سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-23
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 4252 |
تاریخ انتشار : ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۹ |
289 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی  شامگاه یکشنبه به مناسبت روز کارگر در دیدار جمعی از کشاورزان و کارگران  و  با اشاره به شعار سال  افزود: کشاورزی دانش بنیان از نیازهای اساسی جامعه و راهی مطمئن برای تولید با کیفیت محصول و بهره وری مناسب از آب بیشتر است که کشاورزان […]

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی  شامگاه یکشنبه به مناسبت روز کارگر در دیدار جمعی از کشاورزان و کارگران  و  با اشاره به شعار سال  افزود: کشاورزی دانش بنیان از نیازهای اساسی جامعه و راهی مطمئن برای تولید با کیفیت محصول و بهره وری مناسب از آب بیشتر است که کشاورزان باید بیشتر تلاش کنند.

وی بابیان این کشاورزان این شهرستان ۲۶ سال است با پدید خشکسالی دسته وپنجه نرم می کنند اظهارکرد: مسئولان بخش کشاورزی باید با حمایت از کشاورزان آنها را برای توسعه آبیاری نوین تشویق وترغیب و حمایت کنند.

امام جمعه مرکز شهرستان ابرکوه با اشاره به اینکه کشاورزان همسو با شرایط اقلیمی فعالیت‌های خود را برنامه ریزی کنند، گفت: به لحاظ بیابانی بودن و کم آبی منطقه از روش های نوین آبیاری در تولید محصول استفاده شود.

کشاورزان  محصولات کم آبخواه نظیر پسته ، زعفران ، گیاهان گلخانه ای و  دارویی در دستور کار داشته باشند

وی تصریح  کرد: اجرای طرح آبیاری نوین مستلزم ارتقای تولید و ارایه راهکارهای کارشناسی  برای افزایش تولید و بهره وری مناسب تولیدکنندگان و کشاورزان از منابع آبی موجود منطقه است.

حسینی با اشاره به برداشت حجمی آب ، خاطرنشان کرد: کشاورزان برای توسعه و کاشت محصول های کم آبخواه نظیر پسته ، زعفران ، گیاهان گلخانه ای و  دارویی که ارزش افزوده خوبی دارد و در بهره وری راندمان آبیاری هم تاثیرگذار است، برنامه ریزی و تلاش کنند.

وی افزود: شهرستان ابرکوه از قطب‌های کشاورزی استان کویری یزد است که در سال‌های اخیر با کمبود شدید آب مواجه شده و این مسئله کشاورزی شهرستان را با مخاطراتی مواجه کرده است.

امام جمعه تصریح کرد: این گلایه وجود دارد که در استان فارس نسبت به میزان استحصال و برداشت آب از منابع بالادست ابرکوه حساسیت کافی وجود ندارد و انتظار از مسئولان این است که با توجه به ملاحظات آمایشی از منابع موجود بهره‌برداری کنند.

اجرای  پنج هزار و ۵۵۰ هکتار طرح های آبیاری نوین در ابرکوه

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: کشاورزان این شهرستان با استفاده از روش‌های ترویجی ، فنون علمی و اجرای طرح های نوین آبیاری در سال زراعی ۱۴۰۰، ۲۱۰ هزار تن محصول  تولید کردند که درمجموع ۱۰درصد افزایش یافته است .

تاکید امام جمعه ابرکوه بر تحقق کشاورزی دانش بنیان

علی محمد هوشمند اظهار کرد: این مقدار محصول از ۱۵ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی زیرکشت گیاهان زراعی ، باغی و نیز مجتمع های دامداری ها و دامپروری ها  تولید شد.

این مسئول ادامه داد: ۱۴۰هزارتن تن محصول زراعی برداشت که این رقم نسبت به سال ۱۳۹۹ ، به میزان ۱۰درصد رشد داشته است .

این مسئول بخش کشاورزی ابرکوه خاطر نشان کرد: همچنین در تولید محصولات باغی نیز مقدار۶هزارتن محصول تولید که این میزان هم نسبت به سال ۱۳۹۹ ، ۱۰ درصد رشد یافته است.

وی اضافه کرد: تغییر الگوی کشت محصولات ، رعایت کردن کشاورزان به توصیه مروجین و کارشناسان بخش کشاورزی ، استفاده بهیه از روش های آبیاری نوین ، رعایت کردن اصول صحیح کاشت داشت و برداشت علت افزایش محصولات است.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه همچنین بابیان اینکه ابرکوه رتبه سوم تولید محصول دامی استان یزد را در اختیار دارد، سال گذشته ۴۰ تن محصو لات دامی تولید شده است و درسرجمع نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۰درصد رشد داشته است.

وی یادآور شد: ۸۰ درصد محصول علاوه بر عرضه به بازار برخی استان ها، به دلیل کیفیت بالا به خارج از کشور عمدتا به حوزه خلیج فارس صادر می شود.

مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه ادامه داد: : تاکنون پنج هزار و ۵۵۰ هکتار طرح های آبیاری نوین دراراضی زراعی و باغی این شهرستان اجرا شد .

شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!