جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 4785 |
تاریخ انتشار : ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۹:۱۸ |
248 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

مهران کهوائی نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چنانچه بخواهیم تولید دانش بنیان را تعریف کنیم بر این اساس است که تولیدی که بر مبنای حل مشکل و یا حل مساله ای  بر پایه دانش، فناوری و با استفاده از نوآوری  انجام گیرد را دانش بنیان و نتیجه حاصل […]

مهران کهوائی نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چنانچه بخواهیم تولید دانش بنیان را تعریف کنیم بر این اساس است که تولیدی که بر مبنای حل مشکل و یا حل مساله ای  بر پایه دانش، فناوری و با استفاده از نوآوری  انجام گیرد را دانش بنیان و نتیجه حاصل از حل مساله را تولید دانش بنیان می‌گوییم .

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج اضافه کرد: به بیانی دیگر در حل مساله و مشکل بر سر راه تولید مکانی برای حل مساله و مشکلات بر سر راه صنعت و تولید در جهان راه اندازی شده است که از آنها با عنوان مراکز رشد (انکوباتور )واحد های فناور نام برده می‌شود.

رئیس مراکز رشد منطقه ۹ کشور (استانهای بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد)تصریح کرد: مراکز رشد فضایی هستند که در آنجا  افراد صاحب ایده ،برای حل مساله از طرفی ایده پردازان به  عنوان افراد صاحب راه حل مساله ، پس از کار بر روی ایده مطرح شده توسط مربی (و یا همان منتورها که صاحبان با سابقه  کسب و کار و راه اندازی چندین کسب و کار موفق را می‌گوییم ) به کمک ایده پرداز آمده به او یاری می‌کنند تا ایده مطرح شده در جهت حل مسائل را در سه مرحله پیش رشد ، رشد و پسا رشد، با گذراندن سطوح فناوری( TRL)و برخوردار از نوآوری به محصول اولیه  برسند.

کهوائی نژاد ادامه داد: پس از گرفتن مجوز های لازم از مراجع ذیصلاح و متخصص صنعت و با  وارد کردن محصول بدست آمده به صنعت مورد نظر به تولید کمک نمایند تا ضمن رفع مشکل سطوح ورود به بازار(MRL) را طی و تجاری سازی می‌شوند .

وی عنوان کرد: در حقیقت مراکز رشد نقش اصلی را در تولید دانش بنیان به عهده دارند و در این راستا مراکزی در کشور برای پوشش حمایتی(مالی و معنوی ) و سرویس دادن به مراکز رشد راه اندازی شده که به این واحدها شتاب دهنده  و مکانی را که مرکز رشد و شتاب‌دهنده در کنار هم به تولیدات دانش بنیان کمک می‌کنند را یک پارک علم و فناوری نامگذاری کرده اند البته مراکز حمایتی دیگر در کشور  وظیفه حمایت از نخبگان علمی و ایده پردازان دارند که بنیاد نخبگان نام گرفته اند.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج و رئیس مراکز رشد منطقه ۹ این دانشگاه  ابراز داشت: اما همچنان این مراکز رشد هستند که هسته و واحدهای فناور در آنها در مرحله پسا رشد به شرکت های دانش بنیان تبدیل می شوند و باید از سوی پارک‌های  علم و فناوری مورد حمایت و زیر چتر حمایتی قرار گیرند.

وی ادامه داد: پارک باید نقش حمایتی خود را در جهت تقویت مراکز رشد مستقر در دانشگاه ها ایفا نماید و از دخالت در امور مراکز رشد پرهیز و بجای حمایت از شرکت های معرفی شده از سوی مراکز رشد و کمک به تسهیل در خلق ثروت و  تولیدات دانش بنیان ، به بنگاه داری و ریخت و پاشهای غیر ضرور روی نیاورد.

کهوائی نژاد بیان کرد: در حقیقت متمرکز بودن خدمات مورد نیاز شرکت های مستقر در مرکز رشد و همچنین حضور شتابدهنده و صندوق‌های حمایتی و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات در یک مکان مشخص و قابل دسترس و در کنار فضای کار آرام و اشتراکی نظیر آزمایشگاه های مجهز و کارگاه‌های کاربردی و مجهز به تجهیزات فناورانه می‌توانددر سرعت بخشی به روند کار بسیار موثر و کاربردی باشد.

 وی با طرح این سئوال که  چرا در دستورالعمل صادره از سوی وزارت کشور در کارگروه تولید دانش بنیان و اشتغال زایی  مراکز رشد دیده نشده ولی بنیاد نخبگان و پارک های علم وفناوری سکان را بدست گرفته اند؟ اظهار داشت : جای بسی تامل و سوال از مشاورین وزارتخانه های متولی است و همچنین مشاورین استاندار که در جلسات مختلف با عنوان تولید و دانش بنیان سراغی از مدیران مرکز رشد استان که متولیان اصلی تولید دانش بنیان هستند را نمی‌گیرند.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سخنان نوروز خود فرمودند که حرف امروز من این است که برای رشد اقتصاد کشور و اصلاح امور اقتصادی کشور، به طور قاطع باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت بکنیم.

رئیس مراکز رشد منطقه ۹ کشور استانهای بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد گفت: «اقتصاد دانش‌بنیان» یعنی اینکه دانش و فنّاوری پیشرفته نقش‌آفرینیِ فراوان و کاملی داشته باشد در همه‌ عرصه‌های تولید به معنای آنکه حتّی انتخاب آن کار تولیدی؛ چون لزومی ندارد که انسان همه‌ کارهای تولیدی را انجام بدهد.

کهوائی نژاد ابراز داشت: انتخاب آن کار تولیدی هم [باید] برخاسته‌ از نگاه دانشی و بینشی و علمی باشد؛ این معنای اقتصاد دانش‌بنیان است که در همه‌ عرصه‌های اقتصاد دخالت داشته باشد. اگر ما این سیاست را دنبال کردیم و دانش را پایه و زمینه‌ اقتصاد کشور قرار دادیم و بنگاه‌های اقتصاد دانش‌بنیان را افزایش دادیم منافع زیادی برای کشور و برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

وی اط کاهش هزینه ها به عنوان یکی از مزایای اقتصاد دانش بینیان نام برد و توضیح دادکه یعنی اقتصاد دانش‌بنیان موجب کاهش هزینه‌های تولید می شود؛ بهره‌وری را افزایش می دهد که امروز یکی از مشکلات ما کاهش بهره‌وری است؛ کیفیّت محصول را افزایش می دهد، بهبود می بخشد و محصولات را رقابت‌پذیر می کند؛ یعنی در بازارهای جهانی، ما می توانیم از این محصولات به عنوان محصولات رقابت‌پذیر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: همچنین در داخل کشور هم همین طور یعنی در داخل کشور هم، ولو ما در مورد واردات هم خیلی تعرفه نگذاریم و واردات سرازیر بشود، وقتی محصول داخلی کیفیّت بهتری داشت، قیمت ارزان‌تری داشت، مردم طبعاً به آن اقبال می کنند؛ یک چنین خصوصیّاتی در تولید دانش‌بنیان وجود دارد.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج و رئیس مراکز رشد منطقه ۹ کشور استانهای بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد افزود: همچنین معظم له  از شعار دادن و برگزاری جلسات بی فایده و غیر کاربردی ابراز نگرانی فرمودند. لذا لازم است کمی بهتر بیاندیشیم به رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب و واگذاری امر به اهل فن.

کهوائی نژاد بیان کرد: در حال حاضر  مساله اصلی استان نبود پل برای عبور و مرور چند خانوار نیست یا نداشتن برق و روشنایی  یک خانه ای که در زمین‌های منابع ملی ساخته شده و شاید رسیدن شبکه برق به این خانه ساخته شده در زمین های منابع ملی، نیست بلکه موضوع و محور اصلی استان و کشور مشکل اقتصادی و اشتغال پایدار در استان است و تنها مکان و مرجعی که می‌تواند به حل این مساله مهم و مورد اشاره ۱۰ ساله رهبر کمک کند پایه گذاری تولید دانش بنیان که همان مرکز رشد است می باشد.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!