شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 6653 |
تاریخ انتشار : ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۹ |
104 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

برای آگاهی مردم در نقاط مختلف جهان در خصوص بیماری آسم، هر ساله در نخستین سه شنبه ماه مه، در سراسر جهان «روز جهانی آسم» گرامی داشته می‌شود. «آسم» بیماری است که طی آن به دلیل ورم مخاط، مجاری تنفسی فرد تنگ می‌شود، همچنانکه این بیماری سبب افزایش تولید مخاط در مجاری تنفسی می‌شود. این […]

برای آگاهی مردم در نقاط مختلف جهان در خصوص بیماری آسم، هر ساله در نخستین سه شنبه ماه مه، در سراسر جهان «روز جهانی آسم» گرامی داشته می‌شود.

«آسم» بیماری است که طی آن به دلیل ورم مخاط، مجاری تنفسی فرد تنگ می‌شود، همچنانکه این بیماری سبب افزایش تولید مخاط در مجاری تنفسی می‌شود.

این بیماری سبب علائمی مانند خس خس سینه، تنگی نفس و سرفه می‌شود که ممکن است در طول زمان، تناوب و شدت آن متفاوت باشد و چه بسا در شب هنگام شدیدتر نیز شود.

اگرچه نمی‌توان آسم را به شکلی دائمی درمان کرد، اما می‌توان تا حد زیادی این بیماری را به کنترل در آورد. در این گزارش می‌خواهیم نیم نگاهی به این بیماری، رابطه آن با همه گیری کرونا، شیوع آن در میان مردان و زنان و نیز اهمیت روزجهانی آسم بیندازیم.

تاریخچه روز جهانی آسم

کلید این روز برای نخستین بار از سوی «ابتکار جهانی آسم» زده شد. ابتکار جهانی آسم، یک سازمان راهنمای پزشکی است که در سال ۱۹۹۳ بنیان نهاده شد. این سازمان با متخصصان مختلف مراقبتی در حوزه سلامت به منظور کاهش شیوع آسم همکاری می‌کند. نخستین روز جهانی آسم، در حاشیه نشست جهانی آسم در اسپانیا برگزار شد که در آن از ۳۵ کشور حضور داشتند. از آن روز تا کنون، هر ساله در نخستین سه شنبه ماه مه، این مراسم برگزار می‌شود.

آسم و کرونا

بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹) کووید-۱۹) می‌تواند علائم کرونا را بدتر کند. بر اساس اعلام «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری» آمریکا (CDC) کرونا می‌تواند وضعیت سلامتی را در افرادی که مبتلا به بیماری آسم هستند، پیچیده‌تر کند. علاوه بر این، کرونا می‌تواند سبب ذات الریه گردد که وضعیت سلامتی را در بیمارات آسمی بدتر می‌کند.

آسم و کرونا

علائم کرونا

علائم کووید-۱۹ شامل تب، سرفه، گلودرد، سردرد، از دست رفتن حس بویایی و یا چشایی، تنگی نفس، درد در ماهیچه‌ها می‌شود. برای همین، افرادی که دچار آسم هستند، بایستی مراقبتی دوچندان را بکار گیرند و در عین مراقبت از خود، حواسشان به این علائم باشد.

آسم در زنان

قریب به ۱۳۶ میلیون زن در جهان وجود دارند که دچار آسم هستند. زنان مبتلا به آسم، در دوران بارداری، بلوغ و یا قاعدگی، در خطر بالاتری از حملات آسمی و حتی مرگ ناشی از بیماری‌های ریوی قراردارند.

بر اساس یک پژوهش که از سوی یک سازمان غیرانتفاعی در انگلیس به انجام رسیده، هورمون‌های زنانه می‌تواند سبب تشدید آسم شوند.

همچنین بر اساس یک گزارش، بیش از ۵ هزار و ۱۰۰ زن بر اساس حمله‌های آسمی در طول پنج سال گذشته در انگلیس جان خود را از دست داده اند که این رقم در مردان، تنها دو هزار و ۳۰۰ عدد بوده است.

آسم در زنان

موضوع مراسم امسال روز جهانی آسم

برای روز جهانی آسم در سال جاری میلادی (۲۰۲۲)، سازمان ابتکار جهانی آسم (GINA) موضوع پرکردن شکاف‌ها در زمینه مراقبت از آسم را انتخاب کرده است.

اهمیت روز جهانی آسم

روز جهانی آسم با هدف پر کردن شکاف‌ها در زمینه مراقبت از آسم به راه افتاده است. این روز به منظور افزایش آگاهی در خصوص مشکلات پزشکی که بیماران مبتلا به ٖآسم با آن دست به گریبان هستند، و نیز تشویق افراد برای دسترسی برابر به امکانات تشخیص و درمان این بیماری اختصاص یافته است.

طبق اعلام سازمان ابتکار جهانی آسم، تلاش می‌شود تا اطمینان حاصل گردد تا انجمن‌های فعال در حوزه تنفسی با همدیگر و با بیماران و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی به منظور اجرای راه حل‌های مراقبتی در زمینه آسم چه در سطح داخلی و چه در سطح خارجی همکاری کنند.

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!