سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-23
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 3648 |
تاریخ انتشار : ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸ |
299 بازدید
۰
5
ارسال به دوستان
پ

محمدرضا قلی پور روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چهار هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری استان کوچ رو هستند که امسال رویکرد ما کوچ این دامداران به شیوه سنتی و غیرمکانیزه است. وی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای کوچ ایمن عشایر انجام شده است گفت: در این زمینه هماهنگی های لازم با نیروی انتظامی، […]

محمدرضا قلی پور روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چهار هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری استان کوچ رو هستند که امسال رویکرد ما کوچ این دامداران به شیوه سنتی و غیرمکانیزه است.

وی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای کوچ ایمن عشایر انجام شده است گفت: در این زمینه هماهنگی های لازم با نیروی انتظامی، پلیس راه انجام شده است و نیروهای این اداره کل نیز در مسیر کوچ مستقر هستند، همچنین هماهنگی های لازم انجام شده تا ناوگان مورد نیاز برای آبرسانی سیار به عشایر در مسیر کوچ  انجام و آب مورد نیاز عشایر و دام ها تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه دام عشایر پیش از کوچ علیه بیماری های مختلف مایه کوبی می شود گفت: واکسیناسیون دام عشایر مستقر در مراوه تپه استان گلستان با همکاری دامپزشکی استان انجام شد.

قلی پور تصریح کرد: هماهنگی های لازم انجام شده است تا سوخت و آرد مورد نیاز عشایر در مسیر کوچ تامین شود و شرکت ها و تشکل ها آمادگی دارند تا نسبت به توزیع سوخت و توزیع آرد اقدام کنند و با دهیاری ها هماهنگ شده تا عشایر بتوانند در مسیر کوچ از خدمات زیرساختی حاشیه روستاها استفاده کنند. 

مدیرکل اداره عشایر خراسان شمالی اظهار داشت: کوچ عشایر خراسان شمالی به روش سنتی ۴۵ روز به طول می انجامد. 

عشایر خراسان شمالی‌ ۷۰۰ هزار واحد دامی در اختیار دارند و ۹۰ درصد درآمد آنان وابسته به دام است و مابقی از از محل تولید صنایع دستی، جمع آوری گیاهان دارویی و زراعت و باغداری تامین می شود.

عشایر این استان با تولید ۲۵ درصد گوشت استان، هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می کنند.  

بر اساس این گزارش، در فصل بهار عشایر خراسان شمالی دام های خود را از مناطق قشلاقی استان گلستان به سمت مناطق ییلاقی دامنه کوه های شاه جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد کوچ می دهند.

مسیرهای کوچ عشایر این استان شامل سه ایلراه اصلی شمالی، جنوبی و میانی است.  

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر، که شامل سه درصد جمعیت استان می شود، در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‌ ۳۸ طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.

زبان اصلی عشایر خراسان شمالی کردی کرمانجی است.

طوایف مستقر در خراسان شمالی شامل باچوانلو، قهرمانلو، ملوانلو، میلانلو، توپکانلو، ایرانلو، جیرستان، سیفکانلو، بریمانلو، پهلوانلو، جیرستان آنی‌صر، سارخانی، قلیانلو، کاوانلو، کیکانلو، بیچرانلو، نامانلو، امیرانلو، هشت‌مرخی، ایزانلو، روطانلو، تبریانی، جافکانلو هستند.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!