چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-24
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 5366 |
تاریخ انتشار : ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵ |
96 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

براساس گزارش‌ها، به تازگی چند محقق در آزمایش‌های خود فهمیدند که زنبور‌های عسل بعد از انسان‌ها اولین موجودات زنده‌ای هستند که می‌توانند تفاوت بین اعداد فرد و زوج را تشخیص دهند. ممکن است این قانون را به خاطر بسپاریم که اعدادی که به ۱، ۳، ۵، ۷ یا ۹ ختم می‌شوند فرد هستند در حالی […]

براساس گزارش‌ها، به تازگی چند محقق در آزمایش‌های خود فهمیدند که زنبور‌های عسل بعد از انسان‌ها اولین موجودات زنده‌ای هستند که می‌توانند تفاوت بین اعداد فرد و زوج را تشخیص دهند. ممکن است این قانون را به خاطر بسپاریم که اعدادی که به ۱، ۳، ۵، ۷ یا ۹ ختم می‌شوند فرد هستند در حالی که اعدادی که به ۰، ۲، ۴، ۶ یا ۸ ختم می‌شوند زوج هستند. یا ممکن است یک عدد را بر ۲ تقسیم کنیم؛ که در آن هر عدد کامل به معنای زوج است، در غیر این صورت باید فرد باشد.
به گزارش سایت theconversation، انسان‌ها هنگام دسته بندی اعداد به عنوان فرد یا زوج، دقت، سرعت، زبان و تعصبات روابط فضایی را نشان می‌دهند. به عنوان مثال، ما تمایل داریم به اعداد زوج با اعمالی که توسط دست راست ما انجام می‌شود سریعتر پاسخ دهیم و همچنین به اعداد فرد با اعمالی که توسط دست چپ ما انجام می‌شود.
مطالعات نشان داده که زنبور‌های عسل می‌توانند یاد بگیرند که مقادیر را مرتب کنند، جمع و تفریق ساده انجام دهند، نماد‌ها را با کمیت‌ها مطابقت دهند و مفاهیم عدد را به هم مرتبط کنند.
به گفته محققان این تحقیق، برای آموزش به زنبورها، افراد را به دو گروه تقسیم کرده و کارت‌هایی از شماره ۱ تا ۱۰۱ را در دست آن‌ها قرار دادیم. سپس به یکی از گرو‌ها اعلام کردیم که کارت‌های زوج را با آب قند و اعداد فرد را با یک مایع تلخ مزه (کینین) مخلوط کنند؛ و به گروه دوم دستور دادیم این امر را برعکس انجام دهد.

سپس زنبور‌های عسل را برای تشخیص عدد‌های زوج یا فرد در سه آزمایش مختلف آموزش داده تا اعداد زوج و فرد را به دو گروه تقسیم کرده و پس از آن در جدول قرار دهند. در پایان این آزمایش دانشمندان متوجه شدند که بیش از ۸۰ درصد این حیوانات توانستند اعداد را به درستی تشخیص داده و در جای خود کارت‌ها را قرار دهند. قابل توجه است زنبور‌ها با سرعت‌های متفاوتی طبقه بندی اعداد را یاد گرفتند. زنبور‌هایی که آموزش داده بودند اعداد فرد را با آب قند مرتبط کنند سریعتر یاد گرفتند.
نتایج ما نشان داد که مغز مینیاتوری زنبور‌های عسل قادر به درک مفاهیم زوج و فرد است؛ بنابراین یک مغز بزرگ و پیچیده انسان متشکل از ۸۶ میلیارد نورون و یک مغز حشره مینیاتوری با حدود ۹۶۰ هزار نورون، هر دو می‌توانند اعداد را بر اساس برابری دسته بندی کنند.
ایجاد یک شبکه عصبی مصنوعی ساده
شبکه‌های عصبی مصنوعی یکی از اولین الگوریتم‌های یادگیری بود که برای یادگیری ماشین توسعه یافت. این شبکه‌ها با الهام از نورون‌های بیولوژیکی مقیاس‌پذیر هستند و می‌توانند وظایف پیچیده شناسایی و طبقه‌بندی را با استفاده از منطق گزاره‌ای انجام دهند.

ما یک شبکه عصبی مصنوعی ساده با تنها پنج نورون برای انجام تست برابری ساختیم. ما سیگنال‌های شبکه را بین ۰ تا ۴۰ پالس دادیم که آن‌ها را به عنوان فرد یا زوج طبقه بندی کرد. علیرغم سادگی، شبکه عصبی اعداد پالس را به درستی به عنوان فرد یا زوج با دقت ۱۰۰ درصد دسته بندی کرد.
بیشتر بخوانید

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید