جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 6499 |
تاریخ انتشار : ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱ |
97 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به منظور صیانت از گونه‌های بومی نادر در کشور سال گذشته ۵ طرح توسعه کلکسیون در مشهد، کهگیلویه و بویراحمد، گناباد، الموت و لرستان و اجرای طرح جدید احداث کلکسیون گیاهان دارویی بومی و در حال انقراض استان کرمان به ثمر نشست. به گزارش ادراک خبر، حفاظت از گونه‌های مختلف گیاهی در کشور می‌تواند ارزش اقتصادی […]

به منظور صیانت از گونه‌های بومی نادر در کشور سال گذشته ۵ طرح توسعه کلکسیون در مشهد، کهگیلویه و بویراحمد، گناباد، الموت و لرستان و اجرای طرح جدید احداث کلکسیون گیاهان دارویی بومی و در حال انقراض استان کرمان به ثمر نشست.

به گزارش ادراک خبر، حفاظت از گونه‌های مختلف گیاهی در کشور می‌تواند ارزش اقتصادی بالایی به همراه داشته باشد و به اشتغالزایی هم کمک کند.

نگهداری ژرم پلاسم‌هایی با ارزش گیاهی با هدف جمع‌آوری گونه‌های مختلف و متنوع و حفظ و نگهداری آنها به عنوان منابع با ارزش ژنتیکی بالا مهم‌ترین کارکرد باغ‌های گیاه‌شناسی است که می‌تواند در استان‌ها و بوم‌های مختلف کشور از گونه‌های گیاهی آنها مراقبت و صیانت کند. گونه‌های ارزشمندی که نمادی از زیست‌گاه و زیست‌بوم هر منطقه به حساب می‌آیند. ایران از لحاظ تعداد گونه گیاهی، در میان کشورها در رتبه ۳۱ جهان قرار دارد. به همین دلیل حفاظت از این دارایی طبیعی و ارزشمند کشور یک ضرورت ملی است که ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این هدف را با توسعه و احیای باغ‌های گیاه‌شناسی در کشور دنبال می‌کند.

بر همین اساس، طی یک سال گذشته جلوگیری از فرسایش و انهدام ژنتیکی و تکمیل پنج طرح توسعه کلکسیون در مشهد، کهگیلویه و بویراحمد، گناباد، الموت و لرستان و اجرای طرح جدید احداث کلکسیون گیاهان دارویی بومی و در حال انقراض استان کرمان هم به ثمر نشسته است.

در حقیقت باغ‌های گیاه‌شناسی اجتماعات بزرگی از گیاهان زنده و منابع حیاتی ارزشمندی برای حفاظت از گیاهان، کشاورزی، جنگلداری و باغبانی هستند. باغ‌های گیاه‌شناسی معمولا تمرکزشان را بر روی کشت گونه‌های نادر و در معرض خطر می‌گذارند و به طور خاص در مورد برخی از انواع گیاهی کاملا تخصصی عمل می‌کنند.

انتهای پیام

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!