جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 6827 |
تاریخ انتشار : ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۵:۳۹ |
93 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش سرویس اقتصادی ادراک خبر به نقل از ادراک خبر به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما، سید جواد ساداتی نژاد در ارتباط تلفنی با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما افزود: امروز دنیا به دلیل جنگ روسیه و اوکراین با بحران امنیت غذایی مواجه شده است. وی با اشاره به اینکه۷۰ درصد روغن و […]

به گزارش سرویس اقتصادی ادراک خبر به نقل از ادراک خبر به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما، سید جواد ساداتی نژاد در ارتباط تلفنی با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما افزود: امروز دنیا به دلیل جنگ روسیه و اوکراین با بحران امنیت غذایی مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه۷۰ درصد روغن و ۳۰ درصد غلات جهان را اوکراین و روسیه تولید می‌کنند، افزود: جنگ موجب بروز بحران در امنیت غذایی همه کشور‌ها شده و قیمت مواد غذایی در جهان بین ۳۴ تا ۶۰ درصد افزایش یافته که موجب جیره بندی در کشور‌های اروپایی شده است. ساداتی نژاد با تاکید بر این که شرایط جدیدی در بحث امنیت غذایی جهان ایجاد شده است، گفت: ایران هم برای حفظ پایداری امنیت غذایی به علت قاچاق گسترده محصولات تولیدی با آرد، تصمیم به آزادسازی آرد برای مصارف صنعتی گرفته است.

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه به دلیل پرداخت یارانه دولتی به گندم، قیمت جهانی با قیمت داخل ایران این محصول اختلاف زیادی داشت، افزود: درپی چالش بحران امنیت غذایی در جهان، این فاصله زیادتر شده است و اکنون شاهد قاچاق فزآینده‌ای این محصول به خارج از مرز‌های ایران هستیم که باید جلوی آن گرفته شود. ساداتی‌نژاد افزود: یک کیسه آرد ۵۰ کیلویی در ایران ۳۸ هزار تومان، اما در برخی کشور‌های همسایه ایران بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است و لذا با این اختلاف قیمت زیاد، جلوگیری فیزیکی از قاچاق خیلی میسر نیست.

وی در ادامه گفت: براساس قانون بودجه دولت باید نظام توزیع یارانه‌ها را تغییر دهد و برای همین دولت قصد دارد یارانه مستقیم به مردم بدهد.

وزیر جهادکشاورزی با تاکید بر این که قیمت نان در نانوایی‌ها هیچ تغییری نکرده است، گفت: نرخ نان صنف و صنعت باهدف جلوگیری از قاچاق، به قیمت آزاد ۱۲ هزار تومان محاسبه شده است و برای جبران آن طی روز‌های آینده دولت با واریز مبلغی در قالب یارانه، این افزایش قیمت را جبران می‌کند و واریزی مستقیم دولت به مردم بیشتر از هزینه ناشی از افزایش نرخ گندم است.

وی از کمبود شدید گندم در یکی از کشور‌های همسایه نیز خبرداد و گفت: این کشور قصد دارد حدود ۳ میلیون تن کسری گندم را با قاچاق از ایران، تامین کند و لذا ما باید با هوشیاری از منافع ملی خود صیانت کنیم.

ساداتی نژاد گفت: این تصمیم هرچند سخت است، اما جلوی فساد را خواهد گرفت و با پرداخت یارانه مستقیم به مردم، هزینه تحمیل‌شده جبران خواهد شد.

وزیر جهاد کشاوری بابیان اینکه درحال حاضر هیچ کمبودی در اقلامی مانند ماکارونی یا غلات و نهاده‌های دامی و روغنی درکشور نیست، افزود: اکنون کشت در اوکراین انجام نمی‌شود و سال آینده نیز بحران جهانی غلات در دنیا ادامه خواهد داشت.

ساداتی نژاد در پایان با اعلام اینکه برای مقابله با این بحران جهانی اتخاذ تدبیر ویژه‌ای لازم بود، افزود: به رغم همه سختی ها، دولت از پایان سال گذشته، تمهیدات لازم را با تأمین ارز لازم اتخاذ کرد که ما فراوانی داشته باشیم.


لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!