پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 53019 |
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷ |
123 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر به نقل از هنرآنلاین؛ کارگردان فیلم «پیتوک» درباره شرایط اکران و پخش فیلم‌ها در سینماها گفت: «پیتوک» فیلمی مستقل و اولین تجربه من در سینمای بلند است که پس از سال‌ها فعالیت در این حرفه آن را ساختم اما شرایط امروز سینمای ایران، بر مبنای توزیع ناعادلانه پخش فیلم‌های سینمایی شکل […]

به گزارش ادراک خبر به نقل از هنرآنلاین؛ کارگردان فیلم «پیتوک» درباره شرایط اکران و پخش فیلم‌ها در سینماها گفت: «پیتوک» فیلمی مستقل و اولین تجربه من در سینمای بلند است که پس از سال‌ها فعالیت در این حرفه آن را ساختم اما شرایط امروز سینمای ایران، بر مبنای توزیع ناعادلانه پخش فیلم‌های سینمایی شکل گرفته است. در چنین شرایطی فیلم ما و بسیاری دیگر از فیلم‌ها قربانی می‌شوند.

صالحی افزود: از روز اول، «پیتوک» اکران خود را با ۲۰ سالن سینما آغاز کرد و همین حالا نیز تنها ۱۰۰ سالن سینما و کمی بیش از ۵۰۰ نوبت نمایش داشتیم. اگر به فیلم‌هایی که میلیاردی فروختند نگاه کنید چند برابر من پخش و سالن داشتند. بنابراین در این شرایط نمی‌توانیم بگوییم فیلمی بهتر فروخته است. چرا که اگر به ازای هر نوبت بیشتر فقط ۱۰ نفر به سینما بروند، فروش میلیاردی می‌شود.

این کارگردان سینما با تاکید بر کم بودن سالن‌های «پیتوک» بیان کرد: این توزیع ناعادلانه که اکنون در سینمای ایران با آن مواجهیم، در حال ضربه زدن به فیلم‌های مستقل است. اینکه ۱۱ فیلم همزمان از سینمای مستقل و اجتماعی اکران شود، اتفاق درستی نیست. حال که اکران شده، حداقل باید به آنها امتیاز داد که با شرایطی به این صورت مواجه نشوند. این دوگانگی واقعا در حال ضربه زدن به ماست.

صالحی ادامه داد: البته برخی فیلم‌ها هم هستند که فروش خوبی داشتند و سود خود را هم کردند. آنها آثاری هستند که در جشنواره بودند، پشتیبانی خوبی از آنها می‌شود و از تبلیغات خوب بهره می‌برند؛ به صورتی که حتی صداوسیما تبلیغات آنها را پخش می‌کند و شهرداری امکانات بیلبورد در اختیارشان قرار می‌دهد. چرا که جز فیلم‌های ارگانی به حساب می‌آیند. این جنگ نابرابر در حال ضربه زدن به سینمای مستقل ماست. «پیتوک» یک دهم فیلمی که الان میلیاردی فروش داشته، نوبت‌ نمایش نداشته است؛ در این شرایط چه توقعی می‌توان داشت؟

کارگردان فیلم «پیتوک» افزود: برای مثال فیلمی با هزینه پنج برابر فیلم من ساخته می‌شود و در پخش نیز همین روند را ادامه می‌دهد. این تنها سبب می‌شود ما زمین بخوریم و البته آنها هم به پول خود نمی‌رسند. شخصا نمی‌دانم این پول‌ها از کجا می‌آید ولی نتیجه این روند یک سینمای سرمایه‌داری است. در واقع از وقتی پخش‌کننده‌های ما خودشان هم به تولید وارد شدند، فیلم‌هایی مانند «پیتوک» و بسیاری دیگر از فیلم‌های شریف سینما در حال قربانی شدن هستند.

صالحی در ادامه صحبت‌هایش گفت: این درست که بخش مهمی از سینما صنعت است ولی در این ۴۰ سال سینمای مستقل تا این اندازه که اکنون شاهد آن هستیم، مهجور واقع نشده بود. متاسفانه اکنون سینمای مردمی و مستقل ما که در ژانر ساخته می‌شود و معضلات اجتماعی را نمایش می‌دهد، نادیده گرفته می‌شود و این روند خوبی نیست. مشخص است که در این شرایط ما سرمایه‌گذار از دست می‌دهیم.

این سینماگر همچنین درباره تبلیغات فیلم‌ها و اینکه چرا «پیتوک» از این امکان آنچنان که باید بهره نبرده گفت: ما در فیلم گروه خوبی در پشت و جلوی دوربین داشتیم که با لطف‌شان با قیمت‌های مناسب‌تر ما را همراهی کردند و به همین دلیل فیلم با بودجه محدود ساخته شد اما هزینه تبلیغ خیلی کمرشکن است. یعنی اگر فقط بخواهیم در فضای مجازی تبلیغات کنیم، خیلی هزینه بالایی دارد. ما در این شرایط اصلا توان رقابت با فیلم‌های دیگر را نداریم. بیلبورد ۳۰۰ میلیون تومانی برای پروژه مستقل ممکن نیست. چون فقط باید ۱۰ درصد کل بودجه را صرف بیلبورد کنیم.

صالحی در پایان گفت: از عوامل خوبم در تولید فیلم سینمایی «پیتوک»‌ تشکر می‌کنم که در شرایط سختی که به وجود آمد کنار من بودند و به من اعتماد کردند. بی‌نهایت از همه آنها ممنونم.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!