جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-19
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 5699 |
تاریخ انتشار : ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱ |
285 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، یک روزنامه ترکی در شماره امروز خود (دوشنبه، ۲ می)، از تمایل عربستان سعودی برای خرید ۶۰ فروند پهپاد پیشرفته از آنکارا در چارچوب همکاری دو کشور در زمینه صنایع دفاعی و توسعه افق‌های همکاری دو جانبه  در این بخش، خبر داد. به نوشته روزنامه «خبر […]

به گزارش ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، یک روزنامه ترکی در شماره امروز خود (دوشنبه، ۲ می)، از تمایل عربستان سعودی برای خرید ۶۰ فروند پهپاد پیشرفته از آنکارا در چارچوب همکاری دو کشور در زمینه صنایع دفاعی و توسعه افق‌های همکاری دو جانبه  در این بخش، خبر داد.

به نوشته روزنامه «خبر تورک»، به گفته منابع آگاه، در پی سفر اخیر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به عربستان سعودی، هر دو طرف احساس کردند که در منطقه به یکدیگر نیاز دارند و این امری بود که مستقیماً آن‌ها را وادار کرد تا اختلافات را کنار بگذارند و صفحه جدیدی را باز کنید، زیرا دو کشور مشکلات سیاسی، نظامی و اقتصادی دارند و همکاری بین آن‌ها، روابطشان را تقویت می‌کند.

به گفته این منابع، «تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی باعث افزایش خسارات دو کشور شد و برای کاهش این خسارات،همکاری، حل اختلافات و آرام کردن فضای میان دو طرف در خصوص پرونده‌های سوریه و لیبی و نیز حضور ترکیه در قطر و همچنین پرونده اخوان المسلمین ضروری است».

به ادعای این منابع، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا علیه ترکیه و عربستان سعودی کار می‌کند و برای مقابله با این امر، دو کشور مذکور برای همکاری و مشارکت مشترک تلاش می‌کنند، به ویژه که آمریکا با پرونده‌های حقوقی، جنگ یمن و تولید نفت به عربستان سعودی فشار می آورد. این فشارها با جنگ روسیه و اوکراین افزایش یافته است و تقریبا آمریکا دیگر از عربستان سعودی در یمن حمایت نمی‌کند و از سامانه‌های پدافندی خود به عنوان کارت باج خواهی علیه عربستان استفاده می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است: در چنین شرایطی، عربستان سعودی برای توسعه همکاری مشترک با ترکیه در زمینه صنایع دفاعی و بهره‌مندی از پهپادهای دارای فناوری پیشرفته آنکارا  احساس نیاز می‌کند. در همین راستا، عربستان سعودی خواهان خرید ۲۰ فروند پهپاد پیشرفته در کوتاه مدت و ۴۰ فروند در بلندمدت از ترکیه و توسعه همکاری در صنایع دفاعی بین دو کشور است.

رئیس‌جمهور ترکیه، شامگاه پنجشنبه پیش، در سفری دوروزه و در صدر هیئتی بلندپایه از مقامات این کشور وارد عربستان شد و با مقامات ارشد سعودی از جمله سلمان بن عبدالعزیز شاه و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

سفر رئیس‌جمهور ترکیه به عربستان سعودی در شرایطی انجام شد که رسانه‌ها با اشاره به مختومه شدن پرونده محاکمه غیابی عاملان قتل «جمال خاشقچی» در ترکیه، از تشدید تلاش‌های آنکارا به منظور بهبود روابط با ریاض خبر داده بودند.

م


لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!