پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-18
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 2711 |
تاریخ انتشار : ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۹ |
276 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

ویروس‌ها بر روی سطوح کاغذی نیز زنده می‌مانند. دغدغه‌ای در مسیر مقابله با شیوع ویروس کرونا که با یک تجهیز ایران‌ساخت برطرف شد.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از چالش‌ها در مسیر جلوگیری انتشار و شیوع ویروس کرونا، پیدا کردن راه‌کاری برای حذف این ویروس از سطوح حساسی چون کاغذ بود. این پرسش که کتاب و کاغذها در صورت آلوده شدن به ویروس کرونا ضدعفونی می‌شوند، توسط یک شرکت دانش‌بنیان و با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب یک طرح کلان ملی پاسخ گفته است.

جمال شریفی رئیس هیات مدیره شرکت ایمن الکترونیک باختران، با بیان اینکه طرح‌های مختلفی بررسی شد تا بهترین و کارآمدترین روش ضدعفونی کردن کاغد انتخاب شود،گفت: در گام نخست، مهم‌ترین و بهترین راه برای این کار، قرنطینه کردن اشیای کاغذی بود و بر اساس پژوهشی که ماندگاری ویروس کرونا بر سطح اجسام گوناگون را بررسی می‌کرد، نشان داد که این ویروس به مدت ۲۴ ساعت روی سطوح مقوایی و به مدت ۴ روز بر روی اسکناس فعال می‌ماند.

به گفته وی، این دستگاه ضدعفونی کننده کاغذ توسط انیستیتو پاستور مورد تست ویروس آنفولانزا به عنوان مدلی از ویروس‌های پوشینه‌دار حاوی ژنوم تک رشته‌ای قرار گرفته و طبق نتایج به دست آمده در نابود کردن بیش از ۹۹ درصد ویروس‌های مورد آزمون توانمند است.

 

استفاده از امواج ماکروویو

این فعال فناور با بیان این‌که ضدعفونی کننده ایران‌ساخت، از امواج ماکروویو برای تحریک ذرات آب موجود در کاغذ و ضدعفونی کردن آن استفاده می‌کند، افزود: میزان آب موجود در کاغذ به دما و رطوبت بستگی دارد و می‌تواند از ۴ تا ۶۱ درصد وزن کاغذ را تشکیل دهد. در دمای ۴۲ درجه سانتی گراد و رطوبت ۲۱ درصد میزان یک تا دو درصد از وزن خالص کاغذی که استفاده می کنیم از آب تشکیل شده است.

شریفی، با اشاره به این که در اثر امواج ماکروویو دمای کاغذ افزایش پیدا می‌کند بیان کرد: فرآیندهای کنترلی دستگاه به واسطه حسگر مادون قرمز دما  انجام می شود؛ ابتدا دمای سطح کاغذ تا ۶۰ تا ۸۰ درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود سپس سیکل پله‌ای ضدعفونی کردن کاغذ شروع می‌شود و دستگاه دمای سطح کاغذ ثابت نگه می‌دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ایمن الکترونیک باختران، این فرآیند ۵ دقیقه  طول می‌کشد و سپس عمل ضدعفونی کردن کاغذ به اتمام می‌رسد. در این روش، تمام قسمت های کاغذ و اسکناس و … استریل می‌شود و می‌تواند ویروس کرونا را از سطوح کاغذی حذف کند.

شرکت توسعه ایمن الکترونیک باختران علاوه بر محصول ضد عفونی کننده کاغذ با استفاده از امواج ماکروویو، دستگاه خشک کن تونلی و کابینی، دستگاه بی خطر کننده زباله های عفونی به روش امواج ماکروویو مجهز به خرد کن داخلی و خارجی و دستگاه ضد عفونی و تصفیه کننده هوا به روش پلاسمای سرد و ضد عفونی کننده و استریل تجهیزات پزشکی به روش پلاسما را تولید و تجاری سازی کرده است.

این طرح کلان ملی فناوری نیز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مورد بهره‌برداری قرار گرفت و توانست نیاز صنایع، بخش‌های بهداشتی و ایمنی را به ضد عفونی کننده تامین کرده است.

 

انتهای پیام/


لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید