سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-16
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 13639 |
تاریخ انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۸:۱۱ |
95 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

مهرداد زینلیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تهدیدهای زیست محیطی در اصفهان افزایش یافته است، افزود: آلاینده های صنایع بدلیل گسترش بدون ضابطه شهرک های صنعتی و کارخانه ها و رعایت نکردن استانداردهای جهانی در برخی از کارخانه ها در اطراف شهرهای بزرگ مانند اصفهان به آلودگی هوای […]

مهرداد زینلیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تهدیدهای زیست محیطی در اصفهان افزایش یافته است، افزود: آلاینده های صنایع بدلیل گسترش بدون ضابطه شهرک های صنعتی و کارخانه ها و رعایت نکردن استانداردهای جهانی در برخی از کارخانه ها در اطراف شهرهای بزرگ مانند اصفهان به آلودگی هوای این مناطق منجر شده و تهدیدکننده سلامت شهروندان است.
وی ادامه داد: خشکسالی اخیر و خشک شدن بستر رودخانه زاینده رود نیز به ایجاد کانون های جدید برای تولید ریزگرد و تشدید آلودگی هوا منجر شده است که سلامت اقشار مختلف مردم بویژه مادران باردار و افراد سالخورده را تهدید می کند.
زینلیان اظهار داشت: برای رفع تهدیدهای محیط زیست لازم است که سیاستگذاران جامعه، مدیران دستگاه های اجرایی و مردم با مشارکت با یکدیگر برای اصلاح بهبود کیفیت زندگی و ارتقای سطح سلامت اقدامات اساسی را در پیش بگیرند و اجرا کنند.
زینلیان همچنین با تاکید بر اینکه اصفهان یکی از سالمندترین استان های کشور است، گفت: در زمان حاضر حدود ۱۲ درصد از جمعیت استان سالمند هستند و بالای ۶۵ سال سن دارند که اگر این سهم به بالای ۱۵ درصد برسد جامعه ما پیر شده و فرصت پنجره جمعیت را از دست می دهیم.
هر گاه در جامعه‌ای حداقل ۷۰ درصد از جمعیت در بازه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال (سنین فعالیت و کار) باشند، اصطلاحا آن جامعه در فرصت پنجره جمعیت تعریف می‌شود که اگر این فرصت از دست برود امکان مدیریت و ترمیم ساختارهای جمعیتی و تحقق رشد و توسعه بسیار پایین و قریب به ناممکن خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه اصفهان از استان های با کمترین نرخ باروری است، گفت: نرخ باروری در استان اصفهان کاهش یافته و به ۱.۴ رسیده است که سلامت جامعه را تهدید می کند.
نرخ باروری، میانگین تعداد فرزندانی است که یک زن در طول زندگیش به دنیا می‌آورد. 
معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان با تاکید بر اینکه ما برای برون رفت از پیر شدن جمعیت به فرهنگ‌سازی و اقناع سازی نیاز داریم که مستلزم گذر زمان است، افزود: این موضوع یکی از اولویت های نظام سلامت کشور و استان هاست و همه دستگاه های اجرایی باید درباره آن ورود پیدا کنند.
وی ادامه داد: لازم است که همه بخش ها برای کمک به رفع این بحران به میدان بیایند و برای ترغیب زوج های جوان به فرزند دار شدن تلاش کنند و از طرفی شرایط اقتصادی به گونه ای فراهم شود که امکان این تصمیم برای خانواده ها ایجاد شود.
وی با بیان اینکه پیر شدن جمعیت، دغدغه ها و مشکلات دیگری مانند افزایش بروز بیماری های غیر واگیر، قلبی عروقی و دیابت را بهمراه دارد، اظهار داشت: برای کاهش بار این بیماری ها باید فرهنگ سلامت عمومی ارتقا یافته و سبک زندگی مردم اصلاح و سلامت محور شود.
زینلیان به هفته سلامت که از ۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت نامگذاری شده است، اشاره و خاطرنشان کرد: امسال با توجه به اهمیت و نقش عوامل محیط زیست بر سلامت انسان، سازمان بهداشت جهانی شعار ” سلامت ما، سلامت سیاره ما” را انتخاب کرده است.
وی با بیان اینکه این موضوع برای شرایط کشورمان بویژه استان اصفهان نیز از اهمیت خاصی برخوردار است، اضافه کرد: مراکز بهداشت استان اصفهان در این هفته تلاش کردند تا با اجرای برنامه های مختلف اهمیت نقش مسائل زیست محیطی بر سلامت جامعه را برای مردم تبیین کنند.
معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان اظهار داشت: همچنین در این هفته درباره مسائل دیگری مانند جمعیت جوان، کاهش مصرف دخانیات، تغذیه سالم و نقش مردم، مسئولان و سازمان های مردم نهاد در تحقق عدالت و ارتقای نظام سلامت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شد.
استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!