جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 7007 |
تاریخ انتشار : ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲ |
75 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

در نشست «تبیین محورهای نوین توسعه دانش‌بنیان» که در مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری برگزار شد، ضمن اشاره به ابعاد مختلف توسعه، زمینه‌سازهای دستیابی به یک تمدن نوین اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش ادراک خبر، هفتاد و سومین نشست علمی-تخصصی با عنوان «تبیین محورهای نوین توسعه دانش بنیان» با مدیریت علمی دکتر محمد جعفر […]

در نشست «تبیین محورهای نوین توسعه دانش‌بنیان» که در مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری برگزار شد، ضمن اشاره به ابعاد مختلف توسعه، زمینه‌سازهای دستیابی به یک تمدن نوین اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ادراک خبر، هفتاد و سومین نشست علمی-تخصصی با عنوان «تبیین محورهای نوین توسعه دانش بنیان» با مدیریت علمی دکتر محمد جعفر صدیق، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، مشاور وزیر و رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) و همچنین با سخنرانی دکتر مهران کشتکار، عضو هیئت علمی و رئیس گروه علمی مدیریت راهبردی دانش، دانشگاه عالی دفاع ملی و دکتر محمد حسن زاده، استاد و معاون پژوهش و فناوری دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، با مشارکت فعال جامعه علمی، پژوهشی، دانشگاهی، اندیشگاهی، صاحب­نظران، مدیران و کارشناسان دستگاه‌­های اجرایی ملّی و استانی به صورت مجازی برگزار شد.

در این جلسه دکتر محمد حسن‌زاده، استاد و معاون پژوهش و فناوری دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس گفت: توسعه یک تحول اجتماعی و جمعی است به گونه‌ای که انسان‌ها بتوانند قابلیت‌های انسانی خود را به منصه ظهور برسانند. 

وی ادامه داد: توسعه؛ ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، محیطی را در بر می‌گیرد و از آن‌جایی که توسعه یک امر جمعی است، بنابراین نباید نگاه فردمحور، گروه محور و یا حتی مکان محور داشته باشیم.

همچنین حسن‌زاده در خصوص تحولات ایجادشده در زیرساخت‌های توسعه، به توسعه در عصر کشاورزی، توسعه در عصر صنعتی، توسعه در عصر پساصنعتی و توسعه در هزاره دانش اشاره کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: با شکل‌گیری و توسعه دانش‌بنیان، ویژگی‌هایی از قبیل رشد سرمایه‌گذاری و صنایع تک، اشتراک‌گذاری بی پایان دانش، تأکید بر شایستگی نیروی کار در مقابل مدرک، ارتباط بیناصنعتی و جهانی شدن توسعه به وجود می‌آید.

وی در ادامه به نمونه‌ای از نقشه راه تحول دیجیتال و همچنین تسهیلگرهای تحول دیجیتال اشاره کرد.

در ادامه نشست دکتر مهران کشتکار، عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی در ابتدا به سه مرحله برای رسیدن به آینده روشن و افتخار آمیز تمدن اسلامی اشاره کرد و گفت: تلاش فراوان برای پر کردن فاصله کنونی با خطوط مقدم علم جهانی و عبور از مرزهای دانش جهانی و عرضه کشفیات نوین علمی به جامعه بشری و نیز بنا کردن تمدن نوین اسلامی بر پایه علم نافع، از مراحل رسیدن به آینده روشن است.

وی افزود: اندیشه پسامدرن به سه مکتب تقسیم می‌شود، پسامدرنیسم به مثابه رد و طرد مدرنیسم، یعنی عقلانیت، اقتدار و فناوری علم که در مدرنیسم این مقولات تا حد زیادی مترادف با غربی شدن است، اما از دیدگاه پسا مدرنیسم، به منزله رد و طرد غربی شدن است. دومین مکتب پسامدرنیسم به مثابه بازشناسی حرمت سنت و در آخر پسامدرنیسم به منزله ظهور ارزش‌های نو و سبک‌های جدید زندگی است.

 وی ادامه داد: دانش شامل حقایق و باورها، رویکردها و مفاهیم، قضاوت‌ها و انتظارات و روش دانستن چگونگی است که در اختیار انسان و سازمان‌های فعال قرار دارد و برای دریافت، بازشناسی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی، ساخت، تصمیم‌گیری و نظارت و نیز به‌روز رسانی اطلاعات مثل اقدام‌های کم و بیش هوشمندانه به کار گرفته می‌شود.

در ادامه نشست نیز چند تن از متخصصین و حاضرین در جلسه به بیان دیدگاه‌های کارشناسانه و فنی خود پرداختند.

مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری با برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی به دنبال فراهم کردن زمینه لازم برای برخورداری از ظرفیت صاحبنظران، برقراری ارتباط علمی با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و دریافت دیدگاه‌های متنوع صاحبنظران است.

این نشست علمی-تخصصی توسط دفتر آموزش و ترویج مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، برگزار شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!