پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-25
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 6050 |
تاریخ انتشار : ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۴:۱۲ |
88 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار ایرنا، عید فطر یکی از بزرگ ترین عیدهای مسلمانان جهان است که در این روز مسلمانان با اتحاد و همدلی یکصدا ندای تکبیر سر می دهند که تکبیر روز عید فطر نیز برگرفته از آیه ای از قرآن کریم ” الله أکبر الله أکبر الله أکبر، لا إله إلا الله،  الله أکبر الله […]

به گزارش خبرنگار ایرنا، عید فطر یکی از بزرگ ترین عیدهای مسلمانان جهان است که در این روز مسلمانان با اتحاد و همدلی یکصدا ندای تکبیر سر می دهند که تکبیر روز عید فطر نیز برگرفته از آیه ای از قرآن کریم ” الله أکبر الله أکبر الله أکبر، لا إله إلا الله،  الله أکبر الله أکبر ولله الحمد،  الله أکبر کبیراً،  والحمد لله کثیراً است.
عید فطر پاداش بزرگی است که خداوند به بندگانش پس از یک ماه استغفار و توبه به درگاه خداوند، یک ماه پشیمانی از گناهان، یک ماه روزه داری و نخوردن و نیاشامیدن برای اتصال به ذات احدیت و یک ماه مهمان خوان کرم الهی بودن عطا می کند.
عید فطر در واقع روزی برای تعظیم شعائر الهی است و خداوند متعال می فرماید: «ومن یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب، «هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد، این کار نشانه تقوای دل هاست.»  و شعار تکبیر و تهلیل و تحمید و تقدیس از جمله اعمالی است که به روز عید جلوه خاصی می بخشد.
در روز عید فطر زکات (فطریه) از سوی مسلمانان متمکن پرداخت می شود که در واقع عدالت و منزلت اسلام را در دستگیری از نیازمندان نشان می دهد.
برپایی و اقامه نماز عید، پوشیدن جامه و رخت و لباس نو، تمیزی منزل و آماده شدن برای عید، پرداخت زکات فطریه، صله رحم، پخت غذا عید و پذیرایی از مردم و دعوت از اقوام، فامیل، دوستان و آشنایان برای تناول از غذای عید از مواردی  است.
رسم کُردها در روز عید فطر (جه ژنی ره مه زان)
عید فطر در بین کردها مانند دیگر مسلمانان با اقامه نماز به صورت جماعت به شکرانه یک ماه روزه داری و سر دادن تکبیر و پرداخت زکات فطره (فطریه) آغاز می شود.
 سرقولاندنی سرفطر یعنی پرداخت و قبولاندن فطریه و دادن آن به اقوام نزدیک نیازمند از رسوم زیبایی است که همچنان در بین کردهای استان کرمانشاه از دیرباز تاکنون انجام می شود.
مسلمانان کرد زبان، برای عید فطر از یک هفته قبل آماده می شوند و به دوخت لباس نو می پردازند و بهترین لباس های خود را بر تن می کنند و به صورت آراسته در این روز با آرزوی بخشش گناهان و قبولی طاعات و عبادات از همدیگر حلالیت طلبی (گردن ئازادی) می کنند به گونه ای که با تبریک عید فطر به همدیگر می گویند که حلالت می کنم تو هم حلالم کن و اینگونه از یکدیگر حلالیت طلبی می کنند.
پایکوبی و شادی و پوشیدن لباس های شاد و برپایی جشن از آداب و رسومی است که در بین مسلمانان کرد زبان از جمله کردهای استان کرمانشاه مرسوم است و این عید نیز همانند عید بزرگ قربان برای آنان گرامی و عزیز است.
روز عید فطر به هر منزلی که سر بزنی برایت سفره می گسترانند تا از غذای عید تناول کنی و غذاهایی که در این روز از سوی مردم پخته می شود شامل انواع خورش ها مانند آلو، قیصی(برگه ی زردآلو)  ، قیمه، فاصولیا و گوشت (لوبیا سفید و گوشت) خورش خلال و قورمه سبزی است.
بعد از اقامه نماز عید فطر نمازگزاران یکدیگر را به تناول غذا بر سفره های خود دعوت می کنند و صله ارحام و سر زدن به بزرگترها و حضور در منازل اقوام و فامیل نیز مرسوم است.
دادن عیدی به کودکان و همچنین خریدن عیدی و دادن هدیه و خلعت به نوعروس ها از دیگر رسومی است که از گذشته تاکنون بین مردم کرد زبان باقی مانده و همچنان ادامه دارد.
حضور در منازل اقوامی که تازه عزیزی را از دست داده اند نیز توسط فامیل و در آوردن جامه سیاه از تن عزاداران و برپایی آیین نو عید و سهیم کردن خانواده متوفی در شادی روز عید نیز یکی دیگر از آداب و رسوم کردها در این روز بزرگ است.
زیارت اهل قبور، دعا و آمرزش برای درگذشتگانی که دستشان از دنیا کوتاه شده و انجام خیرات و حسنات برای رسیدن ثواب آن به اهل قبور از دیگر آیین هایی بین کردهای مسلمان است که از گذشته های دور تاکنون همچنان حفظ شده است.
سرکشی از ایتام برپایی مراسم های عروسی، عقد و خواستگاری، پخت شیرین های محلی، خرید نقل و شکلات عید برای پذیرایی از مهمانان و حضور در طبیعت نیز میراتث گذشتگان کرد زبان تا به امروز است که همچنان ادامه دارد.
در شهرستان قصرشیرین غربی ترین نقطه کشورمان که ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد نیز همانند دیگر شهرستان های استان کرمانشاه این آئین به زیبایی انجام می شود و زیباترین جلوه آن برپایی نماز عید فطر به صورت جماعت و با اتحاد و برادری است.
به امید قبولی طاعات و عبادات یک ماه بندگی همه روزه داران.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!