پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 6178 |
تاریخ انتشار : ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲ |
88 بازدید
۰
6
ارسال به دوستان
پ

‌به گزارش سرویس اقتصادی ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، در راستای سیاست شفاف‌سازی و جلوگیری از گلوگاه‌های فساد، دولت برای اولین‌بار از طریق سازمان خصوصی‌سازی اقدام به انتشار صورت‌های مالی برخی از شرکت‌های دولتی کرد. پالایشگاه آبادان و اراک دو پالایشگاه دولتی هستند که بررسی صورت مالی آنها نکات جالبی را درباره آنها […]

‌به گزارش سرویس اقتصادی ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، در راستای سیاست شفاف‌سازی و جلوگیری از گلوگاه‌های فساد، دولت برای اولین‌بار از طریق سازمان خصوصی‌سازی اقدام به انتشار صورت‌های مالی برخی از شرکت‌های دولتی کرد.

پالایشگاه آبادان و اراک دو پالایشگاه دولتی هستند که بررسی صورت مالی آنها نکات جالبی را درباره آنها روشن می‌کند.

بررسی صورت مالی شرکت پالایش نفت آبادان و اراک در سال ۹۹ نشان می‌دهد، این دو پالایشگاه در حوزه ایجاد ارزش افزوده عملکردی عکس یکدیگر دارند.

از هر ۱۰۰ بشکه خوراک ورودی نفت خام به پالایشگاه آبادان، ۳۷ بشکه نفت کوره تولید شده که ارزش آن از نفت خام پایین‌تر است. شرکت پالایشگاه نفت آبادان بالاترین میزان تولید نفت خام در بین پالایشگاه‌های کشور را دارد. در مقابل پالایشگاه اراک از هر ۱۰۰ بشکه خوراک ورودی نفت خام، ۲۴ بشکه نفت کوره تولید کرده است که یکی از پایین‌ترین میزان‌ها در کشور است (منبع Solutien).

میزان تولید نفت کوره بر کرک اسپرد این دو پالایشگاه نیز تاثیر داشته است. به بیان ساده کرک اسپرد (crack spread) به معنای تفاوت قیمت یک بشکه محصول با یک بشکه نفت خام است. این فاصله قیمتی در محصولات یکسان نبوده و شرکت‌ها می‌توانند با تغییرات ساختاری به تولید محصولی بپردازند که بازدهی بیشتری را ایجاد نماید.

بدین ترتیب افزایش سهم تولید نفت کوره که ارزش کمتری نسبت به نفت خام دارد، کرک اسپرد پالایشگاه را کاهش می‌دهد. تصویر ۱ میزان کرک اسپرد پالایشگاه‌های کشور را نشان می‌دهد.

تصویر ۱

همانطور که مشاهده می‌شود، پالایشگاه اراک بیشترین کرک اسپرد و پالایشگاه آبادان کمترین کرک اسپرد را دارد.


لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!