پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 2558 |
تاریخ انتشار : ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۴ |
2158 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت، باید درباره بیست سال جنایات آمریکایی‌ها در افغانستان و کشتار ده‌ها هزار غیرنظامی افغان تحقیقات کاملی انجام شود و قاتلان مجازات شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه تحقیقات کامل درباره جنایات آمریکا در افغانستان را خواستار شد.

«وانگ ونبین» سخنگوی این وزارتخانه در نشستی خبری گفت: «نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شدند اما کشتار غیرنظامیان توسط نیروهای آمریکایی و متحدان آن‌ها در بیست سال گذشته باید به طور کامل مورد تحقیق قرار گیرد و قاتلان به دست عدالت سپرده شوند. باید از جان مردم افغان محافظت شود و از حقوق بشری آن‌ها دفاع شود».

او با اشاره به جنایات متعدد آمریکایی‌ها و هدف قرار دادن غیرنظامیان افغان در حملات خود گفت، آمریکایی‌ها، طبق آمار جان ۴۷۲۴۵ غیرنظامی را در افغانستان گرفته‌اند.

این مقام چینی در پاسخ به سوالی درباره دولت جدید افغانستان که روز جمعه تشکیل آن اعلام می‌شود گفت:‌ «چین خالصانه امید دارد که تمامی طرف‌ها در افغانستان، خواست مردم این کشور و انتظارات جامعه جهانی را منعکس کنند».

ونبین افزود، چین انتظار دارد طرف‌های مختلف در افغانستان «ساختار سیاسی باز و جامعی را ایجاد کنند، سیاست‌های داخلی و خارجی میانه‌ای را پیش بگیرند، به شکل روشن هرگونه ارتباط با گروه‌های تروریستی را قطع کنند و با دیگر کشورها به ویژه همسایگان خود هم‌زیستی داشته باشند».

اظهارات ونبین درباره جنایات آمریکا پس از آن انجام می‌گیرد که رسانه‌ها اعلام کردند که در حمله هوایی روز یکشنبه آمریکا در کابل ۹ عضو یک خانواده کشته شدند.بر اساس گفته این شاهدان عینی،  ۶ نفر از کشته شدگان در حمله هوایی دیروز، کودک بوده‌اند.

از سوی دیگر، خبرنگار شبکه «راشا تودی» مستقر در پایتخت افغانستان بعد از انفجارهای تروریستی روز پنجشنبه هفته گذشته در نزدیکی فرودگاه کابل به سراغ بازماندگان این حمله تروریستی در بیمارستان رفت.

راشاتودی در صفحه اینترنتی خود در این باره خبر داد: «در شرایط دوزخ‌گونه و غوغای پس از بمب گذاری انتحاری در فرودگاه کابل، شاهدان به مراد گازدیف از راشاتودی گفتند که با شروع تیراندازی جان خود را از دست دادند. یک زن زخمی گفت که نیروهای آمریکایی هنگام فرار غیرنظامیان اقدام به تیراندازی به آنها کردند».

انتهای پیام/م


لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید