جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 5893 |
تاریخ انتشار : ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱ |
220 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در جریان معاملات روز دوشنبه در یک سرگردانی میان کاهش و افزایش گرفتار شده و در نهایت با رشد برخی نمادهای بزرگ و شاخص ساز توانست در انتهای بازار به رشد کمی دست پیدا کند. شاخص‌های عملکردی بورس در روزهای اخیر نه توان رشد […]

به گزارش ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در جریان معاملات روز دوشنبه در یک سرگردانی میان کاهش و افزایش گرفتار شده و در نهایت با رشد برخی نمادهای بزرگ و شاخص ساز توانست در انتهای بازار به رشد کمی دست پیدا کند.

شاخص‌های عملکردی بورس در روزهای اخیر نه توان رشد دارند و نه نیروهای بازار به آنها اجازه نزول می‌دهد. ورود بازار به کانال ۱.۵ میلیون واحدی در هفته گذشته بخش عمده ای از توان خریداران را کاهش داد و بازار سهام را به یک حالت تعادلی برگرداند.

در جریان معاملات روزهای گذشته ارزش کل معاملات و معاملات خرد با رشد مواجه بوده و همین مساله سبب شده تا بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه به آینده بازار در میان مدت امیدوار باشند.

بسته شدن سهم ها به علت افشای اطلاعات در زمینه افزایش قیمت هایی که مجوز آن را از دولت گرفته اند، نکته جالب توجه بورس در روزهای گذشته بوده است.

بازدهی دو برابری شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل نشان می دهد، هنوز اقبال سهامداران به سمت سهم های کوچک و متوسط بازار است و در شرایط فعلی سهام شاخص ساز خریداری ندارد.

در جریان معاملات دوشنبه، قیمت سهام اغلب نمادهای گروه خودرو و ساخت قطعات افزایش یافت و سبزترین گروه بازار بود. در سوی دیگر بازار، گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری قرمزترین گروه‌ بازار سهام بود.

* رشد ۲ برابری شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز، رشد ۶ هزار و ۲۳۷ واحدی داشت و به سطح یک میلیون و ۵۲۹ هزار و ۷۰۸ واحدی رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۰.۴۱ درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با رشد سه هزار و ۳۶۷ واحدی توانست به عدد ۴۲۲ هزار و ۴۲۷ واحدی برسد و بازدهی مثبت ۰.۸ درصدی درصد را ثبت کند. شاخص فرابورس با کاهش ۱۹ واحدی به سطح ۲۰ هزار و ۹۰۷ واحدی بازگشت.

* افت ارزش کل معاملات و معاملات خرد

در جریان معاملات امروز ارزش کل معاملات با افت ۹۶ درصدی نسبت به معاملات روز گذشته به ۶ هزار و  ۸۱۹ میلیارد تومان رسید؛ ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۵۵۴ میلیارد تومان بود که ۸ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌ دهد.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۱۴ درصدی نسبت به دیروز به رقم پنج هزار  ۴۱ میلیارد تومان رسید. سهم معاملات خرد از کل معاملات حدود ۷۳ درصد بوده است.

* ورود پول حقیقی به بازار سهام

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و ۳۲ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. گروه های فلزات اساسی و بانک ها و موسسات اعتباری بیشترین میزان خروج پول را داشتند و گروه های فراورده‌های نفتی و کک و بیمه و صندوق های بازنشستگی بیشترین سهم را از ورود پول حقیقی به خود اختصاص دادند.

در معاملات روز دوشنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام شرکت های پارسیان (شرکت بیمه پارسیان)، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی) اختصاص داشت و سهم های فملی (ملی صنایع مس ایران)، البرز (بیمه البرز) و وتجارت (بانک تجارت) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

* رشد ۵۰ درصدی صف های خرید بازار سرمایه

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، ۲۸۵ نماد رشد قیمت داشتند و ۷۵نماد در صف خرید قرار گرفتند. به عبارت دیگر، ۵۹ درصد بازار رشد قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۵۰ درصد رشد کرد و در رقم ۷۹۸ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای شبریز (شرکت پالایش نفت تبریز)، آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک) و شپاکسا (شرکت پاکسان) در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفتند.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، ۱۹۷ نماد کاهش قیمت داشتند و صف فروش تعداد ۲ نماد نیز باقی ماند. به عبارت دیگر، ۴۰ درصد بازار افت قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۵۸ درصد کاهش یافت و ۷.۵ میلیارد تومان شد.

در پایان معاملات امروز ۲ نماد صف فروش داشتند. نماد انرژی۱ (نهادهای مالی بورس انرژی) بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، صف فروش نماد لپارس (شرکت پارس الکتریک) باقی ماند.


لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!