پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 5705 |
تاریخ انتشار : ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱ |
315 بازدید
۰
6
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، نظامیان صهیونیست، صبح جمعه ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۱ و همزمان با ماه مبارک رمضان ضمن یورش به صحن‌های مسجدالاقصی، تعداد زیادی از نمازگزاران فلسطینی را مجروح و آن‌ها را دستگیر کردند و این روند طی روزهای بعد نیز ادامه یافت. جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ضمن محکوم […]

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، نظامیان صهیونیست، صبح جمعه ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۱ و همزمان با ماه مبارک رمضان ضمن یورش به صحن‌های مسجدالاقصی، تعداد زیادی از نمازگزاران فلسطینی را مجروح و آن‌ها را دستگیر کردند و این روند طی روزهای بعد نیز ادامه یافت. جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ضمن محکوم کردن این تجاوزات رایزنی‌هایی را نیز در این راستا صورت داد. از تماس‌های تلفنی که حسین امیرعبداللهیان با برخی همتایان و وزرای خارجه کشورهای مسلمان برقرار کرد و نامه‌هایی که در این زمینه به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و وزرای خارجه کشورهای مسلمان نوشت.

همزمان با تعرض صهیونیست‌ها به صحن‌های مسجدالاقصی و دستگیری و مجروح کردن نمازگزاران فلسطینی، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در همان روز یعنی جمعه ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۱ به این تعرض بی شرمانه صهیونیست‌ها به اماکن مقدس فلسطین و یورش به روزه‌داران و نمازگزاران در مسجدالاقصی واکنش نشان داد و آن را قویا محکوم کرد.

وی همچنین ضمن هشدار نسبت به تداوم اقدامات وحشیانه و تروریستی اشغالگران در قدس و فلسطین اشغالی و با اشاره به ضرب و جرح نمازگزاران فلسطینی به دست نظامیان اشغالگر عنوان کرد: جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین حاکی از ضعف روزافزون این رژیم اشغالگر است که برای سرپوش گذاشتن بر آن، توان پوشالی خود را در برابر عده‌ای نمازگزار بی‌دفاع را به نمایش می‌گذارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی را به حمایت از مردم فلسطین و جلوگیری از تداوم جنایات صهیونیست‌ها در فلسطین دعوت کرد و خواستار تحرک مردمی و ملت‌های مسلمان در حمایت از مسجدالاقصی شد. (اینجا بخوانید)

در همان روز هم حسین امیرعبداللهیان با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تلفنی تماس گرفت و ضمن ادای احترام به همه شهدای فلسطین و مقاومت، هتک حرمت مکان مقدس مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی را قویا محکوم کرد. وزیر امور خارجه با بیان اینکه آنچه در مسجد الاقصی به وقوع پیوست، نشان دهنده زنده و بالنده بودن مقاومت مردم قهرمان و شجاع فلسطین و درماندگی صهیونیست‌ها است، یادآور شد: بی تردید رژیم صهیونیستی ضعیف‌تر از آن شده است که بتواند در برابر خیزش مردم و مقاومت فلسطین که حماسه عملیات سیف القدس را آفریدند، تاب آورد.

وزیر خارجه بر استمرار رایزنی و تماس‌های دیپلماتیک خود با وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی برای محکومیت و توقف اقدامات غاصبانه رژیم اشغالگر قدس تاکید و اقدام رژیم صهیونیستی در تعرض به نمازگزاران و هتک حرمت مسجد الاقصی را از جمله آثار ناشایست عادی سازی روابط اندک کشورهای عربی – اسلامی با رژیم جعلی اسرائیل خواند. 

هنیه هم در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از آرمان مقدس آزادی فلسطین، قدس شریف و مسجدالاقصی، خواستار افزایش رایزنی‌های دیپلماتیک در سطح کشورهای اسلامی، سازمان همکاری اسلامی و شورای امنیت سازمان ملل متحد برای محکومیت و توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی شد. (جزییات بیشتر)

سعید خطیب‌زاده هم یک روز بعد یعنی شنبه ۲۷ فروردین ماه در توئیتی در این باره نوشت: قساوت‌های جدید رژیم اسرائیل در ماه مبارک رمضان مایه خشم عمیق است. وی با بیان اینکه «ما هتک حرمت مسجد الاقصی را قویا محکوم می‌کنیم»، یادآور شد: این یادآور آن است که عادی‌سازی روابط با رژیم آپارتاید اسرائیل تنها سرکوبگران صهیونیست را به تشدید خشونت‌ورزی‌ تشویق می‌کند. مسلمانان باید یکپارچه و متحد در حمایت از آرمان فلسطین بایستند.

* رژیم زیاده خواه و بحران آفرین صهیونیستی تنها و تنها با پاسخ محکم، دست از اقداماتش برمی‌دارد

خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران (+) روز دوشنبه ۲۹ فروردین ماه و در نشست هفتگی با خبرنگاران نیز در این باره گفت: متاسفانه بار دیگر شاهد هتک حرمت مسجدالاقصی بودیم. رژیم آپارتاید و نژادپرست جعلی صهیونیستی بار دیگر یورشی را به نمازگزاران و  روزه داران انجام و تعداد زیادی را مجروح کرد. طی چند هفته گذشته روزانه شهدایی را ملت فلسطین تقدیم این آرمان بلند کرد و این در حالی است که شاهد سکوت مجامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی هستیم. متاسفانه روند عادی سازی روابط سران برخی کشورهای عربی و اسلامی با این رژیم آن را بیشتر جری کرده که ددمنشی‌های خود را گسترش دهد. جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید این اقدامات، اقدام خود را در سطح سازمان همکاری اسلامی و وزرای خارجه کشورهای اسلامی و سازمان‌های بین‌المللی پیگیری کرده است و امیرعبداللهیان نامه‌ای را به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی فرستاده است و البته دبیرخانه هم متعاقبا در محکومیت این اقدام مطلبی را منتشر کرد.

وی به گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس نیز اشاره کرد و گفت: رایزنی‌های وزیر خارجه با مقامات دیگر در سفرهایی که به تهران داشتند از جمله سفر وزیر خارجه عراق و تماس‌های تلفنی ایشان ادامه دارد و ان‌شاءالله طی روزهای آتی این روند را ادامه می‌دهیم چون رژیم زیاده خواه و بحران آفرین صهیونیستی تنها و تنها با پاسخ محکم، دست از این اقداماتش برمی‌دارد.

* از رایزنی‌های تلفنی تا ارسال نامه‌های جداگانه

سه‌شنبه ۳۰ فروردین ماه امیرعبداللهیان با «محمد سالم ولد مرزوک» وزیر خارجه موریتانی در این خصوص تلفنی گفت‌وگو کرد و با تشکر از مواضع اصولی موریتانی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، اظهار داشت: متاسفانه شاهد تعرض صهیونیست‌ها در ماه مبارک رمضان به مسجدالاقصی بودیم و امیدوار هستیم که ملت فلسطین با حمایت کشورها و ملت‌های اسلامی به حقوق تاریخی خود دست یابد.

چهارشنبه ۳۱ فروردین ماه نیز وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه‌های جداگانه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و وزرای خارجه کشورهای مسلمان از رویکرد دوگانه و سکوت برخی دولت‌ها و مجامع بین‌المللی در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و این رویکرد دوگانه و سکوت را عامل تشجیع رژیم آپارتاید اسرائیل برای تشدید نقض حقوق بشر علیه مردم فلسطین خواند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این مکاتبات، نگرانی عمیق خود نسبت به وقایع اخیر در فلسطین شامل اقدامات جنایتکارانه رژیم اشغالگر قدس در اهانت به قبله اول مسلمین و تهاجم وحشیانه به مردم نمازگزار و روزه دار فلسطین که منجر به زخمی شدن و دستگیری صدها تن  شد را ابراز کرد.  امیرعبداللهیان در این نامه هرگونه تعرض و هتک حرمت نسبت به اماکن مقدس مورد احترام مسلمانان و جریحه دار کردن احساسات امت اسلامی و کشورهای مسلمان را مطرود و غیر قابل تحمل خواند. 

وزیر امور خارجه ایران همچنین بر ضرورت اقدام فوری و قاطع جامعه بین‌المللی و سازمان ملل متحد به ویژه شورای امنیت در انجام وظایف خود در حمایت از مقاومت مردم فلسطین تأکید و درخواست کرد تحولات دو هفته اخیر فلسطین اشغالی در دستورکار فوری سازمان ملل متحد قرار گیرد. (جزییات بیشتر)

اول اردیبهشت ماه نیز امیرعبداللهیان با «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه درباره اوضاع فلسطین تلفنی گفت‌وگو کرد. وی ضمن اعلام محکومیت شدید هتک حرمت مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی و با بیان این‌که ما هر روز شاهد جنایات صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی هستیم، ابراز امیدواری کرد که در آستانه روز جهانی قدس، پیام قوی و محکمی از سوی دولت‌ها و پارلمان‌های جهان اسلام و آحاد ملت‌های مسلمان در دفاع از فلسطین و قدس شریف و محکومیت تجاوزات صهیونیست‌ها ابراز شود. وزیر امور خارجه سوریه نیز جنایات صهیونیست‌ها و هتک حرمت مسجدالاقصی را شدیداً محکوم و از نقش و‌ موضع اصولی رهبری و دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مقاومت فلسطین قدردانی کرد.

* انتقاد از سکوت و انفعال شورای امنیت

پنجم اردیبهشت ماه نیز «مجید تخت روانچی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در نشست شورای امنیت در مورد بررسی تحولات فلسطین، اظهار داشت: تا زمانی که شورای امنیت همچنان به انفعال و سکوت خود در قبال این جنایات ادامه می‌دهد، دستیابی به حقوق فلسطینی‌ها محقق نخواهد شد. تداوم موضع کنونی شورای امنیت تنها رژیم اسرائیل را برای تداوم اشغالگری و جنایات خود علیه مردم مظلوم فلسطین تشویق و جسورتر کرده است.

وی گفت: جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین کاملاً مستند و غیرقابل انکار است. آنها طبق قوانین بین‌المللی جنایات جنگی تلقی می‌شود و عاملان چنین جنایاتی باید بدون تأخیر بیشتر به دست عدالت سپرده شوند. شورای امنیت باید تعهدات خود را در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی بر اساس منشور انجام دهد و اسرائیل را از طریق تمام ابزارهای قانونی که در اختیار دارد، پاسخگو کند. شورای امنیت همچنین باید مطمئن شود که جنایات جنگی نادیده گرفته نمی‌شود.

نماینده دائم ایران با اشاره به گزارش‌های سازمان ملل گفت: گزارش‌های سازمان ملل حاکی از آن است که رژیم اسرائیل در سه ماه اول سال ۲۰۲۲ به سیاست‌های ظالمانه و توسعه‌طلبانه و اقدامات جنایتکارانه غیرقانونی خود در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، کشتار مردم بی‌گناه از جمله زنان و کودکان، مصادره، تصرف و تخریب اموال مردم فلسطین و تخلیه خانه‌هایشان باتوسل به زور ادامه داده است. علاوه بر این، به عنوان مجازات دسته جمعی علیه مردم بیگناه غزه، محاصره غیرانسانی غزه همچنان ادامه دارد. این جنایت علیه بشریت، نقض تمامی قوانین و هنجارهای بین‌المللی و تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است. (بیشتر بخوانید)

هفتم اردیبهشت ماه نیز حسین امیرعبداللهیان و اسقف اعظم «پائول گالاگر» وزیر امور خارجه واتیکان درباره تحولات فلسطین تلفنی گفت‌وگو کردند. وزیر خارجه ایران ضمن تشریح تحولات فلسطین و تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به نمازگزاران فلسطین در مسجدالاقصی، خواستار پاسخ مناسب پیروان ادیان ابراهیمی به این اقدامات شد. اسقف اعظم پائول گالاگر هم با اشاره به برخی مشکلات منطقه‌ای و جهانی، در موضوع فلسطین، بر ضرورت حفظ حرمت قدس و حقوق مردم فلسطین تأکید کرد.

* استفاده از فرصت مالزی در شورای حقوق بشر برای محکوم کردن رژیم صهیونیستی

همان روز یعنی هفتم اردیبهشت ماه وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با «سیف‌الدین عبدالله» وزیر خارجه مالزی خواستار استفاده از فرصت عضویت مالزی در شورای حقوق بشر برای محکومیت رژیم صهیونیستی شد و گفت: با قاطعیت با روند عادی‌سازی روابط برخی کشورها با این رژیم مخالفیم. امیرعبداللهیان ضمن استقبال از برگزاری جلسه کمیته ویژه سازمان همکاری اسلامی در مورد فلسطین در سطح سفرا، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد با توجه به حساسیت مسئله این موضوع باید در سطح شورای وزیران بررسی شود.

وزیر خارجه مالزی هم گفت که مالزی هرگز اجازه نخواهد داد موضوع فلسطین در محاق رفته و یا دسیسه رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط موفق شود.

* رژیم صهیونیستی مهم‌ترین منبع تولید ناامنی و تهدید برای صلح و امنیت بین‌­المللی

هفتم اردیبهشت هم مقاله امیرعبداللهیان در روزنامه القدس العربی منتشر شد. وزیر امور خارجه در این مقاله‌ رژیم صهیونیستی را عامل اصلی ناامنی در منطقه خواند و نوشت: اشغالگران صهیونیست و حامیانش بدانند که اراده مقاومت هرگز متزلزل نمی‌شود و مقاومت اسلامی در اشکال گوناگون در حمایت از مردم فلسطین ادامه می‌یابد. 

در این مقاله همچنین آمده بود: رژیم صهیونیستی مهم‌ترین منبع تولید ناامنی و تهدید برای صلح و امنیت بین‌­المللی محسوب شده و عمده­‌ترین ناقض حقوق بشر در دنیا است. رژیم اشغالگر قدس تنها رژیمی در منطقه است که دارای ده­‌ها کلاهک اتمی است و از عضویت در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پادمان­‌های مربوطه سرباز زده است. بر خلاف این واقعیت، در طول این سال­‌ها حمایت­‌های سیاسی- نظامی مدعیان حقوق بشر غربی از رژیم صهیونیستی بدون هیچ گونه محدودیتی ادامه داشته است. به عنوان مثال شاهد هستیم که چگونه آمریکایی‌ها با استانداردهای دوگانه خود با قطعنامه­ ها علیه این رژیم در شورای امنیت، شورای حقوق بشر، یونسکو و مانند اینها مخالفت کرده و یا در مقابل تصویب آنها ایستاده اند. واشنگتن تاکنون بیش از ۴۰ مرتبه برای منافع رژیم صهیونیستی از حق وتو استفاده کرده و این خود گویای نگاه‌های جانبدارانه کشورهای غربی در حمایت از رژیم صهیونیستی و نادیده گرفتن حقوق فلسطینی‌ها است. (جزییات بیشتر)

علاوه بر این، «علی باقری» معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز چهارشنبه هفتم اردیبهشت در اولین همایش همه‌ پرسی فلسطین در محل دانشگاه امام صادق علیه السلام طی اظهاراتی فلسطین را محوشدنی ندانست و رژیم صهیونیستی را نماد انحصاری تروریسم دولتی خواند و گفت: این رژیم منشور مجسم نقض حقوق بشر جهانی است.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران (+) نیز در بیانیه‌ای ملت‌های جهان، به ویژه ملت ایران را به شرکت در برنامه‌های روز قدس فراخواند و اعلام کرد: برگزاری رفراندوم با مشارکت تمامی ساکنان اصلی فلسطین همچنان پیشنهاد عملی و دموکراتیک برای تعیین سرنوشت و آینده فلسطین است. 

امیرعبداللهیان همچنین روز هفتم اردیبهشت ماه در محل وزارت خارجه میزبان «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق بود و در این دیدار رژیم صهیونیستی را عامل تهدید امنیت در منطقه دانست و بزرگداشت روز قدس را گامی برای مواجهه با دسیسه‌های این رژیم عنوان کرد.

* استفاده از ظرفیت ریاست دوره‌ای جمهوری آذربایجان در جنبش عدم تعهد

هشتم اردیبهشت هم امیرعبداللهیان با «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان تلفنی گفت‌وگو کرد و به جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و به ویژه مسجدالاقصی اشاره و ابراز امیدواری کرد با توجه به ریاست دوره‌ای جمهوری آذربایجان در جنبش عدم تعهد، این کشور بتواند از ظرفیت‌های خود در جایگاه ریاست بر این جنبش استفاده کرده و در توقف خونریزی و نقض حقوق فلسطینی‌ها نقش موثری ایفا کند. جیحون بایراموف هم ضمن تأکید بر حمایت مشترک کشورهای اسلامی از حقوق خواهران و برادران فلسطینی اعلام کرد این کشور آمادگی دارد پیشنهادهای واصله در خصوص موضوع فلسطین و حمایت حقوق مردم این کشور را در جنش عدم تعهد دریافت، پیگیری و حمایت کند.

امیرعبداللهیان علاوه بر این‌که نامه‌ای در این خصوص به «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی درباره اوضاع فلسطین نوشته بود، روز پنجشنبه هشتم اردیبهشت ماه نیز با وی تلفنی گفت‌وگو و از مواضع دبیرکل در قبال موضوع فلسطین و تلاش‌های این سازمان در استقرار صلح و امنیت در عرصه منطقه و جهان اسلام تقدیر کرد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن حمایت از نشست سفرای سازمان همکاری اسلامی با تمرکز بر موضوع فلسطین، از برگزاری نشستی برای رایزنی در سطح وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی در خصوص آخرین تحولات در فلسطین و بررسی جنایات رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی استقبال کرد.

وزیر خارجه ایران همچنین با «شیخ احمد ناصر الصباح» همتای کویتی تلفنی گفت‌وگو و بر لزوم وحدت جهان اسلام در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی و دفاع از حرمت مسجدالاقصی تأکید و نسبت به خاتمه محاصره انسانی در یمن ابراز امیدواری کرد.

از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان پنجشنبه شب هشتم اردیبهشت ماه در مراسم روز جهانی قدس که به صورت برخط و به زبان انگلیسی برگزار شد، طی سخنانی جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی و مسجدالاقصی را به شدت محکوم کرد و خواستار اقدام فوری کشورها و سازمان‌های بین‌المللی به خصوص سازمان همکاری اسلامی برای مقابله با تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی شد. (اینجا بخوانید)

وزیر امور خارجه همچنین یک روز بعد یعنی همزمان با روز قدس در گفت‌وگو با «عبدالله بو‌حبیب» همتای لبنانی، ضمن محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی در کشتار و اهانت به نمازگزاران در مسجدالاقصی و با اشاره به رایزنی‌های خود با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، خواستار رسیدگی جدی این سازمان به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی شد. عبدالله بو‌حبیب هم قویا جنایات رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی را محکوم کرد و خواستار وحدت جهان اسلام در حمایت از فلسطین و صیانت از مسجدالاقصی شد. 

* نشست نمایندگان ویژه سازمان همکاری اسلامی در جده/ امیدواری به برگزاری نشست وزرای خارجه

امیرعبداللهیان همچنین در حاشیه مراسم راهپیمایی روز قدس در تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری نشست نمایندگان ویژه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در جده در هفته آینده به منظور بررسی اوضاع کنونی در فلسطین، نسبت به برای برگزاری نشست وزرای خارجه ابراز امیدواری کرد. وی گفت: خوشبختانه دیپلمات‌های ما حدود سه ماهی است که در جده در عربستان سعودی نزد سازمان همکاری اسلامی مستقرند و جمهوری اسلامی ایران نیز حضور فعالی خواهد داشت و امیدوارم بتوانیم در سطح وزرای خارجه این نشست را برگزار کنیم. در رایزنی با وزرای خارجه کشورهای اسلامی و غیراسلامی مدافع فلسطین نیز آنها را نسبت به این موضوع حساس کردیم و امیدوارم یک اقدام جدی، ولو پس از ماه مبارک رمضان در این رابطه انجام شود. (اینجا بخوانید)

دهم اردیبهشت نیز امیرعبداللهیان با «داتو اریوان یوسف» وزیر خارجه برونئی تلفنی گفت‌وگو و ضمن تبادل نظر در خصوص آخرین وضعیت اوضاع در فلسطین اشغالی و محکوم کردن جنایات صهیونیست‌ها، صدای واحد مسلمانان و ملت‌های مسلمان در روز قدس را مهمترین نشانه زنده بودن آرمان فلسطین و مقاومت برای آزادی قدس شریف عنوان کرد. اریوان یوسف هم ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین، از تشکیل جلسه ویژه سازمان همکاری اسلامی در مورد تحولات سرزمین‌های اشغالی حمایت کرد.

ص


لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!