جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 5915 |
تاریخ انتشار : ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۹ |
228 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

احتمالاً در طول سال‌ها افسانه‌های زیادی درباره گرمایش جهانی، تغییرات آب و هوایی و اقلیمی شنیده‌اید، از جمله ادعا‌هایی از فریبنده بودن این معضل تا امتناع از باور اینکه فعالیت‌های انسانی به این مشکل دامن می‌زند و گاز‌های گلخانه‌ای باید کاهش یابد. این باور‌های رایج، هر چند که ممکن است معیوب باشند، علیرغم دهه‌ها کار […]

احتمالاً در طول سال‌ها افسانه‌های زیادی درباره گرمایش جهانی، تغییرات آب و هوایی و اقلیمی شنیده‌اید، از جمله ادعا‌هایی از فریبنده بودن این معضل تا امتناع از باور اینکه فعالیت‌های انسانی به این مشکل دامن می‌زند و گاز‌های گلخانه‌ای باید کاهش یابد. این باور‌های رایج، هر چند که ممکن است معیوب باشند، علیرغم دهه‌ها کار علمی، همچنان در بین عموم به گوش می‌رسد.
به گزارش slashgear، در ۴ آوریل ۲۰۲۲، یک گزارش IPCC سازمان ملل هشدار داد که زمان محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد فرا رسیده است. گزارشی که توسط صد‌ها دانشمند از سراسر جهان نوشته شده است، شواهد جدیدی در مورد اثرات انتشار کربن ارائه کرده است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: “این تخیل یا اغراق نیست. این چیزی است که علم به ما می‌گوید و از سیاست‌های انرژی فعلی ما نتیجه خواهد گرفت. ” گوترش افزود که دولت‌ها و شرکت‌ها با ادامه سرمایه‌گذاری در صنایع خفه‌کننده آب و هوا، به آتش این معضل می‌افزایند.
همانطور که در ژانویه ۲۰۱۹ توسط The Hill گزارش شد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از طوفان بسیار سردی که کشور را در نوردید به عنوان فرصتی برای تمسخر گرمایش جهانی در توییتر استفاده کرد در آن زمان بخش‌های بزرگی از کشور آمریکا از حجم عظیم برف و سرمای تقریباً رکورددار رنج می‌برد. بد نیست رئیس جمهور سابق ترامپ اعلام کرد. این توییت به نمادی تبدیل شد که چگونه گروه‌های لابی، صنایع سوخت فسیلی و سیاستمداران برجسته از مواضع خود برای انتشار اطلاعات نادرست هشدار دهنده جهانی به توده‌ها استفاده می‌کنند.

دیدگاه رایج گرمایش جهانی افکار عمومی را گمراه می‌کند
Phys.org برای رد این افسانه که هوای سرد به معنی گرم شدن زمین نیست، تفاوت بین آب و هوا و اقلیم را توضیح می‌دهد. اصطلاح آب و هوا برای توصیف تغییرات فصلی و رویداد‌های جوی با مدت کوتاه استفاده می‌شود برای مثال، خشکسالی در تابستان، طوفان برف در زمستان. از سوی دیگر، اقلیم اصطلاحی است که دانشمندان برای اشاره به تغییرات آب و هوا در دوره‌های زمانی طولانی استفاده می‌کنند. این سردرگمی به این دلیل به وجود می‌آید که عموم مردم این تمایز را بین آب و هوا و اقلیم قائل نمی‌شوند.
تغییراتاقلیم جهانی ناسا نشان می‌دهد که دمای تاریخی سیاره ما از سال ۱۸۸۰ به طور پیوسته در حال افزایش بوده است، با بالا و پایین، اما از دهه ۱۹۲۰ و انقلاب صنعتی بدون وقفه به اوج خود رسیده است. ناسا می‌گوید این یک واقعیت است که سطح زمین همچنان به گرم شدن ادامه می‌دهد. دمای جهانی در سال‌های اخیر به بالاترین حد تاریخی رسیده است. ۱۹ سال از ۱۰ سال داغ تاریخ از سال ۲۰۰۰ به بعد اتفاق افتاده است.

بالا و پایین شدن دمای کره زمین بر روند افزایشی کلی تأثیر نمی‌گذارد. ICPP هشدار می‌دهد که محدود نکردن افزایش دما به میزان ۱.۵ درجه سانتیگراد پیامد‌های فاجعه باری در ارتباط با بحران‌های زیست محیطی و بشردوستانه در سراسر جهان خواهد داشت.
تفاوت بین گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی چیست؟
باز هم دانشمندان از طیف وسیعی از اصطلاحات استفاده می‌کنند که معانی خاصی دارند و ممکن است با تعاریفی که عموم مردم استفاده می‌کنند متفاوت باشند. در این معنا، “گرمایش جهانی” به افزایش دمای سطح سیاره ما ناشی از انتشارات انسانی اشاره دارد. این اصطلاح در سال ۱۹۷۵ توسط ژئوشیمیدان والاس بروکر از رصدخانه زمین شناسی لامونت-دوهرتی دانشگاه کلمبیا در مطالعه‌ای که در “ساینس” منتشر شد، ابداع شد.

از سوی دیگر، اصطلاح “تغییرات اقلیمی” توسط جامعه علمی برای پرداختن به مسائل دیگری فراتر از افزایش دمای سطح استفاده می‌شود. انسان‌ها تأثیرات عمده‌ای بر محیط‌زیست داشته‌اند و به مشکلات مختلفی دامن می‌زنند که شامل آب و هوای شدید، افزایش نرخ بلایای طبیعی مانند آتش‌سوزی، افزایش سطح آب دریاها، خشکسالی شدید، از دست دادن حیات وحش و تنوع زیستی، از دست دادن مرجان‌ها، اسیدی شدن اقیانوس‌ها و آلودگی حوزه‌های آبخیز می‌شود. اصطلاح تغییرات اقلیمی همه این مصادیق را پوشش می‌دهد.
در سال ۲۰۱۴، ییل مطالعه‌ای انجام داد که نشان داد واژه‌های تغییر اقلیم و گرمایش جهانی برای مردم آمریکا معانی متفاوتی دارند. گاردین گزارش داد که این مطالعه نشان می‌دهد که ارتباطات اقلیمی با وجود فوریت و جدی بودن موضوع چقدر دشوار است.
بیشتر بخوانید
 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید