جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-19
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 13244 |
تاریخ انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳ |
92 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

خراسان رضوی دبیر سومین سمپوزیوم بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گفت: سلول‌های بنیادی می‌توانند به سلول‌های مورد نظر تبدیل شوند که قابلیت تکثیر بالایی دارند. دکتر مریم مقدم متین امروز ۲۰ اردیبهشت ماه در نشست خبری سومین سمپوزیوم بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که در سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار […]

خراسان رضوی دبیر سومین سمپوزیوم بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گفت: سلول‌های بنیادی می‌توانند به سلول‌های مورد نظر تبدیل شوند که قابلیت تکثیر بالایی دارند.

دکتر مریم مقدم متین امروز ۲۰ اردیبهشت ماه در نشست خبری سومین سمپوزیوم بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که در سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ما سلول‌های مختلفی در بدن داریم که بعضی از این انواع، سلول‌های بنیادی و تمایز یافته هستند که می‌توانند عملکرد نهایی را انجام دهند. خوبی سلول‌های بنیادی این است که قابلیت تکثیر دارد و می‌توانند منبع بزرگ‌تری از سلول را داشته باشند.

وی افزود: اگر بتوانیم به این سلول‌ها دسترسی داشته باشیم، منبع زیادی از سلول‌ها را در اختیار داریم و می‌توانند در جایگاهی که می‌خواهد تزریق و تکثیر شود و سلول بیشتری تولید کند. همچنین می‌تواند به سلول‌های مورد نظر تبدیل شود. بنابراین هم قابلیت تکثیر بالایی دارند و هم قابلیت تمایز یا تبدیل شدن به سلول‌های مورد نظر که در بافت بیمار آسیب دیده است، به کار گرفته می‌شوند. این سلول‌ها موادی را ترشح می‌کنند که باعث می‌شود سلول‌های بنیادی که در بافت آسیب دیده وجود دارد، تحریک شوند.

دبیر سومین سمپوزیوم بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی تصریح کرد: همچنین انواع دیگر آن‌ها می‌توانند در کاهش التهاب نقش داشته باشند. به طور کلی انواع سلول‌ها یا انواع سلول‌های بنیادی ویژگی متفاوت و مطلوبی دارند که می‌توانند باعث تسریع در ترمیم شوند و به بهبود بافت آسیب دیده کمک کنند.

وی عنوان کرد: زمانی که انواع این سلول‌ها به وجود آمدند، می‌توانند کاربردهای زیادی در درمان بیماری‌های مختلف داشته باشند. جهاددانشگاهی خراسان رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول درمان‌ها و مدل کارآزمایی بالینی است که در فازهای مختلف کارآزمایی بالینی در حال انجام است.

متین مقدم خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی خراسان رضوی می‌تواند بخشی از سلول درمانی‌ها را در شرق کشور انجام دهد. البته هیچ مشکلی در انجام سلول درمانی برای این مجموعه وجود ندارد و برای بعضی از درمان‌ها به صورت کارآزمایی بالینی برای بیماری‌هایی مانند آرتروز، پیسی، رفع چروک صورت، فلج مغزی در اطفال و … انجام می‌شود.

وی بیان کرد: بنابراین این موارد مدل‌هایی است که مجوز گرفته و بدون نیاز به کارآزمایی، انجام می‌شود و هر فردی که نیاز داشته باشد با نظر پزشک از این درمان‌ها استفاده می‌کند.

نسل آینده درمان، استفاده از فرآورده‌های سلول‌های بنیادی است

مقدم متین خاطر نشان کرد: به جز این سلول‌ها و انواع سلول‌های بنیادی مختلفی که برای درمان استفاده می‌شود، مدتی است که تلاش می‌شود تا از فرآوره‌ها یا تولیدات این سلول‌ها به عنوان نسل آینده درمان به کار گرفته ‌شود و به جای تزریق سلول، فرآورده‌ها را به بیمار تزریق کنیم که یکی از این فرآورده‌ها وزیکول‌های خارج از سلول است. تمرکز اصلی این دوره از سمپوزیوم روی این وزیکول‌های خارج سلولی است.

وی خاطرنشان کرد: خوبی این وزیکول‌ها این است که مواد موثره زیادی دارند که می‌توانند اثرات درمانی داشته باشند و بعضی از مشکلات سلول درمانی را ندارند و نگه‌داری و پایداری از آن‌ها بیشتر است. همچنین مشکلات ایمنی که ممکن است سلول‌ها داشته باشند را ندارند و می‌توان در آزمایشگاه فاکتورهایی را به آن‌ها اضافه کرد. سلول‌های بنیادی مزانشیمی، یکی از سلول‌های بنیادی مهمی هستند که برای درمان کاربرد دارند. ۴۴ کارآزمایی در ایران ثبت شده که رتبه اول در خاورمیانه را دارد. به دلیل اینکه چالش‌های کمتری دارد، قطعا پیشرفت بیشتری خواهد داشت. این امر مهم مهم بسیار امیدبخش و دارای نتایج خوبی است که در آینده خروجی خواهد داشت.

مزیت سلول‌های بنیادی قابلیت بالای درمانی آن است

به دنبال روش‌های موثرتر در تشخیص سرطان هستیم 

دکتر معین فرشچیان عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در ادامه مراسم، تصریح کرد: یکی از زمینه هایی که قرار است ما در این سمپوزیوم به بحث بگذاریم و تبادلات علمی صورت گیرد، بیماری سرطان است که یکی از چالش‌های ما به شمار می‌رود. بنابراین بحث تشخیص سرطان، در این حوزه مهم و حیاتی است و همچنین فناوری‌های جدیدی که به منظور تشخیص سرطان استفاده می‌شود، لازم است در این حوزه دانش کافی را داشته باشیم و به مباحث تئوری و نظری بپردازیم و از فناوری‌ها و متدهای جدید آزمایشگاهی به کار گیریم تا بتوانیم روش‌های موثرتری را  برای کلینیک و پارا کلینیک معرفی کنیم.

دبیر علمی سومین سمپوزیوم بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی اظهار کرد: در آزمایشگاه تحقیقاتی جهاددانشگاهی فعالیت‌های خوبی به منظور روش‌های جدید صورت گرفت و ما در این سمپوزیوم مهمان‌هایی از مراکز درمانی کشورهای منطقه به ویژه قطر داریم که در حوزه نقشه‌برداری‌های ژنتیکی پیشگام هستند.

فرشچیان بین کرد: یکی از اهداف این سمپوزیوم، ایجاد همگرایی بیشتر در جهت استفاده از قابلیت‌های مراکز مختلف به منظور هم‌افزایی آن است. یکی از زمینه‌هایی که روی آن تاکید داریم؛ پزشکی شخص محور است. بنابراین نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی هستیم تا بتوانیم در شرق کشور خدمات خوبی را به بیماران ارائه دهیم که البته بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها در مشهد انجام شده است.

مزیت سلول‌های بنیادی قابلیت بالای درمانی آن است

انتهای پیام

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!