پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-25
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 13306 |
تاریخ انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۱ |
100 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش گروه استان‌ها، گفت و گوی خبرنگاران ایرنا با چند کارشناس حوزه اقتصاد پیرامون اصلاح سیاست های ارز ترجیحی،بهره‌برداری از کیت غربالگری نوزادان ،راه اندازی منطقه انرژی خورشیدی و بادی با مشارکت بخش خصوصی ،سرمایه گذاری در حوزه هسته ای ،افزایش تعاملات تجاری و گمرکی با جمهوری آذربایجان ،پیگیری اخبار کرونایی در استان ها […]

به گزارش گروه استان‌ها، گفت و گوی خبرنگاران ایرنا با چند کارشناس حوزه اقتصاد پیرامون اصلاح سیاست های ارز ترجیحی،بهره‌برداری از کیت غربالگری نوزادان ،راه اندازی منطقه انرژی خورشیدی و بادی با مشارکت بخش خصوصی ،سرمایه گذاری در حوزه هسته ای ،افزایش تعاملات تجاری و گمرکی با جمهوری آذربایجان ،پیگیری اخبار کرونایی در استان ها ، انتخاب ساری به عنوان پایتخت گردشگران کشورهای عضو اکو ،بازدید از پژوهشگاه مواد و انرژی شرستان پردیس ،واگذاری مجتمع سنگ آهن سنگان خواف به بخش خصوصی ، رونق دوباره واحد های تولیدی راهبردی دولت از مهمترین محورهایی بود که اخبار آن از سوی مراکز استانی ایرنا منتشر شده است.
 گروه استان ها نیز در گزارشی به بیان آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران پرداخته و در مقدمه آن آورده است: شواهد نشانگر شمارش معکوس برای پایان کرونا در کشور است، به طوری که آمار روزانه قربانیان این ویروس به ۳ فوتی کاهش یافت، اما همین آمار اندک هم نشان می دهد که هنوز نباید از خطر غافل شد .

نگاهی اجمالی به گزارش های مراکز استان ها
” اصلاح سیاست‌های ارزی اقدام شجاعانه دولت در جهت مقابله با فساد اقتصادی ” عنوان گزارشی از مرکز اراک که در خصوص واقعی کردن نرخ ارز به بحث و گفت و گو با کارشناسان پرداخته است .در بخش هایی از این گزارش آمده است : سیاست ارز ترجیحی نه تنها تاثیری بر قدرت خرید و تقویت بنیه معیشتی مردم نداشت بلکه زمینه رانت اقتصادی را در جامعه فراهم کرد و اصلاح آن اقدام شجاعانه دولت سیزدهم در جهت برچیدن سفره رانت و فساد و حمایت همه جانبه از اقشار کم درآمد جامعه است.
بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع اقتصاد کشور است چرا که به واسطه رانت‌های فساد از سوی برخی دلالان، اقتصاد کشور فلج شده و  منافع مردم به ویژه قشر آسیب پذیر جامعه نیز تضییع شده است.
بحث حذف ارز ترجیحی در دولت قبل هم مطرح شد اما اراده قوی برای عملیاتی کردن آن وجود نداشت و اکنوم عزم دولت سیزدهم برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قاطع و جدی است که می‌طلبد با مدیریت دولت و نظارت همه بخش‌های نظارتی این طرح را اجرایی کرد تا فشاری به زندگی مردم تحمیل نشود.
مسئولان و فعالان اقتصادی استان مرکزی نیز معتقدند ارز ۴۲۰۰ تومانی نتوانست گره‌ای از مسائل اقتصادی کشور و مردم حل کند و بدون شک حذف آن به شرط مدیریت دقیق و کارآمد می تواند به بالندگی و توسعه اقتصادی کشور و بهبود شرایط معیشتی مردم کمک کند. 
مرکز بیرجند گزارشی با عنوان “چرا املاک مازاد دولتی در خراسان جنوبی به فروش نمی‌رسد؟ ” منتشر کرده که درباره وضعیت فروش املاک دولتی مازاد در خراسان جنوبی است. طرح و قانونی که دولت سیزدهم بر اجرای آن تاکید دارد و به گفته کارشناسان اقتصادی فروش و واگذاری اموال مازاد دولتی علاوه بر تامین بودجه و کسری اعتبارات جاری و عمرانی، گامی اساسی در مسیر انجام تعهدات مالی و اقتصادی و حل بسیاری از مشکلات و نیازهای جامعه است.
در بخشی از این گزارش نوشته شده است: وزارت امور اقتصادی و دارایی با طراحی سامانه سادا تمامی ادارات را ملزم به ثبت اموال خود در این سامانه کرده تا به‌صورت کامل دارایی‌های دولت در همه شهرهای کشور مشخص شود و یکی از مهمترین اقدامات انجام شده که در دولت سیزدهم دنبال می‌شود، ثبت اموال دولت در این سامانه است.
همچنین خبرنگاران مراکز استانی گزارشی دیگر با عنوان “رنج پنهان قشری زحمتکش/مامایی باید در لیست مشاغل سخت قرار گیرد” در کرمانشاه منتشر کرده اند که به مطالبات و سختی های شغل ماماهای استان و همچنین چالش های این شغل پرداخته است .این گزارش اشاره می کند به اینکه دیدن رنج مادر شدن و تحمل بی‌تابی و همراهی با مادران در حال زایمان، تنها گوشه‌ای سخت و شیرین از حرفه مامایی است و با وجود این همه، هنگامی که سخن از سختی کار، کارانه، حقوق و مزایا به میان میآید، این حرفه جزو مشاغل سخت قلمداد نمی‌شود.
با وجود همه این دغدغه‌ها و سختی‌ها، یک ماما در مقایسه با سایر رشته‌های پزشکی از حداقل حقوق و نداشتن حق کارانه زایمان طبیعی برخوردار است، دغدغه‌هایی که انگیزه را کم می کند و گاه یک ماما را برای ادامه راه دچار تردید می‌کند.
از دیگر عناوین گزارش ها می توان به  ” ضرورت احیای بنای تاریخی کوشک کودنگون گچساران” اشاره کرد.  بنای تاریخی کوشک کودنگون در ۱۰ کیلومتری شهر دوگنبدان و نزدیکی روستای سرابننیز از توابع شهرستان گچساران که احتمالا به عنوان تنها رصدخانه تاریخی کهگیلویه و بویراحمد و یادگاری از شکوه و تمدن ایران باستان بوده نیازمند احیاست.
در بخشی از این گزارش آمده است :اگرچه این بنا تاکنون ۲ بار مرمت شده و عملیات مرمت آن در زمان حاضر در حال اجراست اما کوشک کودنگون در ابتدای راه احیا قرار دارد و حتی کاوش های باستانی شناسی جامعی بر روی آن صورت نگرفته است به طوری که کارشناسان میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد هنوز نمی توانند با قطعیت بگویند که این سازه تاریخی رصدخانه بوده یا به منظور دیگری احداث شده است.

همچنین گزارشی از مرکز ساری تحت عنوان “مازندران آماده میزبانی از رویداد ساری۲۰۲۲ ” بر روی خروجی سایت ایرنا قرار گرفته  است . رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ که از آن به عنوان دروازه معرفی توانمندی‌های گردشگری و اقتصادی مازندران به کشورهای منطقه و بویژه کشورهای عضو اکو از آن یاد می‌شود.
این گزارش با بیان اینکه با همه نگرانی‌ها، انتقادها، حمایت‌ها و همراهی‌ها بالاخره زمان افتتاح این رویداد فرا رسید و با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دبیرکل اتحادیه اقتصادی اکو، سفرای کشورهای عضو اکو و مسئولان ارشد استان این رویداد اقتصادی-گردشگری رسما کارش  آغاز شد، می افزاید :مازندران پس از چند ماه برنامه‌ریزی برای آغاز رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ از امروز سه شنبه رسما وارد عرصه اجرایی این میزبانی شد و مهم‌ترین رویداد بین‌المللی مرتبط با این استان آغاز به کار کرد. 
“شهید دارایی؛ از همنشینی با اهل سنت تا شهادت در جنایت تروریستی حرم رضوی” عنوان گزارشی از مرکز مشهد است . نگارنده این گزارش می نویسد : انگیزه آشنایی بیشتر با شهید حجت‌الاسلام محمدصادق دارایی، شهید حادثه تروریستی ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی، ما را بر آن داشت تا به زادگاهش روستای “بِزد” در شهرستان تربت جام رفته و پای صحبت خانواده و هم‌ولایتی‌های شیعه و سنی او بنشینیم.
“برای رسیدن به روستای بزد، از میدان ورودی شهر تربت جام ۱۶ کیلومتر را طی کرده و در مسیر سراغ زادگاه شهید دارایی را می گیریم. فرقی نمی کند که از محلی ها چه بپرسیم، شهید دارایی یا روستای بزد، روستاییان آدرس را نشان می دهند، انگار این شهید اکنون به دارایی معنوی این منطقه نسبتا محروم تبدیل شده است.
روی در و دیوار روستا، تصاویر شهدای مقاومت و سردار شهید سلیمانی چشم نوازی می کند، پرسان پرسان به منزل شهید می رسیم که مزین به تصاویر شهید و کلام سردار سلیمانی است؛ “ما ملت امام حسینیم”.
در ادامه مطالب امروز مراکز استان ها گزارشی نیز با عنوان “دلهره رانندگان و گلایه روستاییان از ترافیک در جاده آشخانه-بجنورد ” به چشم می خورد که به وضعیت ترافیکی و جاده ای این منطقه پرداخته است و نوشته که حجم ترافیک در این مسیر بالا است و این جاده کم عرض ظرفیت این میزان بار ترافیکی را ندارد، این جاده کم عرض و شیب دار اکنون عرصه تردد ناوگان سنگین و کامیون ها شده است و حرکت همپای این ناوگان برای رانندگان خودروهای سواری دچار مشکل شده است. 
در ابتدای گزارش آمده است :انتقال ترافیک مسیر آشخانه-بجنورد به جاده قدیم بدرانلو به دلیل اجرای عملیات عمرانی در محور بزرگراه بجنورد-جنگل گلستان، سبب دلهره رانندگان از این جاده کم عرض و نیز انتقاد اهالی روستاهای مجاور شده است. 
رونق دوباره واحد های راکد؛ راهبرد دولت در کهگیلویه و بویراحمد از دیگر گزارش های استان ها است که مرکز یاسوج به آن پرداخته و نوشته است که بازگشت واحدهای تولیدی غیر فعال و راکد به چرخه تولید جزو نخستین دغدغه های دولت سیزدهم از همان روزهای ابتدایی شروع به کار بود و در حال حاضر به عنوان سیاست اصلی دولت در کهگیلویه و بویراحمد مطرح شده است.
این گزارش یاد آور شده است که رهبر معظم انقلاب به مقوله تولید اهمیت بسیاری می دهند و هر ساله در شعارهایی که برمی گزینند به بحث مهم و حیاتی تولید اشاره دارند.
“برای اینکه در کشور تحول ایجاد شود باید چرخ تولید در کشور به درستی بچرخد و واحد های غیر فعال را وارد عرصه کنیم اما باید توجه داشت که تولیدات این شرکت ها با اصول دانش بنیان گره زده شوند. عوامل بسیاری همچون کمبود نقدینگی، نوسان قیمت ارز، تحریم های ظالمانه، سو مدیریت در کارخانه ها، کمبود مواد اولیه، فرسودگی ماشین آلات، بدهی‌های بانکی و تملک کارخانه ها توسط بانک ها، مشکلات بیمه ای در سالیان متمادی سبب رکود و غیرفعال شدن واحد های تولیدی بسیاری در سطح کهگیلویه و بویراحمد شده است.”
امروز گزارشی از استان تهران  منتشر شده تحت عنوان “کاهو، محصولی که این روزها در دشت ورامین جز دام‌ها خریداری ندارد”  که به وضعیت کشاورزان و کاهو کاران ورامین پرداخته است. 
در این گزارش عنوان شده است : کاهش شدید قیمت این محصول در بازار و نبود خریدار باعث شده تا این روزها تصویر تکراری چراندن دام‌ها در مزارع کاهو، دل هر کسی که با پیشه کشاورزی و سختی‌های آن آشنا باشد را به درد آورد.
 وقتی کاشت محصولات کشاورزی با اصول بازاریابی حرفه‌ای و نیاز بازار همراه نباشد، نتیجه این می‌شود که صدها هکتار کاهوی دشت ورامین روی دست کشاورزان بماند و خریداری به جز دام‌ها نداشته باشد. کاهو و کلم از آن دست محصولاتی است که خرید آن به صورت کیلوگرم محاسبه نمی‌شود بلکه خریداران  عمده، آن را به ازاء هر مترمربع خریداری می‌کنند و شاید باور نشود که امروز قیمت هر مترمربع کاهو در دشت ورامین که به طور متوسط ۱۰ کیلوگرم محصول دارد، به کمتر از پنج هزار تومان، یعنی به ازاء هر کیلو فقط ۵۰۰ تومان رسیده است و سود آن برای کشاورز تنها ۲۰۰ تومان است.”
مرکز یزد نیز یادداشتی تحت عنوان ساختمان فرودگاه یزد روی غلتک فرسودگی/شرکتهای هواپیمایی پاسخگوی تاخیرات باشند منتشر کرده و نوشته که تاخیرهای تکراری و کسل‌کننده هواپیماهای مسافری در فرودگاه یزد در هفته های اخیر نارضایتی بسیاری از مسافران و در چند مورد اعتراض آنان را به دنبال داشته است، مشکلاتی که در اصل ربطی به فرودگاه یزد ندارد بلکه به نحوه خدمات رسانی شرکت‌های هواپیمایی بازمی‌گردد.
“تعدد تاخیرهای پرواز برخی از  شرکت های هواپیمایی در سال جدید، صدای مسافران را در آورده و در یک مورد، پرواز یکی از شرکت های هواپیمایی از مبدا تهران به یزد با تاخیری هفت ساعته انجام شد که با اعتراض شدید مسافران همراه شد و تعدادی ازآنان پس از ورود این پرواز به فرودگاه یزد حاضر به خروج از هواپیما نشدند و احقاق حقوق خود و پاسخگویی مسوولان را خواستار شدند که در نهایت با پادرمیانی مسوولان فرودگاه و قول مساعد برای جبران ضرر وارده شده به آنها، داستان ختم به خیر شد.”
دفتر گناوه هم گزارشی با عنوان سرازیر شدن فاضلاب‌های خانگی در خیابان و ساحل معضل چندین ساله بندرگناوه منتشر کرده و عنوان کرده است که این موضوع معضل و دغدغه ای چندین ساله است که همچنان تداوم دارد و به نوعی سلامت و محیط زیست جامعه را به خطر انداخته است.
هرچند زنگ خطر جاری شدن فاضلاب‌های خانگی و آب‌های سطحی شهر در خیابان ساحلی گناوه بارها  به صدا درآمده و اطلاع رسانی‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته و پیامدهای منفی آن از جمله آلودگی محیط زیست و تهدید سلامت مردم بر اثر شیوع بیماری‌های میکروبی گوشزد شده است اما این معضل همچنان باعث نگرانی و دغدغه شهروندان است.
مردم و فعالان اجتماعی و زیست محیطی، تداوم این وضعیت را اسفبار و تهدیدی جدی برای سلامت جامعه و محیط زیست دانستند و خواستار پایان این معضل دیرینه برای همیشه شدند.
“کجوار تبریز در حریم مشکلات زیست محیطی” عنوان گزارشی از مرکز تبریز است . در این گزارش آمده است :  منطقه مسکونی صنعتی کجوار تبریز قطب تولید لوازم خانگی آذربایجان شرقی محسوب می‌شود که مشکلات زیست محیطی و واقع شدن در حریم شهری، ادامه فعالیت واحدهای این منطقه را با چالش مواجه کرده است.
امروز یادداشت دیگری از مرکز بندرعباس منتشر شده با عنوان ۱۰ راهبردی که رییس جمهور با مردم در میان گذاشت که در خصوص پنجمین گفت وگوی تلویزیونی آیت الله ابراهیم رییسی با مردم است که ۱۰ راهبرد را در قالب سه محور دوشنبه شب از طریق شبکه یک سیما با مردم در میان گذاشت که به نظر می رسد برای تبیین آن رسانه ها باید بیشتر به آن بپردازند.
سخنان آیت الله رییسی حول محور ایجاد آرامش و اطمینان برای مردم بود؛ چرا که از این اقدام رییس جمهور به عنوان بهبود اقتصادی یا به تعبیری جراحی بوده که دولت های قبلی پس از مرحله دوم انتخابات رییس جمهوری در نیمه دوم سال اجرا می کردند که با اعتراض های شدید مردم مواجه می شدند.
مرکز رشت گزارش جوشش جشنواره ها در گیلان منتشر کرده است .رنگ آبی به نقشه کرونایی گیلان بازگشت و جوشش جشنواره و کنسرت‌های موسیقی در استان بار دیگر فضای تازه و زنده ای را در استان طبیعت و فرهنگ رقم زده است، شروع این گزارش است.
همچنین گزارش دیگری از مرکز بوشهر به عنوان “سد خائیز، روزنه امید رونق دوباره شغل پدری نخلداران تنگستان ” منتشر شده که به شرایط زیست محیطی و مخاطرات آن پرداخته است .
در بخشی از گزارش آمده است :خشکسالی‌های پی درپی ۲ دهه اخیر باعث خشکیدن شمار زیادی از چشمه‌ها و افت آبدهی رودخانه‌های تنگستان شد که این وضعیت از بین رفتن شمار زیادی از نخیلات و خسارت به باغداران منطقه را در پی داشت، اما احداث سد خائیز روزنه امید نخلداران این منطقه است تا رونق دوباره شغل اجدادی خود را بازیابند.
پیش از این به دلیل نبود سد مخزنی در بالادست شبکه اهرم حجم آب توزیع شده برای آبیاری نخیلات زیر پوشش، بشدت متاثر از بارش های زمستانه و سیلاب های فصلی بود، به گونه ای که این میزان آب از ۲ تا ۲۱ میلیون متر مکعب در سال و متناسب با سال پر بارش و یا کم بارش متغیر می‌شد.
مرکز شیراز نیز گزارشی تحت عنوان “آیا صدای کارگران فضای سبز شیراز شنیده می‌شود؟” بر روی خروجی سایت ایرنا قرار گرفته و از چالش ها و مشکلات عدیده کارگران فضای سبز و پسماند شهری شیراز که شمار آنها سه هزار نفر است، اطلاع رسانی کرده و باعث شد که تعدادی از آنها فریاد خود را از وجود ناعدالتی‌ها به پارلمان شهری ببرند.
دستاوردهای سفرهای استانی دولت 
مصوبات سفرهای استانی دولت از جمله محورهای مد نظر خبرنگاران ایرنا برای پیگیری های مستمر است. در این زمینه، گزارش های امروز از مرکز گرگان منتشر شده با عنوان  “مشاهدات خبرنگار ایرنا از لایروبی خلیج گرگان، مسیر و محل احداث دایک کجاست؟ ” که در ابتدای آن آمده است : برآیند مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا از لایروبی خلیج گرگان از جمله مصوبات سفر دولت بیانگر آن است که کارهای مربوط منطبق بر الگوی تعریف شده محیط زیست در حال اجراست و ابهام‌آفرینی برخی‌ها در مورد احداث دایک یا سد خاکی آن واقعیت ندارد.  اجرای دستور رییس جمهور مبنی بر لایروبی کانال‌های آب ‌رسان خلیج گرگان با احداث سد خاکی نگهدارنده و با ملاک های محیط زیستی در گستره باتلاقی این منطقه در حال اجراست، اما عده ای با اهداف خاصی و بدون مستندات لازم در صدد آن هستند که شبهه ایجاد کنند و چوب لای چرخ این مصوبه سفر استانی دولت گذارند اما عزم دولت جدی‌تر از تلاش حاشیه سازان است.
در استان بوشهر نیز خبری با عنوان ۱۰۰ درصد نامه‌های مردمی سفر استانی رئیس جمهور به بوشهر رسیدگی شد منتشر شده است که مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری بوشهر عنوان کرده است : ۱۰۰ درصد از مجموع ۱۵ هزار نامه‌ مردمی در سفر رئیس جمهور به این استان رسیدگی شد.
محمدحسین ستوده افزوده : در ششمین سفر استانی رئیس جمهور و هیات دولت سیزدهم که شانزدهم مهرماه سال ۱۴۰۰ به استان بوشهر انجام شد ۱۵ هزار نامه مردمی دریافت و درمدت پنج روز با ۲۰۰ نفر نیرو ساماندهی و ثبت سامانه سامد شد و پس از آن برای رسیدگی در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار گرفت.
به گفته وی  ۱۴ هزار و ۸۵۴ نامه حاوی درخواست‌های مختلف، ۸۵ مورد شکایت، ۲۷ مورد انتقاد و ۲۲ مورد ارائه ایده و نظر بوده است که ۳۷ درصد از مجموع نامه ها پاسخ مثبت و ۴۰ درصد آنها نیز مشاوره و راهکار دریافت کرده‌اند و ۱۲ درصد موارد نیز در دست بررسی و اقدام است.

مروری بر اخبار استان ها 
محمدعلی زلفی گل وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری روز سه شنبه در بازدید از پژوهشگاه مواد وانرژی مستقر در شهرستان فردیس استان البرز با اشاره به ظرفیت بسیار بالای پژوهشگاه مواد و انرژی ایران مستقر در شهرستان فردیس استان البرز، از وزارتخانه های مختلف خواست از ظرفیت علمی و تحقیقاتی این پژوهشگاه برای رشد و شکوفایی علمی و اقتصادی کشور بهره بگیرند.
وی افزود: به طور قطع در نشست هیات دولت ظرفیت های علمی و تحقیقاتی این پژوهشگاه مطرح خواهد شد تا  وزارتخانه  و صنعت  بتوانند  از ظرفیت پژوهشگاه مواد و انرژی استفاده کنند .ظرفیت بالای علمی و تحقیقاتی پژوهشگاه مواد و انرژی  ایران از  افتخارات جمهوری اسلامی ایران است و باید از این ظرفیت به خوبی برای رشد و پیشرفت کشور بهره گرفت .
در همین حال دکتر حمید امیدوار رییس پژوهشگاه مواد و انرژی ایران خبر از راه اندازی منطقه انرژی خورشیدی و بادی با مشارکت بخش خصوصی در پژوهشگاه  مواد و انرژی مستقر در استان البرز خبر داد و گفت :در سفر رییس جمهور به استان البرز  اعتباراتی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام پژوهشگاه مواد و انرژی مصوب شد که منتظر تخصیص این اعتبارات هستیم .
خبر دیگر از مازندران اینکه عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ که با حضور مدیران اتحادیه اکو، سفرای کشورهای عضو و مسئولان ملی و استانی در هتل بادله برگزار شدگفت: کشورهای عضو اکو باید در مسیر تقویت و ترویج سفرهای زمینی ارزان بین این کشورها گام بردارند تا فرصت گردشگری بین این کشورها بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
به گفته وی سهم گردشگری از تولید ناخالص جهانی ۱۰ درصد است، اما کشورهای عضو اکو که بهترین مزیت‌های گردشگری را دارند فقط ۷ درصد از این سهم را در اختبار گرفته‌اند. ما باید سهم بیشتری داشته باشیم. اگر این جامعه ۴۵۰ میلیون نفری درست مدیریت شود این هدف محقق می‌شود.
وزیر میراث فرهنگی با اشاره به ظرفیت‌های مازندران برای گردشگری بین‌المللی گفت :  انتخاب مازندران و ساری به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو انتخاب دقیق و خوبی بود. چون مازندران یک الگوی کامل از ایران است.
از اراک خبر رسیده که محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه بهره‌برداری از کیت غربالگری نوزادان در دانشگاه آزاد اسلامی اراک درگفت : ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه هسته‌ای کشور برای ۱۵ سال آینده هدفگذاری شد.
به گفته وی سند جامع توسعه راهبردی سازمان انرژی اتمی، برای افق ۲۰ ساله در دولت سیزدهم طراحی و توسط رئیس جمهوری در ۲۰ فروردین ماه امسال همزمان با روز ملی فناوری هسته‌ای رونمایی و در دستور کار قرار گرفت.
وی تاکید کرد: این سند به طور حتم با نقشه راه علم و فناوری استان مرکزی سازگاری دارد و با دانشگاه و مراکز علمی مشارکت خواهد کرد و از ظرفیت علمی و فناوری این استان مرکزی برای اجرای هر چه بهتر آن بهره‌گیری می ‌شود.
همچنین دکتر حمید امیدوار رییس پژوهشگاه مواد و انرژی ایران گفت: منطقه انرژی خورشیدی و بادی با مشارکت بخش خصوصی در پژوهشگاه  مواد و انرژی مستقر در استان البرز راه اندازی می شود.
در همین حال مرکز یزد گفت و گویی با عباس علوی راد عضو انجمن اقتصاددانان ایران انجام داده که به اعتقاد وی سیاست‌هایی مانند ارز ترجیحی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بسترساز آسیب‌هایی مانند رانت، فساد و قاچاق است ضمن اینکه دولت هم برای تامین آن با توجه به اختلاف زیادی که با بازار آزاد دارد با دشواری های زیادی مواجه می شود.
به گفته وی با اصلاح نرخ ارز ترجیحی در میان مدت و بلند مدت فشار دولت روی متغیرهای پولی و ارزی به ویژه پایه پولی و متغیرهای مهم و کلیدی بانک مرکزی و سیستم های پولی بانکی کشور برداشته می شود.
 از استان خراسان رضوی خبر رسیده که محمد احسانی معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی به شعار سال مبنی بر “تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین” کارگروه رفع موانع تولید با محوریت شرکتهای دانش بنیان در داخل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی شکل گرفته است اشاره کرده و گفته هم اکنون مهمترین مشکل شرکتهای دانش بنیان مستقر در شهرکهای صنعتی استان، عدم وصول مطالباتشان از دستگاههای اجرایی است که در صورت پرداخت این بدهی‌ها، بنیه مالی آنها تقویت می شود.
وی از مهمترین مشکلات شرکتهای دانش بنیان را عدم وصول مطالبات آنها از دستگاه های اجرایی، هزینه های بالای گمرکی و مالیاتی، کمبود مواد اولیه و لزوم تامین برخی از آنها از خارج کشور برشمرد.
در خبر دیگری از این مرکز نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی در خصوص واگذاری مجتمع سنگ آهن سنگان خواف به بخش خصوصی گفته که واگذاری مجتمع سنگ آهن سنگان خواف به عنوان تنها معدن دولتی فعال این شهرستان به بخش خصوصی مانع توسعه منطقه است و مسوولان و دولتمردان باید از انجام آن خودداری کنند.
حجت الاسلام  اکبر احمد پور فدکی افزود: مجتمع سنگ آهن سنگان خواف به نمایندگی از سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و به نیابت از دولت، بر فعالیتهای شرکتهای سرمایه گذار معدنی بخش خصوصی در زمینه انجام تعهدها، ساخت کارخانه و مسوولیتهای اجتماعی و زیرساختی معدنی نظارت دارد.
مرکز ایرنا در اصفهان نیز فیلمی با عنوان “سفر یک روزه وزیر امورخارجه لهستان به اصفهان”  منتشر کرده است که نشان می دهد که “زبیگنیو رائو”وزیر خارجه لهستان در سفره یک روزه‌ خود به اصفهان علاوه بر دیدار با شهردار اصفهان به قبرستان ارامنه رفت و با ادای احترام به درگذشتگان از کلیسا و موزه وانک بازدید کرده است.
علی اکبر مویدی معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور در مراسم معارفه رییس جدید مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با اشاره به شعار سال مبنی بر تولید، دانش‌بنیان، اشتغالزا، گفت: تنها چهار درصد از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی فعال هستند که با توجه به ظرفیت های این حوزه، رقم بسیار کمی است. بدون شک با توجه جدی به موضوع دانش بنیان، نتایج مثبت‌تری در حوزه کشاورزی محقق خواهد شد.
مرکز قزوین هم مصاحبه ای منتشر کرده باعنوان “تغذیه و خواب مناسب کلید مقابله با میگرن” که به موضوع سردردهای میگرنی پرداخته و نوشته که میگرن یکی از اختلالات خلقی و عصبی است که میزان شیوع آن در زنان سه برابر مردان و در فصل بهار بیش از سایر فصول است‌ و می توان با تغذیه و خواب مناسب آنرا تا حد زیادی کنترل کرد.
از مرکز تبریز خبر رسیده که صفر مهدی اف رئیس کمیته دولتی گمرکات جمهوری آذربایجان افزایش تعاملات تجاری و گمرکی جمهوری اسلامی ایران با کشور متبوعش را خواستار شد .
وی هنگام ورود به ایران در مرز ارس در راس هیاتی ۱۲ نفره پس از استقبال هیات گمرکی کشورمان به ریاست رییس کل گمرک ایران اظهار کرد: امیدوارم این سفر و دیدارها در ادامه نشست های فصلی مسوولان گمرک دو کشور موجب افزایش سرعت و ارتقای سطح تبادلات تجاری بین دو کشور شود.
علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک ایران هم با بیان اینکه تعامل و همکاری تجاری با جمهوری آذربایجان همواره مورد تاکید مسوولان کشورمان بوده است، گفت: این دیدارها با اهداف تعیین شده افزایش تجارت بین الملل ایران با کشورهای همسایه انجام می شود .
خبر دیگر اینکه احمد باهوش مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در بازدید از واحدهای مختلف کارگاه مرکزی مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: رویکرد این شرکت شکل‌گیری زنجیره تامین است تا نیازهای ضروری مجتمع از داخل کشور تامین شود و در این راستا نگاهی فناورانه وجود دارد. حمایت از تولید کننده‌های داخلی و شرکت های دانش بنیان برای تامین نیازهای این مجتمع گازی به عنوان یک اصل مطرح است.
حجت الاسلام و المسلمین احمدرضا پورخاقان رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور در آیین تکریم و معارفه رییس سازمان قضایی گفت:امنیت مثال زدنی ایران در منطقه مرهون تلاش خستگی ناپذیر و ازخودگذشتگی ‌نیروهای مسلح است و باید قدردان رشادت‌ها و جانفشانی‌های آنها باشیم. یکی از مقوله های اقتدار نظام، نیروهای مسلح مقتدر، مومن، پاک و بی آلایش است.
مرکز رشت مصاحبه ای با عنوان فعال اقتصادی گیلان: اجرای ارز ۴۲۰۰ تومانی از همان ابتدا نادرست بود با مسعود دانشمند فعال اقتصادی و سرمایه گذار حوزه تجارت در منطقه آزاد انزلی  انجام داده است و در بخشی از این گفت و گو آورده است : بعنوان یک فعال اقتصادی کاملاً با تک نرخی شدن ارز موافقیم زیرا این طرح از همان ابتدا نیز یک اشتباه محاسباتی و نادرست بود.  اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی فضایی غیر رقابتی و خاص برای کسانی ایجاد کرد که سپس در بازار آن کالا را با نرخ ارز ۲۵ هزار تومانی و بیشتر عرضه می‌کردند، در این بین دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را از محل منابع ملی در اختیار وارد کننده قرار داد و وارد کننده با سوء استفاده از این موضوع کالا را با ارز آزاد به مردم عرضه کرد.
بجنورد هم در گفت و گو با سهراب سپهری مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی اورده است : ۲میلیون هکتار از گندمزارهای آبی کشور در سال زراعی آینده (۱۴۰۲ – ۱۴۰۱) به روش قراردادی کشت خواهد شد.
وی اظهار داشت: کشاورزان ۱۷ استان به صورت پایلوت ۲۵۰ هزار هکتار از کشتزارهای گندم را در سال زراعی جاری به صورت قراردادی کشت کرده بودند که تلاش می شود این سطح را در سال های آینده افزایش یابد.
همچنین علی اکبر رضایی رییس اداره غرب و مرکز آفریقا وزارت امور خارجه کشورمان در همایش بررسی بازار کشور سنگال که با ارتباط ویدئو کنفرانسی سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور و  حضور  تعدادی از نمایندگان واحد های صنعتی البرز همراه بود، گفت: صادرات ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۰ با ۱۲۰درصد رشد نسبت به سال قبل از آن به عدد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید.
 غرب آفریقا جمعیتی نزدیک به ۴۰۰ میلیون نفر دارد و یک منطقه جمعیتی مناسب برای سرمایه گذاری و توسعه صادرات ایران است. بیش از ۲۰ کشور از جمله سنگال، غنا، ساحل‌عاج، نیجریه، مالی و گینه در غرب آفریقا واقع شده است و از ظرفیت خوبی به لحاظ روابط تجاری برخوردار هستند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!