جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 13314 |
تاریخ انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۲ |
94 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ایرنا، احمد دانایی‌نیا روز سه‌شنبه در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره تعیین تکلیف زمین‌های کشاورزی محدوده سیلک، این مهم را چالش میراث فرهنگی دانست و افزود: در برخی مکان‌های محوطه باستانی سیلک حریم غیرکارشناسی تعریف شده و یا محدوده آن به درستی تعیین نشده که لازم است تجدید نظر […]

به گزارش ایرنا، احمد دانایی‌نیا روز سه‌شنبه در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره تعیین تکلیف زمین‌های کشاورزی محدوده سیلک، این مهم را چالش میراث فرهنگی دانست و افزود: در برخی مکان‌های محوطه باستانی سیلک حریم غیرکارشناسی تعریف شده و یا محدوده آن به درستی تعیین نشده که لازم است تجدید نظر جدی در خصوص حریم انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر این حریم منطقی‌تر و علمی‌تر تدوین شود بخش قابل توجهی از مشکلات مردم حل خواهد شد، اضافه کرد: طبیعی است  میراث فرهنگی از مواضع میراثی و تاریخی هرگز کوتاه نخواهد آمد، چرا که موظف و مکلف به صیانت از تاریخ است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان با اشاره به دیدگاه مثبت اداره کل میراث فرهنگی اصفهان برای حل مشکل‌ زمین‌های کشاورزی محدوده سیلک و همچنین تاکید جدی مسوولان کاشان مبنی بر رفع مشکل‌ها، اظهار داشت: اداره میراث فرهنگی آمادگی لازم برای گره‌گشایی از مشکل را دارد.

وی با اشاره به آزادسازی ۳۰ هکتار از عرصه محوطه باستانی سیلک، اضافه کرد: تکلیف این مقدار مشخص شده است.

دانایی‌نیا با اشاره به هماهنگی با فرمانداری، شهرداری و دفتر نماینده ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در کاشان، گفت: ساز و کارها و بستر لازم فراهم شده تا در نشستی بتوان برای تعیین تکلیف ۱۰ هکتار باقیمانده نیز چاره‌اندیشی کرد تا زمین جایگزین به مردم تحویل شود که در حیطه عرصه محوطه باستانی سیلک قرار گیرد.

وی با بیان اینکه درباره تعیین تکلیف زمین‌های عرصه و حریم سیلک اطلاع‌رسانی دقیق نیز به مردم انجام نشده است، اضافه کرد: در بازدید از برخی بناهای تاریخی، پی برده‌ام حق با مردم است و نباید مشکلی برای آنان ایجاد می‌شد.

دبیر و سخنگوی ستاد خدمات سفر کاشان در بخش دیگری از سخنانش از ورود نزدیک به ۲ میلیون نفر مسافر و گردشگر در تعطیلات عید فطر امسال به این شهرستان خبر داد و گفت: به دلیل افزایش جمعیت و ظرفیت‌های موجود شهرستان، امکان پذیرایی از گردشگران با کیفیت بالا میسر نبود.

وی با اشاره به مشکل‌هایی که برای گردشگران تعطیلات عید فطر در کاشان به وجود آمد، به تبیین برنامه‌ها و مصوبه‌های ستاد خدمات سفر شهرستان پرداخت و افزود: با هدف سهولت در رفت و آمد، روزهای پنجشنبه و جمعه تا پایان آیین گل‌چینی و گلاب‌گیری محدودیت‌های ترافیکی در مرکزهای خاص گردشگری و برخی خیابان‌ها از جمله علوی، میدان عامریه، پل راوند، راه‌های مشرف به باغ تاریخی فین  و جاده‌های نیاسر، قمصر و مشهد اردهال با استقرار پلیس راهور، ایجاد خواهد شد.

دانایی‌نیا، بهره‌گیری از ظرفیت ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی را از دیگر تمهدیدهای لازم برای برای اسکان گردشگران بیان و اضافه کرد: افزون بر فعالیت داروخانه‌های شبانه‌روزی، درمانگاه‌ها نیز  به صورت شبانه‌روزی در خدمت مسافران و گردشگران خواهند بود.

به گفته وی، دبیرخانه ستاد خدمات سفر شهرستان نیز در مجموعه جهانی باغ تاریخی فین تشکیل خواهد شد تا گردشگران مشکلات خود را به طور مستقیم با مسوولان در میان بگذراند.

دانایی‌نیا ادامه داد: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان نیز برنامه‌ریزی‌هایی برای بازدید از ۲ مکان تاریخی (محوطه باستانی سیلک و خانه تاریخی بروجردی‌ها )که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، پیش‌بینی کرده است تا گردشگران با مینی‌بوس از این مکان‌ها بازدید کنند.

تپه‌های سیَلْک (Sialk) یکی از محوطه‌های باستانی مهم فلات مرکزی ایران و در اصل ویرانه کهن‌ترین زیگورات باستانی ایران که نخستین تمدن شهرنشینی در آن شکل گرفته‌است؛ از سال‌ها پیش شماری از مردم کاشان در زمین‌های اطراف این تپه به کشاورزی مشغول بودند که تعیین عرصه و حریم این محوطه باستانی طی سال‌های گذشته، محدودیت‌های قانونی ساخت و ساز و آنچه کم‌توجهی به تعیین زمین جایگزین برای کشاورزان فعال در این محدوده عنوان شده، سبب بروز مشکل‌هایی شد. 

محوطه باستانی سیلک کاشان دارای ۴۰ هکتار عرصه، ۵۷ هکتار حریم درجه یک، ۴۰ هکتار حریم درجه ۲ و ۴۰ هکتار حریم درجه سه است.

کاشان که به دلیل سبقه فرهنگی، مذهبی، اعتقادی و مردمان متدین از دیرباز به دارالمومنین مشهور است، در زمره شهرستان‌های با ظرفیت‌های متعدد در حوزه‌های مختلف و نگاه ویژه حاکمیت به شمار می‌رود.

این خطه با مساحت چهار هزار و ۳۹۲ کیلومتر مترمربع و جمعیت ۳۶۴ هزار و ۴۸۲ نفر بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵، پرجمعیت‌ترین شهرستان اصفهان پس از مرکز این استان و بیست و هشتمین شهر پرجمعیت ایران محسوب می‌شود.

منطقه عالم‌پرور کاشان در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان، به عنوان نخستین تمدن یکجانشینی و شهرنشینی به قدمت محوطه باستانی سیلک با پیشینه‌ بیش از هفت هزار سال به عنوان پایگاه تاریخ تمدن بشری درخشان در حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری محسوب می‌شود و مجموعه باغ جهانی فین این شهرستان نیز تا پیش از شیوع ویروس کرونا پربازدیدترین مکان تاریخی و گردشگری کشور بوده است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!