جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 2994 |
تاریخ انتشار : ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰:۴۴ |
99 بازدید
۰
5
ارسال به دوستان
پ

سالانه بیش از ۵۰ میلیارد دلار برای مراقبت از زخم هزینه می‌شود. زخم‌های مزمن مانند زخم‌های ناشی از دیابت و ناشی از فشار ممکن است به دلیل کاهش “رشد رگ‌های خونی غنی از مواد مغذی” یا “رگ‌زایی”(Vascularization)، به‌ عنوان زخم‌های التیام‌ناپذیر طبقه‌بندی شوند. رگ‌زایی برای بهبود ترمیم زخم ضروری است. پژوهشگران “دانشگاه مین”(UMaine) آمریکا پیشتر […]

سالانه بیش از ۵۰ میلیارد دلار برای مراقبت از زخم هزینه می‌شود. زخم‌های مزمن مانند زخم‌های ناشی از دیابت و ناشی از فشار ممکن است به دلیل کاهش “رشد رگ‌های خونی غنی از مواد مغذی” یا “رگ‌زایی”(Vascularization)، به‌ عنوان زخم‌های التیام‌ناپذیر طبقه‌بندی شوند. رگ‌زایی برای بهبود ترمیم زخم ضروری است.

پژوهشگران “دانشگاه مین”(UMaine) آمریکا پیشتر دریافته بودند که عصاره “فنولی”(phenolic) به دست آمده از بلوبری وحشی، به بهبود عروق و مهاجرت سلولی در سلول‌های بند ناف انسان کمک می‌کند که مراحل حیاتی در روند بهبود زخم به شمار می‌روند. این گروه پژوهشی در یک پروژه جدید که به سرپرستی “دوروثی کلیمیس زاکاس”(Dorothy Klimis-Zacas)، پژوهشگر دانشگاه مین صورت گرفته است، اثرات عصاره فنولی را بر زخم‌ بررسی کردند. فنول‌ها، ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در برخی از غذاها یافت می‌شوند و به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند تا به جلوگیری از برخی موارد آسیب سلولی بپردازند یا اثر آن را معکوس کنند.

پژوهشگران، گروهی از موش‌ها را با یک ژل موضعی حاوی عصاره فنولی به دست آمده از بلوبری وحشی درمان کردند. گروه تحت درمان در مقایسه با موش‌هایی که با ژل فاقد عصاره فنولی تحت درمان قرار گرفتند و گروه کنترل‌شده که هیچ درمانی را دریافت نکردند، مهاجرت بهتر سلول‌های اندوتلیال به محل زخم و افزایش ۱۲ درصدی بسته شدن زخم را نشان دادند.  

“تولو استر آدکی”(Tolu Esther Adekeye)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: بلوبری وحشی، این توانایی را دارد که مهاجرت سلولی، تشکیل عروق خونی جدید یا رگ‌زایی را افزایش دهد و بسته شدن زخم را سرعت ببخشد. این امر به ویژه در بیماران مبتلا به زخم‌های مزمن مانند زخم‌های ناشی از دیابت، سوختگی و فشار که نیاز به بسته شدن بیشتر زخم در آنها احساس می‌شود، اهمیت دارد.

۴۶

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!