جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 2554 |
تاریخ انتشار : ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۴ |
293 بازدید
۰
5
ارسال به دوستان
پ

وزیر خارجه جدید ارمنستان از آمادگی برای دیدار با همتای خود برای حل بحران قره باغ خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر امور خارجه جدید ارمنستان گفته که مایل است با همتای جمهوری آذربایجانی خود برای از سرگیری مذاکرات در حل و فصل موضوع  قره باغ  دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری «تاس» «آرارات میرزویان » وزیر امور خارجه جدید ارمنستان که به مسکو سفر کرده است پس از خاتمه دیدار با «سرگئی لاروروف» همتای روس خود گفت: «ارمنستان بارها گفته است که حل و فصل بحران قره باغ را فقط از طریق مذاکرات صلح حاصل می‌شود، بنابراین ما آماده دیدار هستیم.»

میرزویان درعین حال با تاکید بر اینکه ارمنستان در حال حاضر در مذاکره با جمهوری آذربایجان برای امضای پیمان صلح نیست، توصیه کرد که باکو بر اجرای تمام مفاد بیانیه سه جانبه آتش بس در منطقه درگیری که در ۹ نوامبر امضا شده تمرکز کند.

این در حالی است که  وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه در موسسه روابط بین الملل مسکو گفت که سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان شخصاً در حل مسئله قره باغ مشغول هستند.

لاوروف به نقش تعیین کننده مسکو در برقراری آتش بس در نوامبر گذشته اشاره کرد و گفت: «این یک کار یک روزه نیست و سران سه کشور شخصاً درگیر آن هستند وهمچنین ارتش ما که بخشی از نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ است.»

وی گفت: «ارمنستان متحد ماست. سه شنبه، وزیر امور خارجه جدید ارمنستان در کنار ما بود و مذاکرات خوبی انجام دادیم. ما یک برنامه دوجانبه بسیار غنی داریم ، تبادل بازدیدها و اجرای پروژه های بزرگ ، توسعه همکاری‌های اقتصادی. همه این موارد بسیار فشرده و با اطمینان پیش می‌رود.»

در پاییز سال ۲۰۲۰، وضعیت قره‌باغ با درگیری‌های مسلحانه در این منطقه مورد مناقشه تشدید شد. در تاریخ ۹ نوامبر (۱۹ آبان ۹۹)، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌‌جمهور روسیه، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه مشترکی درباره آتش‌بس کامل در قره‌باغ امضا کردند.

طبق توافقات اولیه دو کشور قرار شد ارمنستان اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. بنابر این توافق، روسیه نیروهای حافظ صلح خود را در مناطق همجوار قره‌باغ کوهستانی و مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان مستقر کرده است.

انتهای پیام/م


لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید