جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 6138 |
تاریخ انتشار : ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۸:۱۰ |
94 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ایرنا، هر ساله ضیافت فطر در بارگاه منور رضوی برپا می شود و هزاران زائر و مجاور از فیض حضور علی بن موسی الرضا(ع) در چنین روز بزرگی بهره گرفته و با شفاعت آن امام همام گره‌های بزرگ از زندگی پرپیچ و خم خود گشوده‌اند. امسال نیز با حلول ماه شوال، روزه داران […]

به گزارش ایرنا، هر ساله ضیافت فطر در بارگاه منور رضوی برپا می شود و هزاران زائر و مجاور از فیض حضور علی بن موسی الرضا(ع) در چنین روز بزرگی بهره گرفته و با شفاعت آن امام همام گره‌های بزرگ از زندگی پرپیچ و خم خود گشوده‌اند.
امسال نیز با حلول ماه شوال، روزه داران بر سفره عید رمضان نشستند تا بار دیگر درهای مغفرت ایزدی به روی آنان گشوده شود. 
 صیام زمان خودنگری و خودکاوشی است که لب فرو می بندی و زندگی چون مسکینان را تجربه می‌کنی، از فرصت شبهای قدر سود می جویی و با سیل اشک و طلب آمرزش از آستان بیکرانش، بندگی خود را به یگانه معبود بشریت به اثبات می رسانی.
با پایان آمدن صیام، فطر چون موسم شادی دل روزه داران فرا می رسد و گلهای خنده را بر لب آنان می شکوفاند، عید پاکی که بر روی سجاده خواهش به نماز می ایستی و زیر گنبد نیایش به ستایش معبود مشغول می شوی و چه لذتی بالاتر از اقامه نماز عید و سوگند دادن به یگانگی پروردگار.
فطر همان بازگشت به فطرت پس از ۳۰ روز ریاضت مسلمانان است که با لب فروبستن از آب و غذا و پرهیز از ارتکاب به گناهان با استغفار در شبهای پرفضیلت قدر برای خود شروعی دوباره را رقم می‌ زنند.
با فطر، درهای مغفرت به روی مومنان گشوده می شود و ضیافتی برای پایان مهمانی خداوند به راه می افتد تا روزه داران پاداش روزه های خالصانه و نیایشهای خود را دریافت کنند و اجابت دعا و عنایت خداوندی بر مسلمین را جشن بگیرند.
برگزاری آیین عید فطر در حرم رضوی
بر اساس اسناد موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی پیشینه مکتوب برگزاری آیین عید فطر در حرم مطهر رضوی به ۴۱۵ سال پیش باز می گردد، قدیمی ترین سند درباره برپایی آیین عید فطر در حرم مربوط به سال ۱۰۲۱ هجری قمری در دوره صفوی است.
اسناد مکتوب مربوط به عید فطر به چگونگی برگزاری این آیین در حرم مطهر رضوی می پردازد و در قدیمی ترین سند مربوط به عید فطر به اعطای خلعت به خطیب آستان قدس اشاره شده است.
آنچه از این اسناد برمی آید به نظر می رسد جشنهای عید فطر در دوره های مختلف به نحو یکسانی برگزار نمی شده و هر کدام به رسم و رسوم خاصی بوده، اما در اغلب این اسناد هزینه های مربوط به برگزاری جشن و تعطیلی برخی مستغلات ذکر شده است.
باشکوهترین جشنهای عید فطر در حرم مطهر رضوی مربوط به دوره قاجار بوده، در این اسناد اشاره‌ای به برپایی نماز فطر در حرم مطهر نشده است که علت آن می تواند برپایی نماز در مصلای مشهد باشد.
امسال نیز شور و حضور در عید فطر حرم مطهر رضوی مثال زدنی و باشکوه است، قرار است نماز عید فطر به امامت آیت الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد در حرم اقامه شود، این مراسم معنوی از ساعت ۶ صبح با تلاوت آیات قرآن و بیان احکام شرعی روز عید فطر آغاز می شود، سپس نماز این عید فرخنده اقامه خواهد شد.
به مناسبت فرا رسیدن عید فطر، همه صحن و سرای حرم مطهر رضوی به بهترین گلها و بهترین عطرها آراسته شده و صحن‌ها و فضاهای پیرامونی حرم به طور کامل مفروش شده است.
در همین راستا هم شب اول ماه شوال و هم صبح عید نقاره‌های حرم مطهر رضوی نواخته شدند و از نمازگزاران با بسته‌های متبرک رضوی پذیرایی شد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!