جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 3274 |
تاریخ انتشار : ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۹:۱۹ |
244 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ایرنا، جواد شفیعی ثابت روز یکشنبه در خصوص آخرین تصمیمات گرفته شده در مورد محل دفن زباله سراوان رشت به خبرنگار ایرنا گفت: تا پایان امسال محل دفن زباله سراوان باید تعطیل و ظرف چند ماه مراحل بهسازی نهایی و درختکاری آن در ابتدای سال ۱۴۰۲ به سرانجام برسد. وی افزود: دهستان سراوان […]

به گزارش ایرنا، جواد شفیعی ثابت روز یکشنبه در خصوص آخرین تصمیمات گرفته شده در مورد محل دفن زباله سراوان رشت به خبرنگار ایرنا گفت: تا پایان امسال محل دفن زباله سراوان باید تعطیل و ظرف چند ماه مراحل بهسازی نهایی و درختکاری آن در ابتدای سال ۱۴۰۲ به سرانجام برسد.

وی افزود: دهستان سراوان حدود ۱۲هزار و روستای سراوان حدود هفت هزار جمعیت دارد که ساکنین خوب این منطقه طی سالهای متمادی بعلت برخی بی تدبیری ها، دچار مشکلات عدیده در خصوص آسیب های ناشی از محل دفن زباله در چند کیلومتری روستای خود شدند که طی چند هفته اخیر تعدادی از اهالی خوب و فهمیم منطقه، اعتراضی به تداوم حمل زباله به منطقه داشتند که سبب انسداد راه تردد به محل دفن زباله سراوان شد.

مدیرکل سیاسی استانداری گیلان گفت: با توجه به اینکه دولت سیزدهم با سفر رئیس جمهور و از ماهها قبل از این تجمع ، مهمترین خواسته و مشکل مردم را مدیریت پسماند در استان شناسایی و اعلام کردند، مصوبات و اعتباراتی پس از سفر رئیس جمهور با نامه معاون اول رئیس جمهور از جمله تصویب یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان جهت مدیریت پسماند در استان گیلان به وزارت کشور ابلاغ شد که ۱۰۰میلیارد تومان آن در اردیبهشت ماه به دستگاه مجری با نظارت استانداری گیلان اختصاص یافت.

شفیعی ادامه داد: با توجه به شروع فصل گرما و تاخیر در سم پاشی، شن ریزی و بهسازی محل دفن که سلامت صدهها هزار نفر از شهروندان را به خطر می‌انداخت، با مدیریت و برنامه دستگاه‌های اجرایی ، انتظامی و فرمانداری رشت و همراهی خوب مردم منطقه اقدام به بازگشایی مسیر سراوان شد و با حضور نمانیده وزیر کشور مراحل اجرای فازهای سوم و چهارم کودعالی شهرداری رشت درحال اجرا است و بازنگری در قرارداد زباله سوز هم در حال بررسی است.

زباله سوز رشت بر روی ریل

سخنگوی ستاد مدیریت پسماند گیلان همچنین گفت: آخرین تصمیمات گرفته شده برای برون رفت از وضعیت موجود و طبق آخرین مذاکرات خواسته های مردم عبارت است از تکمیل ساختمان شماره یک زباله سوز و ورود تجهیزات زباله سوز و تصویب اعتبار بهسازی سراوان و تکمیل سوله ۶ هزار متری کودآلی، ورود ماشین آلات خط سه و چهار کودآلی و شناسایی محل های دفن جدید و مناسب و کم زیان و مدیریت برای کاهش خروجی زباله از کودآلی مجموعه اقداماتی است که شهرداری رشت و سایر شهرداری ها و حوزه عمرانی استانداری گیلان با نظارت نمایندگان وزیر کشور در گیلان در حال انجام است.

شفیعی خاطرنشان کرد: همچنین طبق صحبتهای انجام شده ، مدت زمانی که به مردم براساس نظرات حوزه عمرانی و کارشناسان و ناضران وعده داده شد تا این مشکلات برطرف شود عبارت است از اینکه طبق مصوباتی که از سال قبل وجود است تا پایان امسال محل دفن زباله سراوان باید تعطیل و ظرف چند ماه مراحل بهسازی نهایی و درختکاری آن در ابتدای سال ۱۴۰۲ به سرانجام برسد.

به گفته او، برای حل این مشکل از گذشته چند راهکار در نظر گرفته شده بود که ساخت کارخانه‌های کود آلی و زباله سوز ۶۰۰ تنی، ساخت تصفیه خانه شیرابه‌های حاصل از زباله‌های سراوان و بهسازی و پوشش محل دفن زباله از تصمیمات اتخاذ شده بود.

سخنگوی ستاد مدیریت پسماند گیلان گفت: از روز ورود هیات دولت به استان گیلان (هشتم بهمن ۱۴۰۰) به طور جدی در دستور کار وزارت کشور قرار گرفت و وزیر کشور با حضور در منطقه و گفت و گو با مردم، دستور انجام طراحی مناسب و اقدامات عاجل به منظور تعطیلی کامل این دفن گاه را صادر کرد.

وی افزود: همچنین آقای مخبر معاون اول رییس جمهور چهارم اسفند سال گذشته خطاب به  وزیر کشور اعلام کرد در اجرای دستور سفر رییس جمهور به گیلان، یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی پسماند گیلان اختصاص یابد که ۶۰۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودحه کشور و ۶۰۰ میلیارد تومان هم از محل منابع شهرداری رشت و سایر شهرداری‌های استان در سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ اختصاص یابد.

شفیعی اضافه کرد: در خصوص روند ساخت کارخانه زباله سوز لازم به ذکر است که ساخت کارخانه زباله سوز در سفر آقای احمدی نژاد رییس جمهور وقت به گیلان مصوب شد، ولی به دلیل شکایت اداره کل حفاظت محیط زیست در دولت یازدهم ، چهار سال مسکوت ماند و در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی و سال ۹۷ بالاخره ساخت این زباله سوز آغاز شد و تاکنون فقط ۳۰ درصد پیشرفت کار دارد.

سخنگوی ستاد مدیریت پسماند گیلان گفت: برای تکمیل ساختمان و تاسیسات کارخانه زباله سوز ۶۰۰ تنی که دارای کد اعتباری است به ۳۷۰ میلیارد تومان اعتبار و برای تجهیزات این طرح به ۵۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی اظهار کرد: در خصوص ساماندهی زباله‌های منطقه سراوان نیز بهسازی و پوشش محل دفن زباله سراوان به ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تصفیه شیرابه این منطقه هم به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با این مبلغ اطراف زباله‌ها دیوار شنی کشیده شود و بعد هم تا ۲ یا سه سال آینده در منطقه درختکاری می‌شود.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!