شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 5813 |
تاریخ انتشار : ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۲ |
312 بازدید
۰
5
ارسال به دوستان
پ

محققان، سامانه‌ای را بومی‌سازی کرده‌اند که قابلیت پیدا کردن نشتی گاز متان را از فاصله دور دارد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سامانه نشت‌یاب لیزری که در صنایع مختلف کاربرد دارد، پرکاربردترین ردیاب گاز متان در صنایع پتروشیمی، شیمیایی و نفت است که […]

محققان، سامانه‌ای را بومی‌سازی کرده‌اند که قابلیت پیدا کردن نشتی گاز متان را از فاصله دور دارد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سامانه نشت‌یاب لیزری که در صنایع مختلف کاربرد دارد، پرکاربردترین ردیاب گاز متان در صنایع پتروشیمی، شیمیایی و نفت است که برای پایش محیطی گاز متان، قابلیت نصب بر روی پهبادها و پیمایش خودکار را داراست.این محصول ایران‌ساخت، بر اساس طیف‌سنجی جذبی لیزری کار می‌کند و دارای یک فرستنده و گیرنده پالس‌های نوری است. این سامانه با سرعت بالایی که در یافتن نشتی‌های احتمالی دارد، مدت زمان و هزینه‌های بسیار روش‌های معمول نشت‌یابی را کاهش می‌دهد.حساسیت این سامانه تا ppm ۵۰ بر متر افزایش یافته است و می‌تواند از فاصله ۵۰ متری، نشتی‌ها را با دقت بالایی تشخیص دهد. توسعه این سامانه می‌تواند برای شناسایی سایر گازها در میادین نفتی و گازی استفاده شود.
سامانه نشت‌یاب لیزری ایرانی با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به همت شرکت دانش ‎بنیان بهینه‌سازان فناوری سلامت بومی‌سازی شد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!