جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 13633 |
تاریخ انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۸:۱۰ |
79 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

علی رضا صبوری روز چهارشنبه در گفت گوی با خبرنگار اظهار داشت: الگوی مصرف برق امسال برای تمامی مشترکان تهیه شده است و برمبنای آن بهای برق مصرفی هر دوره محاسبه می شود. وی شمار مشترکان برق استان را ۳۸۵ هزار مشترک بیان کرد و افزود: تقریبا ۳۳۴ هزار مشترک از این تعداد مشترکان خانگی هستند. […]

علی رضا صبوری روز چهارشنبه در گفت گوی با خبرنگار اظهار داشت: الگوی مصرف برق امسال برای تمامی مشترکان تهیه شده است و برمبنای آن بهای برق مصرفی هر دوره محاسبه می شود.
وی شمار مشترکان برق استان را ۳۸۵ هزار مشترک بیان کرد و افزود: تقریبا ۳۳۴ هزار مشترک از این تعداد مشترکان خانگی هستند.
وی  با اشاره به ترکیب مشترکان برق استان افزود: ۸۶ تا ۸۷ درصد مشترکان برق در بخش خانگی قرار دارند که سهم مصرف آنها ۳۷درصد از کل مصرف برق استان است و بقیه مشترکان در بخش کشاورزی و صنعت قرار دارند.
الگوی مصرف متعارف
وی با تشریح وضعیت مشترکان برق خانگی استان با توجه به الگوی مصرفی آن ها افزود: مشترکان برق استان به گروه های مختلفی تقسیم می شوند و با شروع خرداد ماه و افزایش دمای هوا که شاهد افزایش روز افزون مصرف برق در استان و کشور هستیم محاسبه بهای برق نیز با توجه به الگوی مصرف محاسبه خواهد شد.
صبوری گفت: الگوی مصرف متعارف در چهار ماه گرم سال ۳۰۰ کیلو وات ساعت در ماه است و هر مشترکی که در این محدوده مصرف باشد حتی می تواند از یارانه یا تعرفه مخفف بخش خانگی برخوردار شود اما اگر مصرف برق مشترکان بیش از ۳۰۰ کیلو وات ساعت در ماه شود شود بهای برق مصرفی بیشتر می شود.
وی افزود: ۸۵درصد مشترکان خانگی برق در استان در محدوده اول هستند که برق مصرفی ماهانه آن ها تا ۳۰۰ کیلو وات در ۴ ماه گرم سال  و در بقیه ایام سال نیز ۲۰۰ کیلو وات ساعت در ماه است.
وی خاطرنشان کرد: قبوض برق این مشترکان با محاسبات قبلی تفاوتی نخواهد داشت.
مدیر عامل شرکت توزیع برق استان اظهار داشت: اگر مصرف برق مشترکان یک تا یک و نیم برابر بیشتر از الگوی مصرف شود بهای برق آن ها یک و نیم برابر قیمت پایه محاسبه می شود که ۱۲ درصد از مشترکان استان در این محدوده مصرف قرار دارند.
محاسبه بهای برق مشترکان پرمصرف
صبوری افزود: ۲ درصد مشترکان ما نیز بین یک و نیم تا ۲ برابر الگو برق مصرف می کنند که بهای برق مصرفی آن ها نیز با ۲برابر قیمت پایه محاسبه می شود و تعداد مشترکان پرمصرف ما هم کمی بیش از یک درصد  هستند که بهای برق آن ها در آینده قرار است به قیمت تمام شده برق و برق صادراتی برسد.
وی گفت: برای مشترکان خانگی بیش از الگو و پرمصرف نیز تا آخر تابستان کنتورهای هوشمند نصب می شود که در قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تکلیف شده است.
کولر گازی عامل افزایش مصرف برق
صبوری یکی از مهمترین علل افزایش مصرف برق را سیستم های سرمایشی دانست و اظهار داشت: با شروع خرداد ماه و گرما  مصارف برق  دستگاه های اجرایی، اداری و خانگی رشد تصاعدی دارند و دلیل آن نیز وارد شدن سیستم گرمایشی به مدار مصرف است.
وی افزود: ۳۵درصد از کل مصرف برق در فصل گرم سال مربوط به سیستم های سرمایشی است در حالی که با توجه به شرایط اقلیمی استان که نیمه کوهستانی و دارای رطوبت نسبی پایین است کولرهای آبی نیز جوابگو و نیازی به کولر گازی نیست و با توجه به این که کولر گازی پنج برابر کولر آبی مصرف دارد استفاده از آن با توجه به محاسبه بهای برق با الگوی کنونی توصیه نمی شود
مدیر عامل شرکت نیروی برق استان خاطرنشان کرد: مشترکانی که از کولر گازی استفاده می کنند به طور حتم از نرم مصرف تجاورز می کنند و بهای قبوض برق آن ها قابل توجه میشود.
مدیریت مصرف برق اداری و کشاورزی
وی در مورد مصرف برق اداری و دستگاه های اجرایی نیز گفت: مشترکان اداری باید مصارف برق خود را ۳۰ تا ۵۰ درصد کم کنند و بعد از ساعات اداری نیز باید ۹۰درصد مصرف برق ادارات و دستگاه های اجرایی عمومی کاهش یابد.
صبوری مشترکان کشاورزی برق را نیز از پرمصرف ترین مشترکان برق استان دانست و افزود: یک درصد مشترکان برق ما کشاورزی هستند اما ۲۷درصد از برق  استان را مصرف می کنند و چون  تعرفه برق کشاورزی ارزانترین تعرفه و در حد رایگان است کشاورزان ما رغتبی به مدیریت بهینه مصرف ندارند و از دیگر سو هنوز کشاورزی ما مدرن نیست و مصرف برق آن بهینه نشده است.
وی گفت: از اول خرداد ماه در بخش کشاورزی از ساعات ۱۲ تا ۱۶ و حتی ۱۸  برق بخش کشاورزی قطع می شود و در ازای آن در ساعات دیگر مصرف برق آنها رایگان  خواهد بود.
مدیر عامل شرکت توزیع  برق استان در مورد مصرف برق در صنایع نیز گفت: برق صنایع سنگین نیز در تابستان دوره تعطیلات و تعمیرات ۲۰ روزه  یا ۳۰ روزه خواهند داشت و صنایع سبک و کوچک نیز باید روز تعطیلی خود را برنامه ریزی کنند و البته جدول زمانبندی قطع برق نیز برای آن ها در نظر گرفته شده است.
برق رایگان برای مددجویان کم مصرف
وی خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین بار مشترکان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که مصرف برق آن ها در ماه های پیک بار تا سقف ۵۰ درصد الگوی مصرف باشد صددرصد بهای برق مصرفی آن ها بخشیده می شود.
خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که هم اینک ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری و روستایی استان خراسان شمالی از برق برخوردارند و  ۳۸۵ هزار مشترک برق در بخشهای تجاری، خانگی، ادارای و صنعتی و کشاوزی وجود دارد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!