمهوری او در برای حمله آمریکا به ایران خبر داد.

در گزارش این رسانه درباره کتاب مارک اسپر آمده است: «نتانیاهو از ترامپ خواست به ایران حمله کند. اسپر وزیر دفاع سابق ایالات متحده در کتاب ویرایش شده خود، درباره تشویق ترامپ از سوی نخست‌وزیر‌سابق اسرائیل به اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران می‌نویسد».

هاآرتص نوشت: «نقل قول‌های ویرایش‌شده در کتاب جدید مارک اسپر وزیر دفاع سابق ایالات متحده، حاکی از آن است که بنیامین نتانیاهو به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا فشار آورده است تا اقدام نظامی آشکار علیه برنامه هسته‌ای ایران انجام دهد».

بخش‌های اصلاح‌شده در کتاب مارک اسپر به تشدید تنش‌های ایران و آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ می‌پردازد که با حمله پهپادی سپتامبر ۲۰۱۹ به یک پالایشگاه نفت عربستان سعودی آغاز شد.


مارک اسپر و ترامپ

 

هاآرتص ادامه داد: «در حالی که اسپر (در کتاب خود) اشاره می‌کند که ترامپ در تعهد خود مبنی بر عدم ورود به جنگ با ایران قاطع به نظر می‌رسید، در این کتاب می‌نویسد: «رئیس‌جمهور اغلب افراد دیگری را در اتاق داشت و رهبران خارجی مانند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به او می‌گفتند (قسمت ویرایش و حذف شده است)».

طبق این گزارش، وزارت دفاع آمریکا مانع از انتشار بخش‌هایی از کتاب مارک اسپر شده است و مارک اسپر در اعتراض به دادگاه شکایت کرده است. به گفته او، وزارت دفاع آمریکا «متن مهم (کتابم) را تحت مستمسک (اسناد محرمانه و) طبقه‌بندی به صورت نادرست از انتشار خودداری شده است».

مارک اسپر در بخشی از کتاب خود تلویحا این موضوع را اشاره کرده که بنیامین نتانیاهو از دونالد ترامپ خواسته بود که به ایران حمله نظامی کند. در کتاب آمده است: « نتانیاهو وقتی با او دیدار ‌کردم این را به من می‌گفت، بنابراین مطمئن بودم که همین حرف را به ترامپ می‌گفت».

طبق گزارش هاآرتص، «کتاب اسپر به شرح دوره تقریبا ۱۶ ماهه او در پنتاگون می‌پردازد که تنش‌ها بین ایالات متحده و ایران چند بار به اوج رسیده است به ویژه با ترور ژنرال قاسم سلیمانی (فرمانده فقید نیروی قدس) سپاه پاسداران در ژانویه ۲۰۲۰».

این روزنامه صهیونیستی ادامه داد: «کتاب (مارک اسپر) چندین دفعه را در ماه‌های منتهی به ترور برجسته می‌کند که طی آنها مشاوران ترامپ از اقدام علیه ایران دفاع می‌کنند. اسپر در کتابش می‌نویسد: “هنوز این حس ملموس وجود داشت که افراد زیادی دور میز می‌خواهند به ایران ضربه بزنند”».

انتشار این گزارش از کتاب مارک اسپر در شرایطی انجام شده که وزیر دفاع پیشین آمریکا در مصاحبه با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس اعلام کرد که او مانع از حمله نظامی ترامپ به ایران شد.

وزیر دفاع دولت سابق آمریکا در این مصاحبه گفت که به جلوگیری از مجموعه‌ای از «اقدامات خطرناک که می‌توانست ایالات متحده را در دوران دولت ترامپ در مسیر تاریکی قرار دهد» کمک کرد. اسپر به پیشنهادی برای «اقدام نظامی علیه ونزوئلا و حمله‌کردن به ایران» اشاره کرد و گفت: در یک مقطع زمانی نیز شخصی پیشنهاد کرد کوبا را محاصره کنیم. (جزئیات بیشتر)

م


لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!