چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-24
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 5641 |
تاریخ انتشار : ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴ |
287 بازدید
۰
5
ارسال به دوستان
پ

دکتر اکبر نیک‌پژوه، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری، در برنامه نبض درباره دوز چهارم واکسن کرونا گفتگو کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، دکتر اکبر نیک‌پژوه درباره دوز چهارم واکسن کرونا گفت: «اخیرا بخشنامه‌ای از معاونت بهداشتی وزارت بهداشت ابلاغ شده است مبنی بر […]

دکتر اکبر نیک‌پژوه، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری، در برنامه نبض درباره دوز چهارم واکسن کرونا گفتگو کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، دکتر اکبر نیک‌پژوه درباره دوز چهارم واکسن کرونا گفت: «اخیرا بخشنامه‌ای از معاونت بهداشتی وزارت بهداشت ابلاغ شده است مبنی بر اینکه اجازه تزریق دوز چهارم فعلا برای افراد بالای ۸۰ سال و پرسنل بهداشتی و درمانی، به این جهت که در معرض خطر بیشتری هستند داده شده است. البته باید این را در نظر بگیریم احتمالا طی روز‌ها و ماه‌های آینده زدن دوز چهارم را برای همه اعلام شود.دکتر نیک‌پژوه افزود : «حقیقت این است که ممکن است سیستم ایمنی ما در برابر کرونا ویروس ضعیف شده باشد و برای اینکه جلوی یک موج دیگر را بگیریم مجبور هستیم که فعلا سطح ایمنی بدن انسان‌ها را بالا نگه داریم.ما امیدوار هستیم که این بیماری که خوشبختانه به نظر می‌رسد در ایران شدتش بسیار پایین آمده و میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری به کمتر از ۳۰ نفر در روز رسیده است ، این روند کاهشی همچنان تداوم داشته باشد و امیداوریم به هیچ وجه دوباره شاهد رقم‌های سه رقمی نباشیم.دکتر نیک‌پژوه در پاسخ به این پرسش که آیا واکسن‌های دوز چهارم واکسن‌های خاصی هستند یا همان واکسن‌های دوز سوم هستند، گفت: «در بخشنامه این طور نوشته شده بود که طبق همان واکسن دوز سوم اقدام کنند، ولی به نظر می‌رسد که می‌شود از پزشک معالج یا پزشکی که در مرکز واکسیناسیون هست، هم راهنمایی بگیرید. مثلا اگر عزیزانی قصد مسافرت خارج از کشور را دارند منطقی است که برای دوز چهارم از واکسنی استفاده کنند که مورد تایید کشور‌های مقصد است. یا مثلا اگر سن ما بالا پنجاه سال است سعی کنیم از واکسن‌های نسل اول استفاده نکنیم، چون ممکن است پاسخ خوب ایمنی ایجاد نکند. ولی برای سایر گروه‌های سنی مورد خاصی وجود ندارد، مگر اینکه احیانا واکنشی بروز کرده باشد، که در آن صورت پزشک معالج می‌تواند نظر جامع‌تری بدهد. اما به طور کلی آن چیزی که در بخشنامه آمده است، مطابق دوز سوم است».دکتر نیک‌نژاد با اشاره به فاصله زمانی بین دوز سوم و چهارم واکسن کرونا، گفت : بهتر است فاصله بین دوز سوم و چهارم، بین چهار تا شش ماه باشد.
برنامه« نبض » شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۳:۳۰ به مدت ۱۵ دقیقه از رادیو جوان پخش می‌شود.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!