جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 13549 |
تاریخ انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۴:۱۳ |
96 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر، نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی اقوام ایرانی که به مناسبت افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ در بوستان ملل ساری برپا شد امشب علاوه بر شهروندانی که مهمان این نمایشگاه و جشن شب‌های فرهنگی ساری۲۰۲۲ بودند، مهمانانی از کشورهای عضو اکو نیز داشت. دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو و سفرا و نمایندگان […]

به گزارش ادراک خبر، نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی اقوام ایرانی که به مناسبت افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ در بوستان ملل ساری برپا شد امشب علاوه بر شهروندانی که مهمان این نمایشگاه و جشن شب‌های فرهنگی ساری۲۰۲۲ بودند، مهمانانی از کشورهای عضو اکو نیز داشت.
دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو و سفرا و نمایندگان کشورهای عضو اکو همراه با اعضای خانواده و خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی در پایان نخستین روز افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ و پس از برگزاری اجلاس رویداد و نشست‌های تخصصی مرتبط، بازدیدی از غرفه‌های نمایشگاه صنایع دستی، هنرهای سنتی و خوراک و دمنوش‌های اقوام ایرانی داشتند و با بخشی از این ظرفیت‌های مازندران و ایران آشنا شدند.
مهمانان ویژه افتتاحیه رویداد ساری۲۰۲۲ علاوه بر بازدید از غرفه‌های نمایشگاه، در جشن شب‌های فرهنگی ساری ۲۰۲۲ نیز که در بوستان ملل با حضور هنرمندان مختلف برگزار می‌شود حضور یافتند.
دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در جشن شب‌های فرهنگی ساری۲۰۲۲ گفت: با توجه به این‌که به تازگی در ایران مسئولیت گرفتم هنوز آشنایی چندانی با مازندران ندارم. اما در این سفر با بخشی از ظرفیت‌های جذاب این استان آشنا شدم که امیدوارم به کمک رویداد ساری۲۰۲۲ این ظرفیت‌ها برای گردشگران کشورهای عضو اکو نیز معرفی شود.
خسرو ناظری افزود: گویش و لهجه مازندرانی مجری برنامه شب‌های فرهنگی ساری برایم جذاب به نظر رسید و من را یاد لهجه‌ای در تاجیکستان می‌اندازد که شباهت‌هایی به آن دارد. این اشتراکات فرهنگی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: اخیرا تماشای سریال پایتخت را هم شروع کردم و با بخشی از زیبایی‌ها و لهجه مازندران آشنا شدم. حتی دوست دارم مازندرانی حرف بزنم، اما با توجه به این‌که به تازگی وارد ایران شدم و مثل تهرانی‌ها فرصت ندارم آخر هر هفته به مازندران بیایم، هنوز این زبان را یاد نگرفته‌ام.
نمایشگاه هنرهای سنتی ساری ۲۰۲۲ و شب‌های فرهنگی ساری در ۷۰ غرفه برپا شده و با توجه به تنوع آثار و رشته‌ها از اقوام و استان‌های مختلف یک نمایشگاه ملی صنایع دستی محسوب می‌شود. آثاری در رشته‌های سفال و سرامیک، پته‌دوزی، پوشاک، گلیم‌بافی، شمدبافی، زیلوبافی، خاتم‌کاری، چادرشب‌بافی، سفال سنتی، لاک‌تراشی، حصیربافی، چرم‌دوزی سنتی، سازهای سنتی، معرق چوب، جاجیم، مینای فلز و منبت به نمایش در آمده است.
همچنین ۱۸ نفر از هنرمندانی که در این نمایشگاه آثارشان را عرضه می‌کنند از هنرمندان شاخص صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران هستند که از استان‌های اصفهان، مازندران، کرمان، سمنان و فارس به نمایشگاه افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ آمده‌اند.

پیشنهاد میزبانی مرکز مازندران به عنوان پایتخت گردشگری اکو با عنوان رویداد ساری‌۲۰۲۲ اوایل سال ۱۳۹۸ از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به میراث فرهنگی کشور داده شد و روز ۱۲ مهر ماه سال ۱۳۹۸ هم به تصویب هیات وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید.
فعالیت اجرایی این رویداد از آذر ماه ۱۳۹۸ با استقرار دبیرخانه در محل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سپس اقدامات تبلیغاتی همچون رونمایی از لوگو آغاز شد.
اهداف اصلی طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو تشویق کشورهای عضو برای تهیه برنامه‌های ملی به منظور توسعه شهرهای گردشگری با هدف فقرزدایی و توسعه پایدار اقتصادی، افزایش توجه به طبیعت‌گردی، گردشگری مذهبی، سلامت و فرهنگی در میان کشورهای عضو، بالا بردن استانداردهای زندگی شهری، افزایش آگاهی عمومی مردم کشورهای عضو اکو از جاذبه‌های توریستی، منابع و امکانات موجود در این کشورها به منظور تشویق گردشگری ورودی و ایجاد رقابت مثبت بین کشورهای عضو به منظور رشد گردشگری است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!