سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-23
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 6104 |
تاریخ انتشار : ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۸:۰۹ |
103 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ایرنا، واژه “عید” به معنی رجوع و برگشتن است و در فرهنگ دینی، روزی است که انسان در آن، گناه و معصیتی مرتکب نشود؛ فطر به معنای آفرینش، ابداع و سرشت و صفتی است که هر موجود در آغاز خلقتش داراست و از این رو می‌توان عید فطر را به معنای بازگشت انسان […]

به گزارش ایرنا، واژه “عید” به معنی رجوع و برگشتن است و در فرهنگ دینی، روزی است که انسان در آن، گناه و معصیتی مرتکب نشود؛ فطر به معنای آفرینش، ابداع و سرشت و صفتی است که هر موجود در آغاز خلقتش داراست و از این رو می‌توان عید فطر را به معنای بازگشت انسان به فطرت الهی خویش دانست.
عید سعید فطر عید بزرگ روزه‌داران و مؤمنانی است که بعد از یک ماه بهره‌گیری از خوان گسترده الهی و برای جلب رضای خداوند از گناهان دوری کرده و در برابر هواهای نفس و شیطان پیروز شدند و اکنون در این روز بزرگ جشن می‌گیرند و از خداوند اجر و پاداش یک ماه صبر و بردباری و صیام را طلب می کنند.
خبرنگار ایرنا استان قزوین به مناسبت عید سعید فطر و اهمیت آن با گفت وگویی با چند نفر از اساتید حوزه و دانشگاه پیرامون فضلیت این عید سعید داشته است که در ادامه می‌خوانید.

عید سعید فطر مانور سیاسی، اجتماعی و عبادی است
رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: عید فطر در حقیقت یک مانور سیاسی، اجتماعی و عبادی است که پس از یک ماه بندگی و تمرین عبودیت صورت می‌گیرد.
حجت الاسلام غلامحسن شهسواری افزود: عید فطر پاداش مومنان و پیام آن تطهیر جسم و روح از هواپرستی و خودخواهی‌ها و تسلیم در برابر الهی است.
وی به جایگاه عید سعید فطر در احادیث و روایات اشاره کرد و یادآورشد: رسول خدا (ص) عید سعید فطر و قربان را مورد توجه ویژه قرار دادند و به عنوان روز جایزه نامگذاری کردند.
حجت الاسلام شهسواری ضمن تبریک عید سعید فطر و جشن پیروزی روزه‌داران بر طاغوت نفس و آرزوی قبولی طاعات و عبادات تمامی مومنان تصریح کرد: برای مومنان درگاه ربوبیت، گذراندن ماه مبارک رمضان با عبادت، با روزه‌داری، با توسل و ذکر و خشوع و ورود در روز عید فطر، یک عید به معنای حقیقی است.
ابن مسوول تاکید کرد: این عید از جنس جشن‌های مادی دنیوی نیست؛ فطر، عید رحمت و مغفرت خدا به بندگان مؤمن و مخلص است که یک ماه تمام با شستن دلهای خود در معنویت رمضان، آتشی بر گناهان گذشته خود افکندند و شب‌های قدرش را به عبادت و راز و نیاز با معبود خود پرداختند.
وی خاطرنشان کرد: عید فطر اولین روز ماه شوال است که با رؤیت هلال ماه شوال در پایان روز ماه رمضان، ثابت می‌شود و در این روز، روزه گرفتن حرام و پرداخت زکات فطره بر مسلمانان واجب است و در کشورهای اسلامی و در ایران عید فطر تعطیل است.
حجت الاسلام شهسواری ادامه داد: عید فطر یکی از ۲ اعیاد بزرگ اسلامی است که درباره آن احادیث و روایات بی‌شماری گفته شده است؛ این عید برای بندگانی است که در طول یک ماه بندگی از خوردن، آشامیدن، انجام اموری که رضایت خدا را در پی ندارد، کف نفس کرده و تقوای الهی پیش گرفتند.
وی اضافه کرد: در پایان یک ماه روزه‌داری، روزی می‌رسد که خداوند متعال در آن روز، روزه داری را حرام و برای آن کسانی که استفاده معنوی از ایام رمضان بردند، عید برپا می‌کند و بسیاری از اهل بیت ما، بزرگان و اهل معرفت، از عید فطر به عنوان عید اولیای خدا یاد می‌کنند.
رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین افزود: بنا به فرمایش امام رضا (ع): روز فطر از این رو عید قرار داده شد تا روز گردهمایی مسلمانان باشد و در این روزگرد هم‌آیند و برای خدا به صحرا (فضایی باز) درآیند و خداوند را بر منتی که بر آنها نهاده است ستایش و به بزرگی یاد کنند.
وی از عموم مردم خواست تا با بزرگداشت و تکریم این عید بزرگ و شرکت گسترده و پرشور و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی در نماز باشکوه عید سعید فطر حضور داشته باشند.

عید سعید فطر نماد اتحاد و مظهر وحدت مسلمانان است
یک استاد حوزه و دانشگاه در قزوین عید سعید فطر را نماد اتحاد و مظهر وحدت مسلمانان دانست و گفت: عید سعید فطر در پرتو یک ماه بندگی و اطاعت است که در این روز فضای روحی و فکری خالص به جان و روح انسان‌ها باز می‌گردد.
حجت الاسلام عباس نظری با اشاره و به فضایل نهفته در عید سعید فطر افزود: مسلمانان در این روز بعد از یک ماه ضیافت و مهمانی خداوند به صفای باطن دست یافته و در حقیقت، شخصیت واقعی خویش را خواهند یافت.
وی با بیان اینکه عید تنها یک بار در قرآن آمده است، اظهار داشت: عید در جریان سوره مائده آیه‌های ۱۱۲ تا ۱۱۵ به تقاضای حواریون و یاران حضرت عیسی (ع) برای نازل شدن سفره‌ای آراسته از غذا اختصاص یافته است.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه عید سعید فطر شکرگزاری و ستایش خداوند است، گفت: باید در این روز از خداوند آرزوها و دعاهای بزرگ کرد که اجابت آن درشان پروردگار باشد.
حجت الاسلام نظری تصریح کرد: همانگونه که در دعای قنوت نماز عید فطر می‌خوانیم خداوند دارای عظمت مطلق است از این رو باید از این دریای رحمت بیشترین‌ها را خواست تا اجابت کند.
وی با اشاره به اینکه عید سعید فطر پاداش بندگی در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان است، گفت: این ماه‌ها سیر و سلوک بندگی است و بندگان مؤمن تلاش می‌کنند تا با آماده سازی خود مقدراتشان را در شب‌های قدر رقم بزنند.
این کارشناس مذهبی تاکید کرد: انسان پس از ماه مبارک رمضان دارای طهارت باطن می‌شود و در جایگاه رفیعی قرار می‌گیرد که بسیار ارزش دارد؛ این توفیقی است که خدای عالم به انسان داده تا در ماه رمضان مهمان او باشد و با استفاده از فرصت این مهمانی به عالی‌ترین مراتب و جایگاه برسد.
حجت الاسلام نظری تاکید کرد: عید فطر در کنار عید قربان از مهم‌ترین اعیاد مسلمانان است و از جهت اهمیتی که دارد، آداب و اعمالی در کتب ادعیه برای شب و روز این عید بیان شده است.

وی با بیان اینکه در روز عید فطر بردادن صدقه تاکید فراوان شده است، افزود: همچنین قرار دادن زکات فطره در این عید بخاطر رشد و تربیت بندگان است بنابراین رفع نیاز نیازمندان در این روز در اولویت است. 
حجت الاسلام نظری با اشاره به وجوب زکات فطره، تاکید کرد: درباره این زکات یا باید پرداخت کننده باشی یا دریافت کننده، لذا حد وسطی وجود ندارد، باید این زکات را قبل از ظهر روز عید بپردازیم و در پرتوی آن درهای رحمت خدا به روی ما گشوده شود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از اعمال واجب در روز عید فطر پرداختن زکات فطره است. زکات فطره بر کسانی واجب است که در شب عید فطر اولاً مکلف باشند و ثانیاً فقیر نباشد و ثالثاً نان‌خور دیگران هم محسوب نشوند. کسانی که دارای این شرایط هستند زکات فطره را باید بپردازند.
این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: زکات فطره تنها مخصوص روزه‌داران نیست بلکه آن‌هایی هم که عذری داشته‌اند و یا عمداً روزه نگرفته‌اند باید زکات فطره را بپردازند.
وی با اشاره به مهمترین اعمال در روز عید فطر گفت: شاید یکی از مهمترین اعمال در روز عید فطر دعا کردن در حق تمام مسلمانان است و از مستحبات روز عید فطر، غسل کردن و بجا آوردن ۲ رکعت نماز همچنین گفتن تکبیرات، به گونه‌ای که وارد شده پس از نماز صبح و نماز عید مستحب است.

عید فطر، تجلی اوج یک ماه بندگی است
یک کارشناس مذهبی نیز در قزوین گفت: عید فطر، تجلی اوج یک ماه بندگی و عبودیت پروردگار متعال و یک ماه سازندگی و وارستگی و معراج انسانی است.
فاطمه موسوی از ماه رمضان به‌عنوان بهترین فرصت برای تغییر سبک زندگی یادکرد و افزود: در این ماه مبارک، فرصتی برای مومنان ایجاد شده است تا برنامه زندگی خود را با الگوهای زندگی اسلامی هماهنگ کنند و با استفاده از الگوهای صحیح زندگی اسلامی این ماه را نقطه عطفی در زندگی خود قرار دهند.
وی اظهار داشت: روز اول ماه شوال را به این علت عید فطر خوانده‏‌اند که در این روز، امر امساک از خوردن و آشامیدن برداشته شد و رخصت داده شد که مومنان در روز افطار کنند و روزه خود را بشکنند.
موسوی با اشاره به نماز عید فطر، تصریح کرد: در قنوت نماز عید فطر خداوند را اهل بزرگی، عظمت، شایسته بخشش و رحمت می‌خوانیم از این رو باید بخشیدن و دل کندن از مال و اموال را برای رفع نیاز نیازمندان در دستور کار زندگی قرار دهیم.
وی با اشاره به اینکه عید سعید فطر دریای بخشش و کرامت خداوند به بندگان است، اظهار داشت: فرهنگ دستگیری از نیازمندان و سخاوتمند بودن را گوشزد می‌کند، با پرداخت زکات فطریه به نیازمندان و مستمندان علاوه بر بهره بردن از این عید بزرگ باعث کم شدن فاصله طبقاتی نیز می‌شود.
این استاد حوزه در قزوین تاکید کرد: همچنین قرار دادن زکات فطره در این عید بخاطر رشد و تربیت بندگان است همانگونه که در آیه ۱۰۳ سوره توبه آمده است تا از این طریق افراد با زکات دادن پاک شوند.
وی با بیان اینکه عید سعید فطر شکرگزاری و ستایش خداوند است، تصریح کرد: باید در این روز از خداوند آرزوها و دعاهای بزرگ کرد که اجابت آن درشان پروردگار باشد.
موسوی در ادامه به نماز با شکوه عید سعید فطر اشاره کرد و گفت: شکوه و عظمت نماز عید سعید فطر در جامعه اسلامی باعث یک نوع تجلی عاشقانه است که وحدتِ کلمه اسلامی در اجتماعات این روز شکل می‌گیرد.
کلام آخر:
عید فطر عید روزه داران واقعی است عید کسانی است که پا روی شیطان نفس گذاشتند و از غیر خدا گذشتند و با تمام وجود به خدا پیوستند و به معنای واقعی خدا ترس شدند و تقوا و پرهیزکاری را پیشه ساختند.
امروز به شکرانه یک ماه بندگی دست‌های دعا را بالا ببریم و از حضرت دوست بخواهیم تا ماه رمضان بعد ما را در مرداب غفلت رها نکند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!