پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 6823 |
تاریخ انتشار : ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۴:۱۸ |
95 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از رسیدن بارش شهابی “اتا دلوی” به اوج بارش در روز ۱۵ اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: این بارش در آسیا به دلیل قرار گرفتن در نور روز شرایط خوبی برای مشاهده ندارد. مهندس مسعود عتیقی در گفت‌وگو با ایسنا “اِتا دَلوی” را یکی از بارش‌های تعریف شده سالیانه […]

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از رسیدن بارش شهابی “اتا دلوی” به اوج بارش در روز ۱۵ اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: این بارش در آسیا به دلیل قرار گرفتن در نور روز شرایط خوبی برای مشاهده ندارد.

مهندس مسعود عتیقی در گفت‌وگو با ایسنا “اِتا دَلوی” را یکی از بارش‌های تعریف شده سالیانه دانست که در میانه اردیبهشت ماه به اوج بارش می‌رسد.

وی کانون این بارش را در نزدیکی ستاره “اِتا” در صورت فلکی “آبریز” (دلو) ذکر کرد و افزود: به همین دلیل، این بارش به بارش شهابی “اِتا دَلوی”‌مشهور شده است. بدیهی است کانون بارش حدود ساعت ۳ بامداد از افق شرق طلوع و تا ساعت  ۰۵:۳۰ بامداد پنج شنبه ۱۵ اردیبهشت جاری، صورت فلکی آب ریز به طور کامل طلوع خواهد کرد.

اوج بارش "اتا دلوی" همزمان با هفته جهانی ستاره‌شناسی/شانس کم آسیایی‌ها در مشاهده شهاب‌باران

عتیقی خاطر نشان کرد: دنباله‌دار معروف “هالی” که هر ۷۶ سال یک بار در آسمانِ زمین، ظاهر می‌شود، عامل دو بارش شهابی است که یکی از آنها بارش شهابی “اِتا دَلوی” در میانه بهار و دیگری بارش “جبّاری” در اوایل فصل پاییز است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ZHR و یا میزان بارش ساعتی سرسویی (سمت‌ الراسی) این بارش را نزدیک به ۴۰ شهاب عنوان کرد و ادامه داد: هر چند بامداد این روزها، ماه در آسمان حضور نداشته و مزاحمت نوری ندارد؛ ولی زمان اوج بارش اِتا دَلوی امسال ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح روز پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه جاری و همزمان با هفته جهانی ستاره شناسی خواهد بود؛ ضمن آنکه در بامداد روزهای چهارشنبه و جمعه ۱۴ و ۱۶ اردیبهشت نیز تعداد قابل توجهی از شهابهای این بارش در آسمان خودنمایی می کنند.

وی اضافه کرد: با وجود آنکه لحظه اوج، در موقعیت نور روز است، اما متوقع مشاهده شهاب‌های به مراتب کمتری از این بارش در بامداد پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ هستیم.

عتیقی خاطر نشان کرد: علاقه مندان شاید شنیده باشند که بارش اِتا دَلوی، بیشتر به ساکنان نیمکره جنوبی تعلق دارد؛ چرا که در این موقع سال، نیمکره جنوبی در فصل پاییز و زمان تاریکی هوا طولانی‌تر است و همچنین کانون این بارش، فرصت بیشتری دارد تا به ارتفاع بالاتری در آسمان برسد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران یادآور شد: به همین خاطر با وجود آنکه تمامی ساکنان کره زمین اعم از نیمکره شمالی و جنوبی، شاهد شهاب‌های بارش “اتا دلوی” هستند، اما شانس مشاهده شهاب‌های این بارش برای ساکنان نیمکره جنوبی با توجه به دلایل اشاره شده، به مراتب بیشتر است.

به گفته این محقق حوزه نجوم آماتوری در سال جاری، با توضیحاتی که داده شد، رصدگران در قاره‌های اروپا و امریکا و همچنین بخش‌هایی از قاره افریقا، شرایط مناسب‌تری برای مشاهده بارش “اِتا دَلوی” امسال دارند چون زمان اوج بارش با وضعیت شب در قاره‌های مورد اشاره همراه شده است.

عتیقی تاکید کرد: بدیهی است کشورمان ایران و قاره آسیا در زمان اوج بارش در موقعیت روز به سر می ‌برند و به همین دلیل رصدگران آسیایی شانس به مراتب کمتری برای مشاهده شهاب‌های بارش “اتا دلوی” ۱۵ اردیبهشت امسال دارند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در پایان ضمن تبریک فرا رسیدن روز و هفته جهانی ستاره شناسی در سال ۱۴۰۱، اضافه کرد: بنا به اعلام لیگ جهانی برگزار کننده این مناسبت، از روز دوشنبه ۱۲ تا یکشنبه  ۱۸ اردیبهشت (۲ تا ۸ می ۲۰۲۲) هفته جهانی ستاره شناسی و روز شنبه ۱۷ اردیبهشت (۷ می) روز جهانی اخترشناسی در سال جاری است و امیدورایم با زحمات قابل ستایش کادر درمان طی سالیان اخیر و همچنین واکسیناسیون سراسری، امسال به عنوان آغازین سال قرن ۱۵ خورشیدی، بجای روی آوری به فعالیتها در بستر فضای مجازی، شاهد گسترش فعالیتهای علمی ترویجی و برنامه‌های چهره به چهره (با رعایت ملاحظات بهداشتی) باشیم و انجمن نجوم آماتوری ایران تلاش خواهد کرد تا در صورت دریافت تاییدیه های لازم، در یک روز و یکصدا با جامعه جهانی، برنامه رصدی عمومی را همچون همیشه بصورت رایگان در شامگاه روز شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه در یکی از فضاهای علمی و فرهنگی پایتخت برای عموم علاقمندان به اجرا در آورد که جزئیات آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

انتهای پیام 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!