جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 53533 |
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵ |
128 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر به نقل از هنرآنلاین: نشست خبری چهارمین رویداد پیچ انیمیشن «رویازی» با حضور حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی سوره، امیررضا مافی مدیر مرکز انیمیشن و محمد ساسان مدیر مرکز تولیدات سینمایی سازمان سینمایی سوره امروز چهارم مردادماه در سالن کنفرانس سازمان سینمایی سوره برگزار شد‌. حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی سوره […]

به گزارش ادراک خبر به نقل از هنرآنلاین: نشست خبری چهارمین رویداد پیچ انیمیشن «رویازی» با حضور حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی سوره، امیررضا مافی مدیر مرکز انیمیشن و محمد ساسان مدیر مرکز تولیدات سینمایی سازمان سینمایی سوره امروز چهارم مردادماه در سالن کنفرانس سازمان سینمایی سوره برگزار شد‌.

حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی سوره ابتدای نشست با بیان اینکه مرکز انیمیشن حوزه‌ هنری بزرگترین مرکز متولی انیمیشن در کشور است، گفت: این مرکز سابقه ۲۰ سال در تولید انیمیشن دارد‌. مرکز انیمیشن حوزه‌ هنری در سال‌های گذشته با رویکرد جدیدی که اتخاذ شده، تلاش کرده است نه فقط در زمینه تولید بلکه حوزه‌های مختلف این صنعت حضور داشته باشد.

او در ادامه افزود: این الگو که در دوره جدید که قدمتش به اندازه رویداد «رویازی» است، ناشی از یک تحلیل و شناخت نسبت به صنعت انیمیشن بوده و طی این سال‌ها رویداد «رویازی» به عنوان کاریزمای جدی و اثربخش بر ساختار صنعت انیمیشن کشور در‌ سه دوره برگزار شده است. دوره چهارم «رویازی» مبتنی بر آسیب‌شناسی نقاط قوت و ضعف سه دوره پیشین، برگزار می‌شود. فراخوان این رویداد ابتدای سال ۱۴۰۱ منتشر و ثبت‌نام متقاضیان انجام شده است.

جعفریان در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: محور اصلی طراحی «رویازی» و فعالیت‌های مشابهی که ما در حوزه سرمایه‌گذاری و ارایه در صنعت انیمیشن داریم علاوه بر تقویت جریان تولید، هم جریان عادلانه سرمایه و تامین مالی را در صنعت انیمیشن ایجاد کنیم و هم تقویت گروه‌ها و استودیوهای مستقل را در سراسر کشور داشته باشیم. بخش خوبی از تولیدات مرکز انیمیشن حوزه هنری در سال‌های اخیر از خروجی‌های سه دوره اخیر «رویازی» بوده است که سازمان سینمایی سوره هم به عنوان برگزار کننده و هم به عنوان سرمایه‌گذار مشارکت جدی در آن داشته است. ما بنا داریم هر سال اکران سینمایی یک انیمیشن را در کشور داشته باشیم که مهرماه انیمیشن «لوپتو» را روی پرده سینماها خواهیم داشت.

در ادامه محمد ساسان مدیر مرکز تولیدات سینمایی سازمان سینمایی سوره تصریح حکرد: همه ما از انیمیشن‌های ایرانی خاطراتی در ذهن  داریم. حوزه هنری و سازمان سینمایی سوره به عنوان یکی از تولیدکنندگان مجموعه‌های پیشتاز مانند «شکرستان» سعی کرده است برای کودکان خاطره‌سازی کند. امروز به جرئت می‌توان گفت آثار انیمیشن ایران در جهان نیز حرفی برای گفتن دارد‌ و امیدوارم در آینده اخبار بهتری را برای حضور انیمیشن‌های ایرانی در فضای بین‌المللی بشنویم. ما در مرکز تولیدات سینمایی نگاهی جدی به آثار انیمیشن داریم که می‌تواند اتفاقات بزرگتری را رقم بزند.‌

او در پایان صحبت‌هایش گفت: رویداد «رویازی» سعی دارد با نگاه عادلانه به فضای فراتهران که در دوره جدید مدیریت حوزه هنری درباره آن بسیار حرف زده می‌شود، نگاه و فرصتی را فراهم کند تا افراد مستعد خارج از تهران سرمایه جذب و به این فکر کنند که آثارشان به اکران داخلی و بین‌المللی دربیاید.

امیررضا مافی مدیر مرکز انیمیشن سوره دیگر سخنران این برنامه ضمن اشاره به اینکه فراخوان چهارمین دوره رویداد «رویازی» نزدیک به دو ماه پیش منتشر شده است، اظهار کرد: قرار است این رویداد را با همان اهداف از پیش تعیین شده برگزار کنیم‌. آسیب‌شناسی‌هایی از سه دوره گذشته انجام دادیم و تلاش می‌کنیم به اهداف و شعاری که به آن قائل هستیم، پایبند باشیم و بتوانیم در توزیع عادلانه ثروت در میان تیم‌های تولیدکننده انیمیشن و اتصال سرمایه‌گذاران به بدنه انیمیشن بسترساز باشیم.

مافی همچنین اضافه کرد: در دوره سوم این رویداد توانستیم روی ۲ پروژه سریال و سینمایی سرمایه‌گذاری کنیم؛ پروژه «رویاشهر» از استان اصفهان به عنوان یک تولید سینمایی از تیمی که پیش از انیمیشن «بنیامین» را تولید کرده بود و سریال سی صد دقیقه‌ای «موزه انقراض» با نام جدید «چهل پله زیرزمین» از استان قزوین که هر ۲ پروژه در مسیر تولید هستند.

او ضمن بیان اینکه تا به امروز ۶۰ نفر در چهارمین دوره «رویازی» از شهرهای تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، یزد، خراسان شمالی، خوزستان، قزوین، زنجان، سمنان، کرمان، همدان قم و البرز ثبت‌نام کردند، خاطرنشان کرد: تهران، اصفهان و قم بیشترین ثبت‌نام را داشته‌اند. زمان ثبت‌نام به دلیل استقبال مخاطبان تا ۲۲ مردادماه تمدید شده است. پس از آن دوره منتوری را برگزار می‌کنیم که توسعه خط داستانی محور دوره منتوری و آموزش‌های کارگاهی است. پس از آموزش نیز ارایه یا پرتاب ایده را در این رویداد خواهیم داشت.

مدیر مرکز انیمیشن سوره با اشاره به راهبردهای کلان این مرکز در دوره جدید یادآور شد: مشارکت در تولید محتوا، مشارکت در ساختار و مشارکت در اقتصاد صنعت انیمیشن جزو راهبردهای کلان ماست که امیدوارم آن را در رویدادهای «رویازی» ببینیم. این مشارکت به معنای تصدی‌گری و مداخله نیست بلکه همراهی در آن چیزی است که امروز در صنعت انیمیشن در حال جریان است.

او در ادامه گفت: به نظر می‌رسد درخت انیمیشن ایران توسعه متوازنی نداشته و شاخه‌های همه حوزه‌ها به یک شکل رشد نکردند. انیمیشن ایران به لحاظ فنی و هنری پیشرفته است اما باید بگویم مدیریت صنعت انیمیشن متفاوت از مدیریت صنعت سینماست. مدیریت صنعت انیمیشن، مدیریت چرخه‌ای‌ست که از تعامل میان هنر و صنعت اتفاق می‌افتد و این مساله هنوز در میان مدیران فرهنگی ایران جا نیفتاده و باعث شده است که نحوه برخورد ما با انیمیشن شبیه برخوردمان با سینمای رئال باشد.

امیررضا مافی با بیان اینکه ما تلاش می‌کنیم بخش صنعتی و مدیریت پروژه‌ها را تقویت کنیم، افزود: بخش تاثیرگذاری از چرخه انیمیشن به مباحث فنی و هنری مربوط می‌شود اما آن چیزی که آن‌ها را بهم پیوند می‌دهد و باعث می‌شود پروژه به سرانجام برسد و شکست نخورد، اصلاح و مشارکت در ساختار است. ما در این مسیر به عنوان نهاد حاکمیتی وظیفه داریم این مساله را آموزش دهیم. همچنین باید از تیم‌های جدیدی که در استان‌های مختلف حضور دارند و صاحب استعداد هستند اما نیاز دارند چرخه کاملی برای آن‌ها تعریف شود، حمایت و آن‌ها را کشف کنیم.

او همچنین افزود: مدیریت سینمای ایران باید در تهران متمرکز باشد اما دوربین آن به اقلیم‌های مختلف برود. انیمیشن باید تکثیر شود چراکه صنعتی درآمدزاست و ما در جای جای ایران با فراهم کردن زیرساخت‌های فنی و آموزش‌های ابتدایی، گروه‌های تولیدی را آماده کنیم. به دلیل اختلاف قیمت ارز و ریال کار کردن برای کشورهای خارجی سودآور شده است. بسیاری از هنرمندان ما امروزه خدماتی را به کشورهای دور و نزدیک ارایه می‌دهند. این به خودی خود برای افراد اشکالی ندارد اما وقتی تبدیل به موج می‌شود یعنی ما در ساختار دچار مشکل هستیم که بخشی به اقتصاد و بخشی به متولیان صنعت انیمیشن بازمی‌گردد. یکی از اهداف «رویازی» این است که با مشارکت در ساختار به انتظام بخشی استودیوهای جوان بپردازد.

مافی درباره مشارکت در محتوا بیان کرد: ما در رقابت با محتوای وارداتی هستیم که امروز فرزندان ما دچار آن هستند. بیشترین مصرف ترافیک در وی‌اودی‌ها و سامانه‌های برخط مربوط به انیمیشن است، در حالی که ما بزرگترها خیلی آگاه نیستیم و مدیران فرهنگی به این موضوع توجه نمی‌کنند. این مساله یعنی ما نیازمند تولید انیمیشن هستیم. مرکز انیمیشن به جای سرمایه‌گذاری ۱۰۰ درصدی روی یک اثر سینمایی، این سرمایه را میان چند پروژه تقسیم می‌کند تا در محتوای آن مشارکت داشته باشد چراکه به دنبال ایجاد یک نظام محتوایی در صنعت انیمیشن هستیم.

او درباره مشارکت در اقتصاد صنعت انیمیشن نیز عنوان کرد: اقتصاد صنعت انیمیشن در ایران اقتصاد نحیفی‌ست در حالی که امکان سودآوری و سرمایه‌گذاری بسیار بالایی دارد. ما بضاعت این را داریم که آثاری تولید کنیم تا امکان فروش بین‌المللی داشته باشد. بخشی از این اتفاق به سرمایه‌گذاری و توزیع عادلانه سرمایه میان استودیوهایی‌ست که در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند.

مدیر مرکز انیمیشن سوره با اشاره به اینکه سه راهبرد کلان مرکز انیمیشن قرار است در رویداد «رویازی» تحقق پیدا کند، بیان کرد: ما درباره صنعت انیمیشن ادبیات جامعی را خلق نکردیم در حالیکه تاثیرگذاری آن از سینمای رئال بیشتر است چراکه بخشی از جهان بینی همه ما محصول انیمیشن‌هایی است که در دوران کودکی دیده‌ایم.

مافی در ادامه یادآور شد: برای آغاز خلق ادبیات ما نیازمند این هستیم که برای واژه پیچ و پیچینگ کلمات دیگری را جایگزین کنیم. در این زمینه با زبان‌شناسان و پژوهشگران جلساتی را برگزار کردیم و به این رسیدیم که به جای «پیچ» از واژه «پرتاب» استفاده کنیم یعنی به جای رویداد پیچ «رویازی»، بگوییم رویداد پرتاب انیمیشن. «رویازی» رویداد پرتاب ایده انیمیشن ایران از سمت ایده‌پرداز و طراح به سمت سرمایه‌گذار است تا یک همکاری گروهی شکل بدهند.

او با بیان اینکه سه دوره از «رویازی» برگزار شده است، گفت: دوره اول و دوم در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و دوره سوم در سال ۱۴۰۰ برگزار شد. سال ۹۹ این رویداد به دلیل کرونا برگزار نشد و فرصتی از دست رفته برای ما بود.‌ در دوره اول «رویازی» سینمایی «مسافری از دایتیا» توانست جذب سرمایه کند که سال ۱۴۰۲ اکران می‌شود. سال ۱۴۰۳ انیمیشن «رویاشهر» را که در دوره سوم موفق به جذب سرمایه شد و سال ۱۴۰۴ انیمیشن «یوز» را اکران می‌کنیم. همه این پروژه‌ها در مرحله تولید است یعنی بیش از ۷۵ درصد «مسافری از دایتیا» کار و ۶۰ تا ۶۵ دقیقه آن نهایی شده است، «رویاشهر» در مرحله انیمیت و «یوز» در مرحله ورود به انیمیت قرار دارد.

مدیر مرکز انیمیشن سوره با بیان اینکه در عرصه سینما باید انیمیشنی تولید کرد که مختص فضای بومی ایران به لحاظ اقلیم، جغرافیا، تاریخ و آنچه که هویت ایرانی ما را می‌سازد، باشد، عنوان کرد: انیمیشن ایرانی در ساحت سینما باید منحصر به فرد باشد. به عنوان مثال در «لوپتو» ما معماری ایرانی را بازنمایی می‌کنیم و در ادامه سعی داریم به هویت ایرانی نزدیک شویم.

مافی افزود: در حوزه سریال به عنوان انیمیشن مصرفی ما فکر می‌کنیم سبد مصرف آنچه که در ایران وجود دارد، بسیاری مبتنی بر تولیدات ترند شده در فضای غرب است. یکی از راهبردهای ما در حوزه سریال‌سازی این است که سریال‌های موفق جهان را مطالعه کنیم، روی نکاتی که باعث جذب مخاطب ایرانی می‌شود، پژوهش کنیم و مبتنی بر نقاط قوت، آثاری را در فضای بومی خودمان بسازیم.

او با بیان اینکه امروز در فضای انیمیشن ایران فاصله بین انیمیشن هنری و انیمیشن مصرفی بسیار زیاد است، گفت: ما در «رویازی» تلاش می‌کنیم این فاصله را کم کنیم بدین صورت که از دانشگاهیان و فارغ التحصیلان می‌خواهیم به گروه‌هایی که انیمیشن مصرفی می‌سازند، اضافه شوند و به دنبال این هستیم که در چهارمین رویداد «رویازی» این اتفاق بیفتد.

مدیر مرکز انیمیشن سوره تاکید کرد: انیمیشن ساختن یک ریاضت کامل است‌ یعنی در کامل‌ترین چرخه و در بهترین فرصت ساخت آن ۳۶ ماه زمان می‌برد. فریم به فریم تولید کردن کار پُرمشقتی است.

مافی با اشاره به اینکه چهارمین دوره «رویازی» در آبان ماه برگزار می‌شود، گفت: قصد داریم بین ۸ تا ۱۰ پروژه به پرتاب ایده در پیشگاه سرمایه‌گذاران برسد. این اتفاق مستلزم همکاری نهادها و سازمان‌های صاحب بودجه است. من با بیشتر سرمایه‌گذاران صحبت کردم اما به لحاظ فرهنگ سازمانی، این سرمایه‌گذاری برای آن‌ها جا نیفتاده است اما تلاش می‌کنیم در چهارمین دوره به آن‌ها توضیح دهیم.

او درباره تاسیس صندوق اعتباری نیز مطرح کرد: این صندوق به دنبال این است که نهادهای مختلف در آن سرمایه‌گذاری کنند و یک کمیته داوری شکل بگیرد تا توزیع عادلانه سرمایه اتفاق بیفتد. تفاهماتی انجام شد اما هنوز نهایی نشده است البته امسال این نوید را به همه کسانی که در «رویازی» شرکت می‌کنند، می‌دهم که مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره از آن چیزی که به عنوان اعتبار «رویازی» در بودجه امسال دیده است، روی یک انیمشن سریالی تا سقف ۳۰۰ دقیقه سرمایه‌گذاری صد درصدی خواهد کرد. همچنین تلاش داریم در یک پروژه ‌سینمایی نیز در قالب چهارمین دوره «رویازی» مشارکت کنیم.

مرکز انیمیشن سوره یادآور شد: ما چند اثر تولیدی داریم که از دل «رویازی» بیرون نیامده‌اند اما آن‌ها آثار تکلیفی بود که باید انجام می‌دادیم و عمدتا آثاری را تولید می‌کنیم که استودیوهای دیگر به سمت آن نمی‌روند. همچنین باید بگویم ما در مرکز انیمیشن اصلا استودیو تولید نخواهیم داشت‌ و تولیداتی تکلیفی را هم به استودیوهای دیگر واگذار می‌کنیم. ما همچنان سرمایه را در صنعت نگه می‌داریم.

مافی در پاسخ به این پرسش که با وجود انیمیشن‌های مطرح در سطح جهان چه نیازی به تولید انیمیشن است، بیان کرد: من موافق این مساله نیستم که در برابر دیزنی و پیکسار حرفی برای گفتن نداریم یعنی انیمیشن‌های ایرانی در بخش فنی فاصله‌ معنادار با تولیدات خارجی ندارند اما در بخش فیلمنامه ضعف‌هایی داریم که تلاش می‌کنیم در دوره چهارم روی این مساله تمرکز کنیم.

او اضافه کرد: ما معتقدیم به ازای مصرف ترافیک انیمیشن در وی‌اودی‌ها باید سازوکاری تعیین شود یعنی وی‌اودی ملزم به پرداخت مالیات به صندوقی شوند که آن مرکزی برای تجمیع سرمایه شود تا انیمیشن تولید کنیم. هرچه تولیدات بیشتر شود، کیفیت کار بیشتر خواهد شد.

مدیر مرکز انیمیشن سوره با اشاره به اینکه حتما باید از فکر مستقل و آن چیزی که واجد معنای آزاداندیشانه است، حمایت کرد، توضیح داد: ما درباره محتوای اثر دخالت نمی‌کنیم. همچنین با آدم‌هایی که کار خوب می‌سازند کار می‌کنیم. نه اینکه فکرشان شبیه ما باشد و تاکید می‌کنم دیکته فکری نخواهیم کرد کما اینکه از تفکرات خود غافل نخواهیم بود.

مافی با بیان اینکه بزرگترین بحران انیمیشن ایران خلق کاراکتر است، گفت: کاراکتر مهمترین فقدان انیمیشن ایران است و آثاری که در ایران تولید می‌کنیم از این نقیصه رنج می برند. از سوی دیگر دیزنی حاکمیت جدی بر فکر ما دارد و گمان می‌کنیم اگر شخصیتی خلق کنیم که شبیه شخصیت‌های مشهور نباشد، احتمالا برای مخاطب جذابیت نخواهد داشت. در همین راستا مشغول مطالعه و تحقیق برای چگونگی خلق کاراکتر هستیم.

او با اشاره به اینکه اقناع سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری مشکل است، تصریح کرد: در بخش خصوصی سودآوری برایشان مساله است و در نهادهای دولتی مساله بروکراتیک داریم. یکی از چالش‌های امروز من به عنوان مدیر مرکز انیمیشن این است که چگونه سرمایه‌گذاران را جذب کنیم. برخی از طرح‌ها مانند «گره‌گشا» که درباره فرش بود و پروژه‌ای درباره شهید سلیمانی در رویدادهای قبلی «رویازی» مورد حمایت سرمایه‌گذار قرار گرفته اما به دلایل مختلف اجرایی نشده اما اینکه از ۱۰ پروژه روی ۲ پروژه سرمایه‌گذاری شود قابل قبول است.

مرکز انیمیشن سوره در پایان خاطرنشان کرد: معاونت توزیع سازمان سینمایی سوره که وظیفه آن فروش رایت فیلم‌های سینمایی است، رایت‌های بسیاری را از انیمیشن‌های تولید حوزه به کشورهای مختلف فروخته است اما در حوزه سینما «لوپتو» اولین اثر سینمایی تولید حوزه در عرصه انیمیشن است که برنامه‌هایی را برای عرضه بین‌المللی آن خواهیم داشت.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!